Pagina 1 van 1

Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 20 feb 2014, 12:17
door Erics
De kogel is door de kerk…

Ik liet mijn vrouw een paar mooie plaatjes zien van een mooie GTI mk1 en het sentiment kwam direct bij haar naar boven. Gisteren vroeg ze mij of het leuk zou zijn om samen met mijn twee jongens (19 en 15) een Golf GTi mk1 op te knappen en zo de jongens "mede-eigenaar" te maken van een GTI project.

We hebben eind jaren 80 een groene Pirelli GTI gehad. Nu gaat het hart uit naar een witte.

Ik ben me al aan het oriënteren en zal de jongens aan het werk zetten om te helpen zoeken en informatie te verzamelen waar we onderdelen kunnen krijgen en hoe het projectplan er uit moet zien.

Betekent wel dat ik dadelijk meer op het andere deel van dit forum te vinden zal zijn…


PS
mochten jullie mij op weg kunnen helpen, heel graag, ik ben altijd geïnteresseerd naar jullie ervaringen, kennis etc...

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 20 feb 2014, 19:40
door RobvR
Wat een topwijf!

Ik begrijp uit je onderwerpstitel dat je de mk7 GTI inruilt/verkoopt?
Wat ga je tussentijds rijden of wordt de mk7 pas ingeruild op het moment dat de mk1 klaar is?

In ieder geval veel succes bij jullie zoektocht naar een geschikte mk1 GTI. Hou ons op de hoogte...

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 20 feb 2014, 20:50
door yal
Dat soort vrouwen bestaan nog , hier ook zo!
I.v.m. tijdgebrek overwoog ik mijn mk1 GTI te koop te zetten , dat moest ik maar gauw uit mijn hoofd zetten :shock:

Afijn , succes met de zoektocht! Wees geduldig en koop je de beste die je kunt vinden.
Een goedkope restaureren kost altijd meer.

Mijn mk1 heb ik geheel eigenhandig gerestaureerd ca. 10 jaar geleden dus ik weet er wel iets vanaf ;)

Grt Yal

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 20 feb 2014, 21:48
door Erics
RobvR schreef:Wat een topwijf!

Ik begrijp uit je onderwerpstitel dat je de mk7 GTI inruilt/verkoopt?
Wat ga je tussentijds rijden of wordt de mk7 pas ingeruild op het moment dat de mk1 klaar is?

In ieder geval veel succes bij jullie zoektocht naar een geschikte mk1 GTI. Hou ons op de hoogte...

de '7' blijft hoor, daarmee rijden wij privé/zakelijk… kan m niet missen.

De '1' is voor de jongens en ik vermoed mijn vrouw straks.

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 20 feb 2014, 21:52
door Erics
yal schreef:Dat soort vrouwen bestaan nog , hier ook zo!
I.v.m. tijdgebrek overwoog ik mijn mk1 GTI te koop te zetten , dat moest ik maar gauw uit mijn hoofd zetten :shock:

Afijn , succes met de zoektocht! Wees geduldig en koop je de beste die je kunt vinden.
Een goedkope restaureren kost altijd meer.

Mijn mk1 heb ik geheel eigenhandig gerestaureerd ca. 10 jaar geleden dus ik weet er wel iets vanaf ;)

Grt Yal
leuk Yal!

Ik weet je te vinden, zal je kennis en ervaring straks goed kunnen gebruiken :D

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 21 feb 2014, 08:31
door Spuugemmer
Voor je iets koopt is het belangrijk om de keuzes te maken wat je wil.
Onderdelen in zijn algemeen en helemaal originele onderdelen worden heel snel schaars of ze kosten meer dan de hoofdprijs.

Belangrijkste keuzes zijn:
- Moet het een oer oer gti worden dus kleine lichten, 1.6 motor kleine bumpers of wordt het een 83 gti. Eigenlijk zijn de 79-82 modellen het minst interessant.

- Moet hij 100% origineel zijn of wil je details naar eigen wens invullen?

Uit je verhaal maak ik op dat het een project moet worden. Als het dan een project moet worden zorgen dan dat de koets helemaal goed is. Goede plaatdelen en spuiten gaat heel snel in de papieren lopen.

Veel succes en plezier met je project. Hoop dat het sneller gaat dan die van mij.

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 21 feb 2014, 10:13
door Erics
Spuugemmer schreef:
Belangrijkste keuzes zijn:
- Moet het een oer oer gti worden dus kleine lichten, 1.6 motor kleine bumpers of wordt het een 83 gti. Eigenlijk zijn de 79-82 modellen het minst interessant.

- Moet hij 100% origineel zijn of wil je details naar eigen wens invullen?
100% origineel zal niet geheel lukken vrees ik. Maar in ieder geval een uit de laatste twee jaren van de productie met een 1800 cc. Volgens mij past daar ook een 16v kop op van de mk2 en zou een 2000cc 16v uit een mk3 ook passen aan de versnellingsbak.

ik zag deze staan… is weliswaar een 1600cc 1982, dus niet helemaal het uitgangspunt, maar goed.
Zie veel roest op achterklep, en vooral de dorpels. Ik ga er van uit dat de auto geheel gerestaureerd zal moeten worden, maar is dat haalbaar met een slechte bodem en/of balken?

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... tml?origin

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 21 feb 2014, 13:20
door yal
Erics schreef:
Spuugemmer schreef:
Belangrijkste keuzes zijn:
- Moet het een oer oer gti worden dus kleine lichten, 1.6 motor kleine bumpers of wordt het een 83 gti. Eigenlijk zijn de 79-82 modellen het minst interessant.

- Moet hij 100% origineel zijn of wil je details naar eigen wens invullen?
100% origineel zal niet geheel lukken vrees ik. Maar in ieder geval een uit de laatste twee jaren van de productie met een 1800 cc. Volgens mij past daar ook een 16v kop op van de mk2 en zou een 2000cc 16v uit een mk3 ook passen aan de versnellingsbak.

ik zag deze staan… is weliswaar een 1600cc 1982, dus niet helemaal het uitgangspunt, maar goed.
Zie veel roest op achterklep, en vooral de dorpels. Ik ga er van uit dat de auto geheel gerestaureerd zal moeten worden, maar is dat haalbaar met een slechte bodem en/of balken?

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... tml?origin
Als je goed kunt lassen is dorpel of bodemplaat vervangen geen probleem , zoals Spuugemmer al zei is origineel plaatwerk duur en laten vervangen zal al gauw fors in de papieren lopen.

Naar mijn mening is de auto uit de advertentie 10x nix...

Ik zou doorzoeken naar een harde '83 er GTI , die hebben de beste corrosiewering gehad af fabriek en hebben plastic wielkuipen.

Groet Yal

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 21 feb 2014, 19:11
door RobvR
yal schreef: ............
Naar mijn mening is de auto uit de advertentie 10x nix...

Ik zou doorzoeken naar een harde '83 er GTI , die hebben de beste corrosiewering gehad af fabriek en hebben plastic wielkuipen.

Groet Yal
En de vraagprijs is echt veel te hoog!!

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 22 feb 2014, 05:00
door Erics
RobvR schreef:
yal schreef: ............
Naar mijn mening is de auto uit de advertentie 10x nix...

Ik zou doorzoeken naar een harde '83 er GTI , die hebben de beste corrosiewering gehad af fabriek en hebben plastic wielkuipen.

Groet Yal
En de vraagprijs is echt veel te hoog!!

Hartstikke helder, en bedankt Yal, dit bedoel ik nou, ervaring en kennis, stuwt mij in de juiste richting.
Mijn doel: een '83 .
Ben benieuwd wat er te koop is en waar ik moet zoeken, buiten de bekende sites…

Groetjes, Eric

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 22 feb 2014, 15:51
door yal
RobvR heeft ervaring met mk1's zoeken en die heeft blijkbaar ook een mooie gevonden.

Mijn mk1 was niet mooi maar niet rot , nog nooit pekel gezien en dat scheelt enorm..
Verder was er een hoop aan verprutst , draadboom onder dashboard in z'n geheel vervangen en alles was af : motor , versnellingsbak , remmen , wielophanging en alle rubbers.

Ik weet niet hoe handig je bent en of je goed gereedschap en een sleutel ruimte hebt?
Weinig garages hebben kennis van deze oudere auto's dus beter en leuker om het zelf te doen.

Na mijn project ca. 10 jaar geleden heb ik weinig omkijken naar de auto gehad alleen onderhoud en een paar x de versnellingsbak omdat het blijkbaar moeilijk is deze te reviseren.......4 pogingen verder en 1x 9A versnellingsbak verdwenen :cry:

Succes met de zoektocht.

Grt Yal

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 14:21
door Erics
Zo, hij staat er! 1983 met 1800cc
Ze zeggen wel eens: "wat goed is, komt snel".

Nou, dat klopt wel in dit geval.

Vanmiddag voor een 1,8 16V motorblok kijken en dan kunnen we een leuk klusje klaren:
kop flowen, verbrandingskamer uitliteren, onderblok blueprinten, 276 nokkenassen en dan 40'er webers.
Afbeelding

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 15:35
door Tino
leuke combo succes met de klus ;)

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 16:27
door yal
Erics schreef:Zo, hij staat er!
Ze zeggen wel eens: "wat goed is, komt snel".

Nou, dat klopt wel in dit geval.

Vanmiddag voor een 1,8 16V motorblok kijken en dan kunnen we een leuk klusje klaren:
kop flowen, verbrandingskamer uitliteren, onderblok blueprinten, 276 nokkenassen en dan 40'er webers.

Afbeelding
Zo dan , leuk hoor.
Diamant zilver metallic LA97A zo te zien.....

Mooi laag de mk1 , paar andere wielen eronder.

Ik heb nog een supersprint spaghetti spruitstuk liggen , amper gebruikt i.v.m. aanschaf volledige RVS uitlaat.

Grt Yal

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 19:24
door RobvR
yal schreef: ..
Mooi laag de mk1 , paar andere wielen eronder.

Grt Yal
Daar is Eric al naar op zoek ;)

Gefeliciteerd met de aankoop van deze mk1... 83-er?
Mooie aankoop zo te zien maar die mk2 velgen er snel onder vandaan .. :D

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 20:55
door Erics
yal schreef:
Erics schreef:Zo, hij staat er!
Ze zeggen wel eens: "wat goed is, komt snel".

Nou, dat klopt wel in dit geval.

Vanmiddag voor een 1,8 16V motorblok kijken en dan kunnen we een leuk klusje klaren:
kop flowen, verbrandingskamer uitliteren, onderblok blueprinten, 276 nokkenassen en dan 40'er webers.

Afbeelding
Zo dan , leuk hoor.
Diamant zilver metallic LA97A zo te zien.....

Mooi laag de mk1 , paar andere wielen eronder.

Ik heb nog een supersprint spaghetti spruitstuk liggen , amper gebruikt i.v.m. aanschaf volledige RVS uitlaat.

Grt Yal
past het spaghetti op de KR 16v motor?

die wielen, shhhht, niks zeggen, wat niet weet wat niet deert, maar dit zijn rock proof (stoeprand proof) wielen….. als ik er zelf mee rijd straks, dan heb ik vast wel een paar 15" BBS RS'en eronder, hèhè

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 21:01
door Erics
zo, net de pangang achter de kiezen na Nederland door te crossen. Heb zelfs vandaag een KR motor gescoord… voor mijn jongens dan….

Nu mogen ze zelf uitvogelen hoe ze het motortje willen hebben, zelf googlen dus, heynes raadplagen, dit forum raadplegen etc etc. Ik ga achteroverleunen en zie wel wanneer ze komen, en waarmee... 8-)..heerlijk

Afbeelding

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 21:22
door bluetiger
Haha laat ze maar mooi zweten. Leuk project!

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 04 mar 2014, 12:07
door Ralf GTI ed30
He Eric, leuk initiatief. Wat is nostalgie soms lekker he? Gaaf zo'n MK1-GTI. Heb ik toen zelf ook paar stuks van gereden long ago. Een zilveren, rode en kort een groene metallic. Daarna kwamen de kids en een aantal jaren gewone auto's.
Va 2006 kwam er weer een knalrode V-GTI die ik 5 jaar heb gereden en in 2011/2012 een kristal witte (heel fraai) V-GTI edition 30 in black & white. Nu heb ik zoals jij weet - tot grote tevredenheid en met een rustige nachtrust ivm geen diefstalgevaar - geen GTI meer maar een Polo GT die veel - maar zeker niet alle - GTI-elementen heeft.

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 04 mar 2014, 22:49
door Erics
Ha Ralf,
leuk dat je reageert.

Ja die Mk1'tjes waren leuk, vanochtend reed ik m naar de stalling in afwachting van een getunede motor die (naar ik hoop) mijn jongens leveren. :D

Maar tjonge jonge, met mijn 2 meter in die auto, iets meer massa dan vroeger toen moeder zo'n ding had, voelde ik mij net een sardientje. En wat een dun plaatwerk zeg, Als je de motorkap omhoog doet, moet je m wel aan beide kanten omhoog duwen, anders vouw je de motorkap zo in een driehoek :lol:

Maar schakelen doet ie geweldig… en leuk dat ie is :D

…wordt vervolgd (de motor staat inmiddels in de garage, ben benieuwd wanneer ze het aandurven)

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 04 mar 2014, 23:17
door jwbakkenes
Hoi Eric,

Leuk project met zo een oerbommetje. Ook ik heb er verschillende gehad, de eerste een 78'er 1600 cc 4 bak, zelfde kleur als die van jou nu.
Goed dat je kiest voor een 83'er.
Vraagje, waarom wil je er webers op monteren ipv de inspuiting.
Ik heb een maatje die had dat ook, had er veel ellende van met name bij het afstellen en onderhoud.
Succes in ieder geval.

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 05 mar 2014, 01:32
door g-loudertje
Ben benieuwd waar ze mee gaan komen! Setje wilde nokkenassen met een geflowde kop doet al een hoop :D

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 17 mar 2014, 23:48
door Erics
jwbakkenes schreef:Hoi Eric,

Leuk project met zo een oerbommetje. Ook ik heb er verschillende gehad, de eerste een 78'er 1600 cc 4 bak, zelfde kleur als die van jou nu.
Goed dat je kiest voor een 83'er.
Vraagje, waarom wil je er webers op monteren ipv de inspuiting.
Ik heb een maatje die had dat ook, had er veel ellende van met name bij het afstellen en onderhoud.
Succes in ieder geval.

Hoi Jan Willem,
tja webers is gewoon een heel simpele oplossing eigenlijk voor als je de motor giftiger maakt met nokkenassen. En het geluid is natuurlijk een stuk leuker. Nostalgie telt ook….
Het moet allemaal wel een initieel allemaal goed worden afgesteld met de juiste sproeierbezetting, maar daarna eigenlijk toch wel probleemloos. Althans, dat is mijn ervaring ( van vroeger….) :D

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 17 mar 2014, 23:50
door Erics
g-loudertje schreef:Ben benieuwd waar ze mee gaan komen! Setje wilde nokkenassen met een geflowde kop doet al een hoop :D

Ik laat ze in ieder geval al het nodige lezen, opzoeken en uitvinden. Van de week willen ze van start met sleutelen….
en ik wacht af ;)

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Geplaatst: 18 mar 2014, 07:43
door Edition30
Leuk project voor je jongens ( en voor jezelf ;) ).

Je had overigens snel een mooie I GTI gevonden. Ben benieuwd naar het verloop van het project. Heb je trouwens een leuke klusruimte, of moet je dat voor de deur doen. Heb zelf geen beschikking over een garage of een ruimte waar je ook kan klussen aan de auto en daardoor zie ik zo'n leuk project niet zitten.