KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkI.
Plaats reactie
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Erics »

Nou... ben even in verwarring.

heb ik een KR 1800 16V motor gekocht, informeer ik bij verschillende (op fora bekende tuners) hoor ik geen bezwaar om de 16V te gebruiken om de auto pittiger te maken.

Maar vandaag kwam ik bij een bedrijf, de werkplaats, en die was heel groot, lag bomvol met motoren, krukassen e.d.

Ik vraag aan de eigenaar of ie wat voelt voor een tuning project van mijn GTI mk1. Meteen enthousiast, maar dan…

Hij geeft aan dat ik niet de 16V maar de originele 8V (1800 cc) moet nemen. Die levert veel betere prestaties (voor de straat), omdat de kop cq stromingsprofielen door de inlaatpoorten van de 16V ruk zijn :o

Wow, heb ik weer…

16V te KOOP!
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door yal »

Erics schreef:Nou... ben even in verwarring.

heb ik een KR 1800 16V motor gekocht, informeer ik bij verschillende (op fora bekende tuners) hoor ik geen bezwaar om de 16V te gebruiken om de auto pittiger te maken.

Maar vandaag kwam ik bij een bedrijf, de werkplaats, en die was heel groot, lag bomvol met motoren, krukassen e.d.

Ik vraag aan de eigenaar of ie wat voelt voor een tuning project van mijn GTI mk1. Meteen enthousiast, maar dan…

Hij geeft aan dat ik niet de 16V maar de originele 8V (1800 cc) moet nemen. Die levert veel betere prestaties (voor de straat), omdat de kop cq stromingsprofielen door de inlaatpoorten van de 16V ruk zijn :o

Wow, heb ik weer…

16V te KOOP!
Ik heb 2x 16v gehad en die zijn niet sneller dan een 8v tot 100km/h daarna is de 16v sneller.
Standaard hebben de 16v's al meer vermogen dus vandaar dat veel mensen die erin hangen.

Die dingen tunen heb ik geen ervaring mee , verder dan een 3" RVS uitlaat met spaghetti spruitstuk , flink gevlakte kop en beetje geflowde poorten ben ik niet gegaan. Perfect afstellen maakt overigens ook veel uit net als alles eens grondig reinigen.....
Mijn DX zou ik zeker niet inruilen voor een 16v , lekker motortje en ik zou wel meer vermogen willen maar het moet wel stationair mooi blijven lopen en normaal mee te rijden zijn.
Sowieso vanwege het ontbreken van hydro-stoters kan de DX heel veel toeren lopen mits alles gebalanceerd is.

Wat raad dit bedrijf jou aan om met je DX motor te doen , en wat zijn de verwachte resultaten?
Wellicht een idee om een vermogensmeting vooraf en naderhand toe doen?

Vandaag de mk1 gestart na 5/6 maanden stilstaan , starten en lopen en meteen mooi rond , mooi systeem dat k-jetronic.
Wat mij dan opvalt als ik uit de mk7 GTI in de mk1 stap is de DX zo vinnig op gas reageert en veel koppel onderin heeft en heel lekker klinkt.... :mrgreen:

Ik ga jou topic zeker volgen......wellicht lepel ik mijn DX er ook uit. Mijn versnellingsbak moet er toch uit voor de 5de keer :twisted: :evil: .
Let goed op waar je heen gaat want er lopen een hoop prutsers rond , ook bedrijven :evil:

Groet Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Spuugemmer »

een 8v geeft eerder koppel dan een 16v. Dat wil niet zeggen dat de 8v de betere motor is. Ja een 8v is goedkoper en makkelijker te tunen. simpelste voorbeeld 1 ipv 2 nokkenassen vervangen. een 16v kop is van zichzelf niet de best flowende kop.

Echter neemt het niet weg dat je met wat kleine ingrepen er best een leuk vermogen uit kan halen.
Standaard onderblok met de klepzittingen opgehaald en heel minimaal bewerkte kanalen, setje cat cams asymmetrische nokkenassen erin. verstelbaar nokkenas tandwiel, de webers die je hebt erop. doet gewoon minimaal 170 pk.

Heel simpel er waren al standaard ABF motor (2.0 16v uit golf 3 gti en door ontwikkeling van de KR motor) die volgens opgave 150 pk moeten doen en dat ruim (lees 160+ pk haalde). Stel je voor dat je daar dan nog een iets scherper nokkenassen setje in stopt. Een 16v tot 190-200 pk krijgen is financieel nog wel te overzien op het moment dat je er overheen wil dan moet je een grote ( lees hele grote) zak met geld meenemen. de 8v motoren die door de 180 pk heen gaan zijn doorgaans ook motoren van duizenden euros.

Het belangrijkste bij een atmosferische motor is dat hij makkelijk toeren maakt. Dit kan je doen door de bewegende delen zo licht mogelijk te maken. zolang je niet meer dan 7700 toeren gaat maken hebben de drijfstangen toch weinig belasting. Bij hogere toerentallen willen ze nog wel eens breken.

De orignele inspuiting wil nog wel eens spannend zijn voor "tuners" maar daar zijn ook wel weer oplossingen op om dat geen probleem te laten zijn.
Golf MK1 GTI
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Erics »

okee dan, hier kan ik wat mee…

@yal,
hebben de DX'en standaard mechanische klepstoters? Moeten die dan ook af en toe worden afgesteld?
Want de auto die ik kocht, die gaat niet vooruit hoor. Kan zijn dat ik net uit de mk7 iets anders ben gewend…

Ben benieuwd, want dan is een echt snel nokkenasje in de DX wat mij betreft de way to go…
Ik zoek namelijk koppel en minder het topvermogen op hoge toeren, het zal niet of nauwelijks voorkomen dat er met 7000 toeren wordt gereden. Een powerband tussen 2500-5000 rpm is wat mij betreft uitstekend.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Spuugemmer »

Makkelijkste manier om koppel te behalen is uit cc's.

Als je geen extreme toeren wil maken een krukas uit een diesel dat is slag 95,5 en dan boring 83/83,5 erin. dan kom je op 2065/2091 cc

Er is eventueel ook nog een slag 100 krukas. met een boring 83,5 zou je dan op 2189cc uitkomen. en als je heel wild doet 2216cc met boring 84.
Golf MK1 GTI
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door yal »

Spuugemmer schreef:Makkelijkste manier om koppel te behalen is uit cc's.

Als je geen extreme toeren wil maken een krukas uit een diesel dat is slag 95,5 en dan boring 83/83,5 erin. dan kom je op 2065/2091 cc

Er is eventueel ook nog een slag 100 krukas. met een boring 83,5 zou je dan op 2189cc uitkomen. en als je heel wild doet 2216cc met boring 84.
Sow dat is nog eens interessante info :mrgreen:

@ Erics , deze kleppen zijn mechanisch en te stellen met vulplaatjes. Nadat de klepspeling is gemeten duw je met een speciale hevel de stoter naar beneden en kan het vulplaatje uit de stoter genomen worden en 1 v/d juiste dikte geplaatst worden.
Ik heb ook een mk7 GTI PP en mijn mk1 is echt niet traag , de mk7 trouwens ook niet.....

Mijn mk1 trok ook voor geen meter toen ik hem kocht , distributie stond niet op tijd (vervangen bij vw dealer) , 1 bougiekabel kapot , verdelerkap en rotor versleten , vaccuum vervroeger van ontsteking defect en een zeer vervuild injectie systeem en brandstof tank.

Na hele motor te hebben nagelopen en kop revisie met nieuwe kleppen etc. bleek dat de mk1 even snel is als de X5 3,0 diesel met 245pk van m'n pa. Die heeft toen een JD maat chip erin gezet dus toen was dat ook weer opgelost :lol: :mrgreen:

Een 1,8 20VT in de mk1 doet nog veel meer qua vermogen.
De 2,0 16v waar spuugemmer het over had was ook leverbaar in de Ibiza cupra en dat liep ook goed , sneller dan m'n scirocco GTII 16v met PL motor en die had 139pk gemeten op de bank.
Vroeger had een maat een G60 in zijn mk1 gezet en dat liep ook hard en klonk geweldig , alleen voor korte duur :D

Met een 16v zal je een hoger eind vermogen halen dan met de DX.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Erics »

@yal en @Spuugemmer, geweldig jullie informatie, dank je wel.

het laat mij vanochtend niet los, maar ik voel er weinig voor om lang te blijven dubben...

Ik neem de DX al basis en verkoop de 16V!

Het is beter om een keuze te maken lijkt mij, dan is dat in ieder geval alvast gebeurd. En ik geloof, als ik jullie verhalen zo lees dat het een goede keus is en dat er een heel leuk en speels motortje kan ontstaan.

Maakt het wel al weer makkelijker om dit weekend de boel verder op een rijtje te zetten.

Motorinhoud een tikkie groter maken zal het probleem niet zijn als het onderblok toch geheel wordt bewerkt. Er gaan toch andere (gesmede) zuigers in. Ik zal eens kijken voor een krukas en drijfstangen.

Vanavond overleg ik met mijn jongens en laat ik hun jullie berichten lezen…

De volgende stap is dat ik de Golf te voorschijn haal om de boel te demonteren. En dan maar eens links en rechts bedrijven bezoeken om gevoel te krijgen bij wie ik het geheel wil laten bewerken.

Heb reeds enkele bedrijven gepolst of ze belangstelling hebben voor het werk:
Bolku… nog niets van vernomen op een eerdere vraag
Dymo Track, Cruquius…lijkt mij een geweldig bedrijf, oud Hurricane Haarlem in de goede oude tijd en mij bekend
Hurricane Heerhugowaard… lijken mij capabel, zeker weten doe ik het niet
Oudejans in Amsterdam, professioneel en gerenommeerd lijkt mij zo

Als de boel uit elkaar ligt rijd ik een rondje om te horen wat ze er van kunnen bakken…en tegen welke prijs.
Laatst gewijzigd door Erics op 21 mar 2014, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Erics »

##Offtopic##

ik heb gisteren de bestuurdersstoel eruit gehaald en weggebracht voor reparatie aan de wangen, die zijn links helemaal versleten. Verder is de bekleding van d auto nog in takt, maar moet het wel nog grondig laten reinigen.
Komt wel..

Nog iets anders…
Ik zit met mij hoofd tegen het (schuif)dak aan. Met mijn twee meter op die rechte zittingen zoek ik naar meer hoofdruimte. Nou blijkt dat die stoelen wel heel simpel in elkaar steken en is d editing niet verstelbaar.
Ik geloof dat ik de achterste stoelsteunen maar moet inkorten met ca 4 cm. Maar dat betekent dat de geleider aan de voorkant van de stoel scheef zit. Die zal dan ook versteld moeten worden. Dat wordt slijpen en lassen. Klusje voor tussendoor. Heeft iemand hier al ervaring mee?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Spuugemmer »

Ik zou aan je lijstje 2 namen toevoegen:

- Van Kronenburg in Geldrop zitten op de spaarpot. (zeggen dat je via mij komt is altijd goed voor de prijs). Let op bij John altijd bellen of beter nog langsgaan om dan heb je gelijk een goed idee en dan nemen ze ruim de tijd voor je. (vooraf even bellen wanneer het schikt is wel handig want het kan daar nogal druk zijn en omdat ze de tijd voor je nemen en er is net iemand voor je dan kan je zo 2 uur staan te wachten).
- eventueel Gerard Emming.

Dat zijn wel de 2 namen voor dit soort motoren. Ze bouwen veel race en cross motoren en bij John is het zo gek als jij het wil zo gek gaat het worden. Tevens heeft ie alles op voorraad. mocht je ter plekken besluiten met een Lamborghini of Ferrari motor te willen gaan rijden dan pakt ie hem zo voor je uit de schappen.

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik meer een voorstander ben van de 16v (of liever nog de 20v). Maar als ik je verhaal een beetje lees zo dan is een 8v leuk genoeg voor je.

Ik vind het wel heel gaaf dat je een atmosferisch motor aan het bouwen bent. Iedereen gaat tegenwoordig maar turbo want dat is makkelijk.

Voor mijn mk1 wordt momenteel bij van Kronenburg een kopie van deze motor gebouwd.:

Golf MK1 GTI
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door yal »

Indien het mijn DX zou zijn zou ik naar van Kronenburg gaan.

Ik zou het liefst een oettinger 16s blok in mijn mk1 hangen , of een 20vt turbo voor maximaal vermogen.
Voorlopig loopt de DX prima :mrgreen:

Je zou scirocco stoelen erin kunnen zetten , deze zijn in hoogte verstelbaar!
Tapijt haal je zo uit de auto en dan is het beter te reinigen.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door RobvR »

Wtf .. wat een blok Chris... die rukt je hele mk1 uit elkaar!
Groet RobvR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Erics »

GEWELDIG! … Chris

Wat draait dat motortje mooi en wat een geluid, heerlijk.

Dank je wel voor het delen van het filmpje.

Ik ga KMS zeker contacten om te horen wat mijn opties zijn met een DX.
Even zien of ze morgen open zijn...
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Erics »

@Yal

ik ga even googlen voor een paar Scirocco stoelen.

De stoelbekleding van mijn Golf is zo te bestellen. check this out: www.westtrading.nl

Het tapijt in mijn Golf ziet er nog steeds mooi uit.
Dus dat laat ik zo...
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Spuugemmer »

Morgen is van Kronenburg open. Dan moet je even naar John vragen en dan zeggen dat je door chris naar hem bent verwezen. Tel 040-2854064 daarna keuze 1 (motordepartment).
Golf MK1 GTI
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door yal »

Spuugemmer schreef:Ik zou aan je lijstje 2 namen toevoegen:

- Van Kronenburg in Geldrop zitten op de spaarpot. (zeggen dat je via mij komt is altijd goed voor de prijs). Let op bij John altijd bellen of beter nog langsgaan om dan heb je gelijk een goed idee en dan nemen ze ruim de tijd voor je. (vooraf even bellen wanneer het schikt is wel handig want het kan daar nogal druk zijn en omdat ze de tijd voor je nemen en er is net iemand voor je dan kan je zo 2 uur staan te wachten).
- eventueel Gerard Emming.

Dat zijn wel de 2 namen voor dit soort motoren. Ze bouwen veel race en cross motoren en bij John is het zo gek als jij het wil zo gek gaat het worden. Tevens heeft ie alles op voorraad. mocht je ter plekken besluiten met een Lamborghini of Ferrari motor te willen gaan rijden dan pakt ie hem zo voor je uit de schappen.

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik meer een voorstander ben van de 16v (of liever nog de 20v). Maar als ik je verhaal een beetje lees zo dan is een 8v leuk genoeg voor je.

Ik vind het wel heel gaaf dat je een atmosferisch motor aan het bouwen bent. Iedereen gaat tegenwoordig maar turbo want dat is makkelijk.

Voor mijn mk1 wordt momenteel bij van Kronenburg een kopie van deze motor gebouwd.:

:shock: , geweldig wat een monsterlijke tor :mrgreen:
Geluid is top, zal een mooi totaal plaatje zijn samen met je prachtige mk1!

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door Erics »

Vanochtend opgestaan, niet geheel fris en fruitig, lijkt wel of ik de hele nacht aan het sleutelen ben geweest, en Eureka…. heb ik toch besloten om de 16V te gaan gebruiken en de 8V in takt te houden voor, wie weet…

Daarom ga ik verder op het andere topic "1.8 16V in een mk1"

Sorry Yal...
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: KR of DX tunen voor de GOLF GTI mk1

Bericht door yal »

Erics schreef:Vanochtend opgestaan, niet geheel fris en fruitig, lijkt wel of ik de hele nacht aan het sleutelen ben geweest, en Eureka…. heb ik toch besloten om de 16V te gaan gebruiken en de 8V in takt te houden voor, wie weet…

Daarom ga ik verder op het andere topic "1.8 16V in een mk1"

Sorry Yal...
Maakt mij niets uit , vooral doen wat jou het beste lijkt!

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Plaats reactie

Terug naar “GOLF I GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten