Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
De motor van mijn mk5 GTI komt niet mooi op bedrijfstemperatuur. Ervaring leert dan al snel naar de thermostaat te kijken, maar gezien onderstaande observaties twijfel ik nu toch.
[*] Motor (koelvloeistof) blijft bij huidige buitentemperaturen van 8-12C op ongeveer 76C (met VCDS rijdend gelogd en ook in realtime via de display van de clima-unit gemeten, tempmeter in dashboard wel mooi rechtop op 90C).
[*] Ook bij snelwegrit van ruim 1 uur bij 140km/u.
[*] Bij stationair klimt de temp iets op naar 80-85C
Maarrr, de motor komt wel redelijk rap (in 8 minuten vanaf koude start) op die 76C terwijl de kachel dan ook al zijn werk goed doet. Mijn ervaring bij mijn vorige auto was dat een defecte thermostaat ervoor zorgt dat 'ie dan helemaal open gaat en de motor veel koeler blijft dan 76C en de kachel dan ook slecht werkt. Ook geeft de motor geen storingscode af, dit is gecontroleerd met VCDS. Een thermostaat kan toch niet een beetje kapot zijn?
Dus, heeft iemand ervaring of dit komt door een defecte thermostaat, tempsensor of misschien iets heel anders?
[*] Motor (koelvloeistof) blijft bij huidige buitentemperaturen van 8-12C op ongeveer 76C (met VCDS rijdend gelogd en ook in realtime via de display van de clima-unit gemeten, tempmeter in dashboard wel mooi rechtop op 90C).
[*] Ook bij snelwegrit van ruim 1 uur bij 140km/u.
[*] Bij stationair klimt de temp iets op naar 80-85C
Maarrr, de motor komt wel redelijk rap (in 8 minuten vanaf koude start) op die 76C terwijl de kachel dan ook al zijn werk goed doet. Mijn ervaring bij mijn vorige auto was dat een defecte thermostaat ervoor zorgt dat 'ie dan helemaal open gaat en de motor veel koeler blijft dan 76C en de kachel dan ook slecht werkt. Ook geeft de motor geen storingscode af, dit is gecontroleerd met VCDS. Een thermostaat kan toch niet een beetje kapot zijn?
Dus, heeft iemand ervaring of dit komt door een defecte thermostaat, tempsensor of misschien iets heel anders?
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
ik weet het bijna zeker... maarja, even laten checken zoizo
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
vervelende is alleen dat "even checken" dus betekent nieuwe thermostaat erin met hoop arbeidsuurtjes, of weet je een manier om dit te controleren?
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Dit is toch echt de thermostaat, kwaal die ik dagelijks tegenkom bij de gti's.
Neem van mij aan deze kun je gewoon vervangen en dan is je probleem verholpen.
(de gti heeft er 2, vandaar dat je misschien wat afwijking hebt tov andere oude auto's).
Neem van mij aan deze kun je gewoon vervangen en dan is je probleem verholpen.
(de gti heeft er 2, vandaar dat je misschien wat afwijking hebt tov andere oude auto's).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Ok, gaan we doen.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
vandaag nieuwe thermostaat geplaatst door VW (onder garantie).
Temp komt nu op ruim 100-102C* bij korte rit, maar ook bij lange rit, lijkt me beetje te veel toch? Koelvinnen slaan aan bij ingeschakelde airco en werken dus, maar gaan niet aan bij deze 100C.
Er lijkt verder wat veel koelvloeistof in te zitten (ruim boven max).
*(Gemeten via de clima-unit)
Iemand een mening hierover?
Temp komt nu op ruim 100-102C* bij korte rit, maar ook bij lange rit, lijkt me beetje te veel toch? Koelvinnen slaan aan bij ingeschakelde airco en werken dus, maar gaan niet aan bij deze 100C.
Er lijkt verder wat veel koelvloeistof in te zitten (ruim boven max).
*(Gemeten via de clima-unit)
Iemand een mening hierover?
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Dit klopt, nieuwe thermostaten gaan open bij 97 graden geloof ik (golf 6 gti is ook vaak warm).
Fans hoeven niet aan bij deze temps.
Dat het water wat hoog staat is ook niet erg, alles wat hij echt te veel zou hebben, gooit hij via de overloop er wel uit (slangetje bovenaan).
Fans hoeven niet aan bij deze temps.
Dat het water wat hoog staat is ook niet erg, alles wat hij echt te veel zou hebben, gooit hij via de overloop er wel uit (slangetje bovenaan).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Top, bedankt voor het snelle antwoord. Wel een heethoofd, met dik 100C
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geeft ie die 100 graden analoog aan? Of op climatronic? Want koelvloeistoftemp analoog hoort zich meen ik toch gewoon netjes op het midden/90 graden te stabiliseren (en digitaal kan hij dan -5 tot +5 afeijken, maar dat is om de rijder niet onnodig in paniek te laten raken).HeinGTI schreef:Top, bedankt voor het snelle antwoord. Wel een heethoofd, met dik 100C
Ikzelf heb nu een soortgelijk probleem en hoop op hulp:
Ook gepost in een wat ouder topic, maar nu ik dit actuele topic lees, het volgende:
Ik rij veel korte stukjes (6km door stad naar werk) en viel me al op dat mijn gti dan de 90 graden op analoge meter niet/amper haalde.
Vandaag grotere 60kilometer rit over snelweg gedaan.
Na zo'n 25 minuten op snelweg bleef de meter nog steeds net één streepje voor de 90 staan. Met één streepje bedoel ik dus analoog aangegeven rond de 80-85 graden.
Op aircopaneel met climatronic code 19.2 gaf hij echter maar rond de 73 graden aan. 19.2 zou de engine temp zijn, dus ik neem aan de koelvloeistof temp?
Toen flink op gas gegaan. Meerdere malen erg stug gereden. Klom op tot op climatronic max 78 graden en analoog raakte hij net de 90 aan. Daarna weer rustig 100km/u op cruise control verder en toen liep de analoge meter weer naar één streepje voor de 90 en digitaal rond 73.
Code 15 climatronic zou olie temp moeten zijn: deze gaf maar rond 65 graden?!?!
Ff thuis gekomen stationair voor de deur draaiende liep analoge koelvloeistofmeter weer naar 90, maar op climatronic digitaal niet hoger dan 75.
Onder motorkap gekeken en gevoeld. Ik kan alle koelvloeistofslangen gewoon beet houden. Hooguit beetje warm, maar alle delen zijn goed vast te houden.
Koelvloeistofreservoir geopend. Hoorde een korte sis, dus wel iets druk op reservoir, maar kon vinger vervolgens gewoon in koelvloeistof in tankje steken. Hooguit lauw.
Er is dus iets NIET GOED.
Ik heb een axx met dsg (2 of 3 thermostaten?!)
Waar te beginnen?
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Ook hier is gewoon je thermostaat kapot. Gewoon diegene die bij je dynamo zit vervangen en je probleem is verholpen.
Je metertje in je klokkenwinkel gaat vanaf 75 graden tot 108 graden op, 90 graden.
Lees je hem digitaal uit, dan zie je de echte temperatuur.
Als je een defecte/slecht werkende thermostaat hebt, dan blijft hij open staan en dan wordt hij simpelweg te goed gekoeld als je eenmaal aan het rijden bent. Sta je even stationair (geen rijwind koeling), dan loopt je temperatuur op (normaal zou je thermostaat dan ook open gaan en eventueel de fans aan).
Kortom je kunt er een hele studie van maken, maar je kunt ook gewoon de thermostaat vervangen.
Ongeveer 50% van de mensen die een 2.0 TFSI van 2005 tot 2008 hebben rijdt rond met een defecte thermostaat, dat in combinatie met longlife onderhoud (die vol loopt met vocht omdat de olie ook niet goed warm wordt), is het recept voor motorische defecten door te weinig smering.
Nadeel: het is een klote klus om die thermostaat te vervangen, dus duur.
Je metertje in je klokkenwinkel gaat vanaf 75 graden tot 108 graden op, 90 graden.
Lees je hem digitaal uit, dan zie je de echte temperatuur.
Als je een defecte/slecht werkende thermostaat hebt, dan blijft hij open staan en dan wordt hij simpelweg te goed gekoeld als je eenmaal aan het rijden bent. Sta je even stationair (geen rijwind koeling), dan loopt je temperatuur op (normaal zou je thermostaat dan ook open gaan en eventueel de fans aan).
Kortom je kunt er een hele studie van maken, maar je kunt ook gewoon de thermostaat vervangen.
Ongeveer 50% van de mensen die een 2.0 TFSI van 2005 tot 2008 hebben rijdt rond met een defecte thermostaat, dat in combinatie met longlife onderhoud (die vol loopt met vocht omdat de olie ook niet goed warm wordt), is het recept voor motorische defecten door te weinig smering.
Nadeel: het is een klote klus om die thermostaat te vervangen, dus duur.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Ik had ook de laatste keer toen ik bij julie was de thermostaat kapot he Mark , je had me geadviseerd hem zo snel mogelijk te vervangen , dit heb ik ook het weekend erna gedaan . Het is echt een kl*** klusje , heeft me van 9 uur morgens tot 15.00 uur gekost om het te maken . Na veel ergernis en me armen uitzien alsof ik een gevecht met een kat gehad hebt was het wel een succes en hij is na een paar kilometer weer op 90 graden en blijft ook daar . Ook rijdt de auto nu stukken beter (eigenlijk ook logisch omdat hij ervoor nooit op temperatuur kwam )
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Inderdaad was het vervangen bij mij ook de oplossing, zoals Race Eend al aangeeft. De analoge meter heeft een grote bandbreedte waarbinnen de naald optisch op 90 graden blijft staan. Mijn defect kwam pas aan het licht bij het rijdend loggen door JD, evt kan je de temp uitlezen via clima-unit op kanaal 19.2.Race Eend schreef:Ook hier is gewoon je thermostaat kapot. Gewoon diegene die bij je dynamo zit vervangen en je probleem is verholpen.
Je metertje in je klokkenwinkel gaat vanaf 75 graden tot 108 graden op, 90 graden.
Lees je hem digitaal uit, dan zie je de echte temperatuur.
Ter info: mijn thermostaat is onder garantie vervangen door VW (Das Welt): op rekening staan echter wel de EUR bedragen EX BTW: thermostaat 50EUR + arbeid 172EUR + vloeistof 25EUR.
PS Je hebt een AXX motorcode, dus inderdaad ook die thermostaat in de slang vervangen
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Allemaal (en zekere raceeend voor uitleg) bedankt.
Ik zal mijn thermostaat vervangen. Twijfel nog ff of ik dat zelf kan/wil of laat doen.
Ik heb een axx mét dsg. Las ergens dat die zelfs drie thermostaten zou hebben?!
Zo ja waar en welke?
Of is het gewoon eigenlijk altijd diegene bij de Dynamo Mark?
Ik zal mijn thermostaat vervangen. Twijfel nog ff of ik dat zelf kan/wil of laat doen.
Ik heb een axx mét dsg. Las ergens dat die zelfs drie thermostaten zou hebben?!
Zo ja waar en welke?
Of is het gewoon eigenlijk altijd diegene bij de Dynamo Mark?
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Voortbordurend op mijn vraag welke / hoe veel thermostaten ik nou heb en welke ik moet vervangen, kijkende naar mijn probleem, keek ik op 'mister auto' op mijn kenteken en zag dit:
Lijken er drie!?
Moet ik ze alle drie vervangen? (best prijzig die onderste twee en dit is nog niet eens o.e.m. waar ik wel voor zou kiezen)
update: beter kijkende naar de specs bij alle drie de afbeeldingen/thermostaten zie ik bij de eerste 06H121113B als artikelnummer voor VW en bij de zowel de twee als de derde 06F121111F als vw artikelnumer, echter alleen verschillende aftermarket merken. Lijken er dus toch maar twee...
Dus alleen de bekende grote thermostaat vervangen (degene waar raceeend het over heeft, bij de dynamo), of ook die tweede? Of dus zelfs nog een derde, die ik dan nog niet gevonden heb?
Of zit de mechanische thermostaat in de behuizing en is het ene onderdeel alleen de thermostaat en de andere de complete behuizing?
Lijken er drie!?
Moet ik ze alle drie vervangen? (best prijzig die onderste twee en dit is nog niet eens o.e.m. waar ik wel voor zou kiezen)
update: beter kijkende naar de specs bij alle drie de afbeeldingen/thermostaten zie ik bij de eerste 06H121113B als artikelnummer voor VW en bij de zowel de twee als de derde 06F121111F als vw artikelnumer, echter alleen verschillende aftermarket merken. Lijken er dus toch maar twee...
Dus alleen de bekende grote thermostaat vervangen (degene waar raceeend het over heeft, bij de dynamo), of ook die tweede? Of dus zelfs nog een derde, die ik dan nog niet gevonden heb?
Of zit de mechanische thermostaat in de behuizing en is het ene onderdeel alleen de thermostaat en de andere de complete behuizing?
Laatst gewijzigd door Timvgti op 02 mar 2014, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Meestal is alleen de 2e nodig. Je kunt de rest wel doen, maar ook die zijn niet gemakkelijk bij te komen.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Race Eend schreef:Meestal is alleen de 2e nodig. Je kunt de rest wel doen, maar ook die zijn niet gemakkelijk bij te komen.
Dankjewel Race Eend! Alleen de tweede dus voor mij vervangen, dus het plastic huis 06F121111F.
En degene die je dan op de eerste foto ziet? Dus die stalen/mechanische thermostaat met veer, de 06H121113B, waar zit die dan? En die hoeft dus niet? Of zit die geïntegreerd in dat plastic huis?
Las verder nog dit op een duits forum:
Der GTI hat bis zu 3 Thermostate.
1 Kühlwasserregler zum Turbo 4E0 121 113, meines Wissens nur beim AXX vorhanden.
1 Kühlwasserregler zum DSG 4E0 121 113, wenn vorhanden.
1 Kühlwasserregler 06F 121 111 F (Hauptthermostat)
http://www.motor-talk.de/forum/kuehlwas ... 63991.html
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Zoals ik zei heb ik de hoofdthermostaat ook vervangen onder de dynamo , tenzij je niet echt heel handig met sleutelen bent zou ik er niet aan beginnen , heb aardig gevloekt voordat ik hem erin had ..
wat ik wel nog wil aanraden naast de thermostaat is nog een temperatuur sensor , deze heb ik mee vervangen omdat hij eerstens geen drol kost en tweedens je er dan goed aankomt .
wat ik wel nog wil aanraden naast de thermostaat is nog een temperatuur sensor , deze heb ik mee vervangen omdat hij eerstens geen drol kost en tweedens je er dan goed aankomt .
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Dit klopt idd precies! Tijdens rijden loopt hij vrij vlot op maar 72 graden. Warmer wordt hij niet met rijwind. Analoog is dat 1 streepje voor de 90.Race Eend schreef:Ook hier is gewoon je thermostaat kapot. Gewoon diegene die bij je dynamo zit vervangen en je probleem is verholpen.
Je metertje in je klokkenwinkel gaat vanaf 75 graden tot 108 graden op, 90 graden.
Stationair loopt hij langzaam op en bij 75 digitale graden springt de analoge meter precies op die gestabiliseerde 90 graden. Digitaal loopt hij dan stationair nog wel verder. Net bijv na zeg 3 minuten gaf hij 84 graden aan.
Zodra je echter weer gaat rijden zakt hij weer 1 streepje en op een autosnelweg met goede rijwind daalt hij digitaal dan ook weer richting 72 graden.
Dit is dus doordat de HOOFDthermostaat open blijft staan/defect is?
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Juist, 99% zeker.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Top, dan ga ik hier mee aan de slag!Race Eend schreef:Juist, 99% zeker.
Alhoewel 'ik'... Zeer gewaardeerde vriend Spuugemmer heeft mij aangeboden om te helpen.
Hij heeft elk schroefje en onderdeeltje van de 2.0tfsi al eens in handen gehad, dus die hoofdthermostaat vervangen zal geen grote uitdaging (voor hem) zijn.
Ik ga hem dus bestellen en zsm samen met hem vervangen.
Is onderdeelnummer 06F121111F het complete huis wat ik nodig heb, of moet ik nog aan andere onderdelen denken?
En van welk 'merk' is de originele hoofdthermostaat? Bij het zoeken op internet zie ik de 06F121111F van verschillende merken als Gates, Vernet, Wahler, Facet, Vemo, Behr en Fae. Ook zit er nog al wat prijsverschil tussen deze merken.
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
De hoofd thermostaat vervangen en de temperatuur sensor deze kun je makkelijk bij.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Ik haak ook ff in op deze vraag/discussie....
Mijn mk5 AXX komt wel keurig op 90gr in het dashboard.... Maar bij 10gr buitentemp duurt het 14-16 minuten voordat de watertemp dus op die 90gr is.
Ik vind dat erg lang. Ook hier maar alles (laten) vervangen?
Mijn mk5 AXX komt wel keurig op 90gr in het dashboard.... Maar bij 10gr buitentemp duurt het 14-16 minuten voordat de watertemp dus op die 90gr is.
Ik vind dat erg lang. Ook hier maar alles (laten) vervangen?
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
En weet jij toevallig ook de vw bestelnummers van beiden?MkVI Nmgn schreef:De hoofd thermostaat vervangen en de temperatuur sensor deze kun je makkelijk bij.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Die tijdsduur is denk ik normaal, zeker met die buitentemp.feddomw schreef:Ik haak ook ff in op deze vraag/discussie....
Mijn mk5 AXX komt wel keurig op 90gr in het dashboard.... Maar bij 10gr buitentemp duurt het 14-16 minuten voordat de watertemp dus op die 90gr is.
Ik vind dat erg lang. Ook hier maar alles (laten) vervangen?
Echter gaat het er om hoe veel graden je koelwater (en zeker je olie!) nou echt is.
De analoge meter geeft nml van 75 tot 108 graden altijd 90 graden aan. Dat is om de berijder niet in paniek te laten raken (het metertje zou dan altijd heen en weer schommelen tijdens rijden).
Als je je echte aantal graden wil weten dan kan dat met vcds of door het te bekijken met een 'truucje' op je climatronic.
Zie:
http://golfgtiforum.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=853
En dan is 15.0 dus je olietemp en 19.2 je koelvloeistoftemp.
Bij mij komt de olie op max 95 graden en de koelvloeistof kan oplopen tot net onder de 90 graden (stationair en rijdend in stad), maar als je dan de snelweg op duikt en je veel rijwind hebt, dan loopt hij terug tot ergens rond de 72 graden en dat is/lijkt mij dus niet goed. Dat zal komen omdat mijn thermostaat dus altijd open blijft staan, terwijl deze onder de 87 graden dicht hoort te gaan.
Laatst gewijzigd door Timvgti op 09 mar 2014, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Koelwater op de meter, moet ook bij dit weer, gewoon op 90 graden (op de meter staan) na 5 minuten rijden (dan is hij dus 70 graden echt).
15 minuten voor het water boven de 70 graden is, is echt als het -10 is oid en zelfs dat is dan lang.
Ook hier thermostaat stuk.
15 minuten voor het water boven de 70 graden is, is echt als het -10 is oid en zelfs dat is dan lang.
Ook hier thermostaat stuk.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google Adsense [Bot] en 45 gasten