Heb een paar dagen terug ook een mailtje ontvangen met het verzoek om info. Staan de antwoorden op deze vragen niet al op dit forum?
Op dit forum zijn ook aardige discussies en info:
http://www.vwforum.nl/gestolen-vernield-f40/
Ik kan jullie garanderen dat de info voor iets goeds gebruikt gaat worden (zal later duidelijk worden), de aanvrager is gecontroleerd en is betrouwbaar.
Vind het een zeer goed initiatief.
Tijdstip van diefstal (zal vooral snachts zijn vermoed ik)
Idd 's nachts, vermoed tussen 3 en 5.
Niet in het weekend ivm meer volk op straat.
- Met hoeveel personen zo’n diefstal plaatsvindt
Varieert, ooit één op de fiets gezien voor een RNS (Skoda), andere keer een groepje van 3 of 4 man (poging GTI), daarna twee man 's nachts in een Seat, met zaklamp naar binnen kijken (voorbereidend werk GTI). Later weer twee man in een Alfa met verhoogde aandacht (GTI).
Bij buren de lampen met led's eruit gesloopt (GTI), zal gezien de klus minimaal twee man zijn geweest met een auto. Vermoed eigenaars, van ook een Golf, die anderen van de nieuwste lichtunits beroven om de eigen auto goedkoop up te graden.
- Hoe ze de auto starten (vooral de nieuwere types)
Knippen/snijden van bekabeling om alarm te omzeilen (weet het niet zeker, maar dacht dat de Golf IV (1998-2003), V (2003-2008) en VI (2008-2012) dezelfde techniek hebben. Of VW de beveiliging na al die jaren van gigantische diefstal heeft verbeterd en of de VII (2012-..) net zo makkelijk verdwijnt, zal de toekomst uitwijzen. Dit doet mij v.w.b. de VII en het gebrek aan anticipatie door VW het ergste vrezen:
http://www.vwforum.nl/gestolen-vernield ... 67372.html
Andere optie diefstal is binnen zeer korte tijd het alarm uitzetten (vertraging VW alarm al jaren standaard op 15/30 sec) na met een (moeder/kopie) sleutel binnen te zijn gekomen.
Vervolgens apparaatje wat aan de OBD stekker wordt gehangen om startonderbreking e.d. te omzeilen.
- Locatie (voor de deur of op parkeerterrein oid.)
3 x voor de deur (vol in het lantaarn licht) en ken bepaalde lang parkeerlocaties waar het ook gebeurd (zelfs bij een bergingsbedrijf)
- Indien in Amsterdam, welke buurt.
Maakt niet uit. Ze zoeken een specifiek type auto en of die in A'dam Zuid, Noord, Oost, West of Blaricum staat, is niet van belang; zolang de pakkans maar laag is en het type (GTI) en eventueel kleur de juiste is.
- Of de auto’s worden teruggevonden en waarvoor de auto gebruikt is (ramkraak, onderdelen, oostblok)
Tot nu toe één verdwenen en één tweemaal teruggevonden. Onbekend wat het doel was/is, hopelijk niet iemand mee omgelegd.
- Bouwjaar
2005 (V) en 2010 (VI)
- Kleur en uitvoering
Onbelangrijk. Voor een ramkraak/afrekening/roof: als ie maar snel is;
Voor onderdelen; als de kleur overeenkomt met de "legitieme" (geïmporteerde/schade) auto is het al gauw goed;
Diefstal richting buitenland: persoonlijke smaak/gelegenheid en kans van slagen.
Daarnaast worden er vaak eerst kentekenplaten (bij voorkeur met de kentekenpapieren uit het dashboardkastje) van een reguliere Golf met dezelfde kleur gestolen. Deze platen worden op de gestolen Golf GTI geschroefd. Hiermee is detectie via bijvoorbeeld ANPR camera's, benzine stations camera's, of mobiele politie surveillance minimaal.
Ook voor de export is dit handig. De platen staan niet als gestolen. Een diepgaande controle op het chassis nr. vind bijna niet plaats (auto staat bij export per boot in zeecontainer).
Daarom (eigenlijk ook voor de rest van VAG, Audi, Skoda, Seat en Porsche):
- VW kenteken laten graveren in alle ramen (raamset vervangen is erg duur, tevens grotere pakkans en preventie als dieven het zien);
- VW aansporen het dure pruts fabrieksalarm eindelijk eens te verbeteren na tig jaar, waaronder:
- de sleutel transponder codering verbeteren (kan al tig jaar worden afgevangen);
- de standaard baggervertraging van het alarm (30/15 sec) na tig jaar eindelijk eens omlaag brengen;
- OBD stekker beter beveiligen (VW) of de K-lijn onderbreken middels verborgen schakelaar (eigen initiatief);
- mechanische preventie teller-unit (VW);
- de Bearlock op de optielijst zetten (VW);
- het chassisnr. niet meer pontificaal zichtbaar achter het voorraam te plaatsen (advies van diverse verzekeringsmaatschappijen, dat VW gewoon negeert);
- betere misbruik preventie, v.w.b. de aanvraag van een (derde) sleutel via chassisnr. via malafide VW medewerkers (buitenland en NL)
Wel even een opmerking: het blijft een fijne auto de GTI, een goede allrounder waar met veel plezier mee gereden kan worden, als ie er tenminste nog staat de volgende dag
Overigens probeert de politie wel het e.e.a.
http://www.youtube.com/watch?v=SEwZOIcsraM
Indien mogelijk zijn er door de forensische opsporing van mijn auto's ook sporen genomen.