Het brandstof topic

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Het brandstof topic

Bericht door Crokko »

justin--92 schreef:Ik tankte voorheen gewoon euro95
Laatst een 5 maal Blueone getankt, en nu weer 2 maal euro95
Ben tog wel tot de conclusie gekomen dat blueone een stuk minder zuinig is dan euro95
Ligt uiteraard aan je rijstyle, maar dat heb ik geprobeerd min of meer hetzelfde gehouden deze tanks..
Total range blueone zo rond 560-580
Total range euro95 zo rond 620-640

Aardig verschil, en 50km verschil moet je kwa rijstyle tog ook wel opmerkelijk wat voor doen (in het geval ze even zuinig zouden moeten zijn)
Het minder zuinig zijn, komt door de (natte) Bio-ethanol die erin zit.

Aanzienlijk verschil overigens.
Reed de auto er wel prettig op? Merkte je misschien andere verschillen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Het brandstof topic

Bericht door KlouxOne »

Met Blue-One reed mijn GTI zelfs beter als op 98 van BP. Niet altijd maar de laatste paar x zeker. Het zuipt wel meer dat klopt. maar goed het is ook 18 cent per liter goedkoper. uiteindelijk was ik wel iets goedkoper uit.

Het karige is dat de kwaliteit niet continu is tegenwoordig. je kan ook nog steeds bij de Tamoil Bio tanken en dan zelf mengen. Dit heb ik ook vaak gedaan. Om het uiterste eruit te halen en "zuinig" te rijden zal je toch in Duitsland moeten tanken. Overigens is Shell Vpower in Duitsland ook weer anders als hier in NL.
justin--92
Berichten: 193
Lid geworden op: 10 nov 2013, 14:31
Type auto: Polo 6r GTI
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het brandstof topic

Bericht door justin--92 »

Crokko schreef:
justin--92 schreef:Ik tankte voorheen gewoon euro95
Laatst een 5 maal Blueone getankt, en nu weer 2 maal euro95
Ben tog wel tot de conclusie gekomen dat blueone een stuk minder zuinig is dan euro95
Ligt uiteraard aan je rijstyle, maar dat heb ik geprobeerd min of meer hetzelfde gehouden deze tanks..
Total range blueone zo rond 560-580
Total range euro95 zo rond 620-640

Aardig verschil, en 50km verschil moet je kwa rijstyle tog ook wel opmerkelijk wat voor doen (in het geval ze even zuinig zouden moeten zijn)
Het minder zuinig zijn, komt door de (natte) Bio-ethanol die erin zit.

Aanzienlijk verschil overigens.
Reed de auto er wel prettig op? Merkte je misschien andere verschillen?
Ik merkte 0 verschil tussen de 2
En kwa prijs: euro 95 hier op het moment 1,73 en blueone 1,71
Dus op dit moment geen blueone meer voor mij :lol:
Gr. Justin

Polo 6r GTI | 214pk | 313Nm | DSG | Stage 1 | 2,5'' rvs CatBack non-resonated
Ex: Golf 6 gti | 283 pk | stage 1 | DSG | wit
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Het brandstof topic

Bericht door Crokko »

justin--92 schreef:
Crokko schreef:
justin--92 schreef:Ik tankte voorheen gewoon euro95
Laatst een 5 maal Blueone getankt, en nu weer 2 maal euro95
Ben tog wel tot de conclusie gekomen dat blueone een stuk minder zuinig is dan euro95
Ligt uiteraard aan je rijstyle, maar dat heb ik geprobeerd min of meer hetzelfde gehouden deze tanks..
Total range blueone zo rond 560-580
Total range euro95 zo rond 620-640

Aardig verschil, en 50km verschil moet je kwa rijstyle tog ook wel opmerkelijk wat voor doen (in het geval ze even zuinig zouden moeten zijn)
Het minder zuinig zijn, komt door de (natte) Bio-ethanol die erin zit.

Aanzienlijk verschil overigens.
Reed de auto er wel prettig op? Merkte je misschien andere verschillen?
Ik merkte 0 verschil tussen de 2
En kwa prijs: euro 95 hier op het moment 1,73 en blueone 1,71
Dus op dit moment geen blueone meer voor mij :lol:
Ah het 0 verschil zit hem waarschijnlijk in het feit, dat jouw auto niet getuned is. (Als ik je onderschrift mag geloven :) )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dreier
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2013, 22:24
Type auto: Golf GTI EDITION 240

Re: Het brandstof topic

Bericht door Dreier »

Hallo allemaal interessante topic waar ik ook misschien iets aan kan toevoegen.
Wij tanken meestal in Nederland Euro 95 Shell ik weet dat het beter is om Vpower of 98 te tanken ivm chippen. Ik merk echter weinig veschil tussen deze twee brandstoffen van de Shell

Echter wanneer ik in Duitsland ( Kleve) bij de Total Euro 95 tank heb ik voelbaar meer vermogen en hangt hij beter aan het gas tevens is ie dan een fractie zuiniger maar dat is natuurlijk moeilijk te meten met onregelmatige afstanden en ook verschillende weer typen.

Want het ligt volgens mij natuurlijk niet alleen aan de brandstof ook buiten temparatuur en vooral luchtvochtigheid hebben veel invloed op het vermogen van een brandstof motor.
Gr. Rudy
GOLF V GTI EDITION 240 United Grey, ABT 240 pk/ 305 nm, 240 leder pakket, schuifkanteldak.
justin--92
Berichten: 193
Lid geworden op: 10 nov 2013, 14:31
Type auto: Polo 6r GTI
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het brandstof topic

Bericht door justin--92 »

Crokko schreef:
justin--92 schreef:
Crokko schreef: Het minder zuinig zijn, komt door de (natte) Bio-ethanol die erin zit.

Aanzienlijk verschil overigens.
Reed de auto er wel prettig op? Merkte je misschien andere verschillen?
Ik merkte 0 verschil tussen de 2
En kwa prijs: euro 95 hier op het moment 1,73 en blueone 1,71
Dus op dit moment geen blueone meer voor mij :lol:
Ah het 0 verschil zit hem waarschijnlijk in het feit, dat jouw auto niet getuned is. (Als ik je onderschrift mag geloven :) )
Klopt, kwa motor is hij volledig origineel en standaard,
Maar ik denk dat je met een gechipte gti niet gaat vergelijken of verschil gaat voelen tussen 95 en blueone, een gechipte gti gaat denk ik kijken naar de 98 en vpower
Gr. Justin

Polo 6r GTI | 214pk | 313Nm | DSG | Stage 1 | 2,5'' rvs CatBack non-resonated
Ex: Golf 6 gti | 283 pk | stage 1 | DSG | wit
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Het brandstof topic

Bericht door Crokko »

justin--92 schreef:Klopt, kwa motor is hij volledig origineel en standaard,
Maar ik denk dat je met een gechipte gti niet gaat vergelijken of verschil gaat voelen tussen 95 en blueone, een gechipte gti gaat denk ik kijken naar de 98 en vpower
Het is logisch dat je dit denkt. De praktijk is echter anders.
Door de grotere hoeveelheid bio-ethanol in Blueone95 ligt het octaangetal veelal hoger.
Dit maakt Blueone95 eerder vergelijkbaar met BP98 en Vpower, dan met EUro95.

Met een gechipte GTI zijn de verschillen tussen Euro95 en Blueone95 zeer goed merkbaar.
Ik vermoed dat Mark (van JD) dit wel kan bevestigen, wellicht met een rollenbankuitdraai van een GTI met Blueone? :mrgreen:

Met een standaard GTI merk je het verschil qua vermogen nagenoeg niet, enkel op basis van het verbruik. (Ethanol heeft een lagere energiewaarde)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Het brandstof topic

Bericht door Crokko »

Openingspost aangepast vanwege de introductie van "competition 102".

Ervaringen en tests met/van de brandstof zijn van harte welkom!

Hebben we eindelijk een brandstof gelijk aan aral102 dichter bij huis? :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ronald81
Berichten: 131
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:15
Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
Locatie: Flevoland

Re: Het brandstof topic

Bericht door ronald81 »

Zodra ik de mijne er een keer helemaal mee vol kan gooien zal ik met vcds is kijken hoeveel de motor nog afregelt in vergelijking met bp98 + ethanol. Meten is weten :)
Groeten Ronald

Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Het brandstof topic

Bericht door ferry »

Als dat wat wordt dan ga ik het ook maar een keer proberen. De firezone zit in brielle dus niet ver bij mij uit spijkenisse vandaan. Tank nu bp 98. Maar was van de week in duitsland en zwitserland en toen tankte ik aral 102 langs de snelweg. Maar de laatste pomp waar ik tankte was de aral zelf en daar stond boven de slang van de pomp 98 dat er ook 5% bio ethanol in zit. Is dit dan standaart bij aral 102.
Overigens merk ik haast geen verschil zuinig rijden heb ik niet gedaan want de 270 heb ik wel 15 keer aan getikt.

Afbeelding
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Het brandstof topic

Bericht door Crokko »

ferry schreef:Maar de laatste pomp waar ik tankte was de aral zelf en daar stond boven de slang van de pomp 98 dat er ook 5% bio ethanol in zit. Is dit dan standaart bij aral 102.
Als ik je vraag goed begrijp, dan is het antwoord, dat Aral102 geen bio toevoeging heeft.
Afbeelding
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Het brandstof topic

Bericht door ferry »

Wel vreemd dat het er dan bij stond
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Gebruikersavatar
maRRRtinus
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jul 2013, 07:06
Type auto: Audi TTS comp 500

Re: Het brandstof topic

Bericht door maRRRtinus »

Is het geen verplichting vanuit de wetgeving dat er 5% bio toegevoegd moet worden?
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Het brandstof topic

Bericht door Crokko »

maRRRtinus schreef:Is het geen verplichting vanuit de wetgeving dat er 5% bio toegevoegd moet worden?
Als dat zo is, kun je misschien aantonen welke regelgeving hiervoor is, want dan kan ik dit ook aan de openingspost toevoegen.
Afbeelding
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Het brandstof topic

Bericht door bzb »

in duitsland en franrijk dacht ik
Gebruikersavatar
maRRRtinus
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jul 2013, 07:06
Type auto: Audi TTS comp 500

Re: Het brandstof topic

Bericht door maRRRtinus »

Crokko schreef:
maRRRtinus schreef:Is het geen verplichting vanuit de wetgeving dat er 5% bio toegevoegd moet worden?
Als dat zo is, kun je misschien aantonen welke regelgeving hiervoor is, want dan kan ik dit ook aan de openingspost toevoegen.
Het volgende kon ik ff snel vinden:

In Europa is afgesproken dat in 2020, 20% van de gebruikte energie bestaat uit hernieuwbare energie. Dit betekent dat bij onze brandstoffen bijmenging plaats vindt met biologische brandstof. Deze bijmenging is voor 2010 verplicht gesteld op 4% biobrandstof. Voor benzine wordt Ethanol bijgemengd in de vorm van ETBE (Ethyl Tertiair Butyl Ether), dat ongeveer 50 procent bio-ethanol bevat. Bij een bijmenging van 8 procent ETBE in benzine is het aandeel biobrandstof dus zo’n 4 procent.

Bron: http://www.ivdm.nl/thema/brandstoffen/b ... en-diesel/
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Het brandstof topic

Bericht door bzb »

de eerste berichten komen binnen dat bio ethanol niet meer op vooraad komt bij de action :mrgreen: tijdelijk of niet is nog niet bekend
Gebruikersavatar
maRRRtinus
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jul 2013, 07:06
Type auto: Audi TTS comp 500

Re: Het brandstof topic

Bericht door maRRRtinus »

bzb schreef:de eerste berichten komen binnen dat bio ethanol niet meer op vooraad komt bij de action :mrgreen: tijdelijk of niet is nog niet bekend
Een-een tweetje met de firezone ;)
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Het brandstof topic

Bericht door Crokko »

maRRRtinus schreef:
Crokko schreef:
maRRRtinus schreef:Is het geen verplichting vanuit de wetgeving dat er 5% bio toegevoegd moet worden?
Als dat zo is, kun je misschien aantonen welke regelgeving hiervoor is, want dan kan ik dit ook aan de openingspost toevoegen.
Het volgende kon ik ff snel vinden:

In Europa is afgesproken dat in 2020, 20% van de gebruikte energie bestaat uit hernieuwbare energie. Dit betekent dat bij onze brandstoffen bijmenging plaats vindt met biologische brandstof. Deze bijmenging is voor 2010 verplicht gesteld op 4% biobrandstof. Voor benzine wordt Ethanol bijgemengd in de vorm van ETBE (Ethyl Tertiair Butyl Ether), dat ongeveer 50 procent bio-ethanol bevat. Bij een bijmenging van 8 procent ETBE in benzine is het aandeel biobrandstof dus zo’n 4 procent.

Bron: http://www.ivdm.nl/thema/brandstoffen/b ... en-diesel/
Zoals het er nu uitziet.
Wijst alles er toch op, dat er geen bio in competition102 zit.

Bij de pomp wordt het duidelijk aangegeven.

Tevens gaf race eend aan, dat de kwaliteit afneemt wanneer er E85 wordt toegevoegd.

( edit: grammatica fout hersteld)
Laatst gewijzigd door Crokko op 17 okt 2014, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MK5benGTI
Berichten: 1209
Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
Type auto: Golf MK 5 GTI
Locatie: Leeuwarden

Re: Het brandstof topic

Bericht door MK5benGTI »

Aan de 102 geen Bio ethanol toevoegen!
BerryMeeuwsen
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2014, 23:01
Type auto: Golf 5 GTI

Re: Het brandstof topic

Bericht door BerryMeeuwsen »

Is het de moeite waard om 102 competition te tanken bij een standaard gti? En dan niet eens voor het vermogen maar voor actieradius op lange afstanden ?
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Het brandstof topic

Bericht door bzb »

even een blue one update, de laatste tijd mertke ik dat ik veel meer km's kon rijden op blue one, zit soms aan de 700 km per tank (ja ben een snelweg rijder en je kan niet hard in nl, al doe ik elke tank wel een paar keer de 200km/u aantikken voor mn lol) eerst dacht ik ze zullen wel perongeluk 98 erin hebbe gedaan ofzo, maar toen ik maar eens de site raadpleegde bleek dat ze tegenwoordig 10% ethanol ipv 15% ethanol erin doen om wat voor een reden dan ook. wat het precies voor het vermogen doet weet ik niet, merk geen verschil.
Gebruikersavatar
MK5benGTI
Berichten: 1209
Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
Type auto: Golf MK 5 GTI
Locatie: Leeuwarden

Re: Het brandstof topic

Bericht door MK5benGTI »

BerryMeeuwsen schreef:Is het de moeite waard om 102 competition te tanken bij een standaard gti? En dan niet eens voor het vermogen maar voor actieradius op lange afstanden ?
Wat is de moeite waard? Financieel niet aangezien 102 laatste keer op 1,85 zat toen ik het tankte. (98 was toen 1,71). heb het te weinig getankt om je een mening te geven met betrekking tot de actie radius. Echter geloof ik wel dat je een grotere actie radius kan halen met 102. Maar ach, je hebt zoveel variabelen..
gti-n
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 mei 2014, 23:04
Type auto: golf mk5 gti
Locatie: Amsterdam

Re: Het brandstof topic

Bericht door gti-n »

Ik heb nu 2 keer 102 getankt, er staat inderdaad duidelijk bij op de pomp dat er geen bio in zit. De motor is wel feller dan 98 bp + bio alleen is de liter prijs wel fors inderdaad... 1,849.

Bij mij maakt het kwa km op tank niks uit, zit altijd rond 450 km of soms 400 km.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Het brandstof topic

Bericht door Crokko »

Dan heb je een handgeschakelde bak of je rijdt vaak illegale snelheden!
Je hebt dsg dus zal het laatste wel zijn. :lol:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 43 gasten