Seat Leon Cupra (2007) AWD Build + Golf V R32 DSG!
Geplaatst: 07 mar 2014, 13:27
Het Project
Na de zoveelste technische problemen met mijn RS6 Avant, heb ik deze in kunnen ruilen op een Leon Cupra uit 2007. Km stand lag rond de 140.000 toen.
Binnen een maand zat er een andere downpipe onder, en was de auto op maat getuned bij JD Engineering. Goed voor 338pk/464nm.
Tot en met de Wörthersee 2013 heb ik met de auto gereden, de auto was inmiddels voorzien van een setje speedlines en een schroefset, en altijd met plezier in de auto gereden. En ondanks dat het snelheidsgevoel niet veel verschilde met de RS6, bleef het toch kriebelen. Die 338PK's zijn gewoon niet genoeg.
Op de Wörthersee genoeg ideeën opgedaan, diverse keren van plannen gewijzigd, en de knoop door gehakt, winter 2013/2014 gaat de Cupra de schuur in!
Helaas ging het allemaal iets sneller dan gepland, nadat een motor op de Duitse A30 zijn buddy seat verloor, en deze bij mij op de auto terecht kwam, zat ik met een grote schade, en de vraag; ga ik de auto nog eerst weer klaar maken voor dit seizoen, of beginnen we vast.
De knoop doorgehakt, de Cupra kon de schuur in, zodra we een wat grotere daily hadden gevonden. De vrouw reed destijds nog in de TT 1.8 20vt Quattro en dat is gewoon te klein als enige daily.
Gelukkig was dit binnen 2 weken geregeld, TT verkocht aan een belg, en een blauwe MKV R32 DSG met schaalstoelen en aantoonbare km. stand van minder dan 90.000km weer gekocht.
Tijd om te beginnen!
Wat voor mij al vast stond, de auto moest een 4motion onderstel gaan krijgen. Het vermogen wat ik in gedachten heb, ga ik gewoonweg niet fijn op alleen de voorwielen krijgen. Dus een achteras van een MKV R32 erbij gekocht, compleet met cardan.
Om dit pas te krijgen, moet de reservewielbak plaats maken voor het differentieel, de benzinetank moet vervangen worden voor die van een R32, en zal er dus gelast moeten worden.
Gezien ik 0,0 laservaring heb, heb ik dit uitbesteed, en inmiddels is de bodemplaat van de auto klaar voor de 4motion achteras! Foto's volgen nog.
De laatste foto die ik nog heb is deze, omdat mijn telefoon (incl fotos) overleden is, zal ik er wat opnieuw moeten gaan maken.
Wat we van plan zijn qua motor en de rest van de auto, zal gaande weg gepost worden. Ik post geen dingen voordat het erop zit of klaar is. Vaak worden dingen snel bestempeld als 'groot spraak' op forums en ik doe gewoon lekker mn eigen ding.
Doelstelling is een rijdende auto te hebben op 1 mei, maar dat word erg erg erg krap. Als we het redden, gaat de Cupra mee op de aanhanger naar de Wörthersee, als we het niet redden probeer ik hem klaar te krijgen voor MIVW en gaan we lekker met de R32 naar Oostenrijk.
Nog wat filmpjes
Acceleratiefilmpje van de 2.0 TFSI:
Tijdens de aanrijding met het Ducati zadel had ik een dashcam in de auto hangen:
Filmpje van toen de uitlaat net onder de R32 zat, en nog met origineel luchtfilter. Gefilmd met de GoPro.
Na de zoveelste technische problemen met mijn RS6 Avant, heb ik deze in kunnen ruilen op een Leon Cupra uit 2007. Km stand lag rond de 140.000 toen.
Binnen een maand zat er een andere downpipe onder, en was de auto op maat getuned bij JD Engineering. Goed voor 338pk/464nm.
Tot en met de Wörthersee 2013 heb ik met de auto gereden, de auto was inmiddels voorzien van een setje speedlines en een schroefset, en altijd met plezier in de auto gereden. En ondanks dat het snelheidsgevoel niet veel verschilde met de RS6, bleef het toch kriebelen. Die 338PK's zijn gewoon niet genoeg.
Op de Wörthersee genoeg ideeën opgedaan, diverse keren van plannen gewijzigd, en de knoop door gehakt, winter 2013/2014 gaat de Cupra de schuur in!
Helaas ging het allemaal iets sneller dan gepland, nadat een motor op de Duitse A30 zijn buddy seat verloor, en deze bij mij op de auto terecht kwam, zat ik met een grote schade, en de vraag; ga ik de auto nog eerst weer klaar maken voor dit seizoen, of beginnen we vast.
De knoop doorgehakt, de Cupra kon de schuur in, zodra we een wat grotere daily hadden gevonden. De vrouw reed destijds nog in de TT 1.8 20vt Quattro en dat is gewoon te klein als enige daily.
Gelukkig was dit binnen 2 weken geregeld, TT verkocht aan een belg, en een blauwe MKV R32 DSG met schaalstoelen en aantoonbare km. stand van minder dan 90.000km weer gekocht.
Tijd om te beginnen!
Wat voor mij al vast stond, de auto moest een 4motion onderstel gaan krijgen. Het vermogen wat ik in gedachten heb, ga ik gewoonweg niet fijn op alleen de voorwielen krijgen. Dus een achteras van een MKV R32 erbij gekocht, compleet met cardan.
Om dit pas te krijgen, moet de reservewielbak plaats maken voor het differentieel, de benzinetank moet vervangen worden voor die van een R32, en zal er dus gelast moeten worden.
Gezien ik 0,0 laservaring heb, heb ik dit uitbesteed, en inmiddels is de bodemplaat van de auto klaar voor de 4motion achteras! Foto's volgen nog.
De laatste foto die ik nog heb is deze, omdat mijn telefoon (incl fotos) overleden is, zal ik er wat opnieuw moeten gaan maken.
Wat we van plan zijn qua motor en de rest van de auto, zal gaande weg gepost worden. Ik post geen dingen voordat het erop zit of klaar is. Vaak worden dingen snel bestempeld als 'groot spraak' op forums en ik doe gewoon lekker mn eigen ding.
Doelstelling is een rijdende auto te hebben op 1 mei, maar dat word erg erg erg krap. Als we het redden, gaat de Cupra mee op de aanhanger naar de Wörthersee, als we het niet redden probeer ik hem klaar te krijgen voor MIVW en gaan we lekker met de R32 naar Oostenrijk.
Nog wat filmpjes
Acceleratiefilmpje van de 2.0 TFSI:
Tijdens de aanrijding met het Ducati zadel had ik een dashcam in de auto hangen:
Filmpje van toen de uitlaat net onder de R32 zat, en nog met origineel luchtfilter. Gefilmd met de GoPro.