Ontsteking afstellen 1.8DX
Ontsteking afstellen 1.8DX
Omdat mijn GTI niet het volledige vermogen leverde heb ik de ontsteking opnieuw afgesteld (op aanrtaden van Yal thanx voor de tip). Ik was eerst al bang dat m'n spinnenkop versleten zou zijn oid maar na het afstellen gaat hij weer as de brandweer
Nu staat in in 'het grote boek' dat er een verschil is in de afstelling als je op super rijdt. Heeft iemand daar ervaring mee? Je kunt hem dan nl. 6° later zetten, waarschijnlijk door de hogere klopvastheid. Nu wist ik niet eens dat je ook gewoon op euro kon rijden maar volgens mij kun je behoorlijke gevolgschade krijgen als je te veel voorontsteking hebt. Ik kan me nog wel foto´s herinneren van zuigers met gaten erin gebrand en dergelijken dat wil je natuurlijk niet...
Iemand hier ervaring mee, vooral op langere duur wat voor effect het heeft als je de ontsteking te vroeg hebt staan bij gebruik van super ipv euro?
Nu staat in in 'het grote boek' dat er een verschil is in de afstelling als je op super rijdt. Heeft iemand daar ervaring mee? Je kunt hem dan nl. 6° later zetten, waarschijnlijk door de hogere klopvastheid. Nu wist ik niet eens dat je ook gewoon op euro kon rijden maar volgens mij kun je behoorlijke gevolgschade krijgen als je te veel voorontsteking hebt. Ik kan me nog wel foto´s herinneren van zuigers met gaten erin gebrand en dergelijken dat wil je natuurlijk niet...
Iemand hier ervaring mee, vooral op langere duur wat voor effect het heeft als je de ontsteking te vroeg hebt staan bij gebruik van super ipv euro?
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Dat "grote boek", zou je daar een kopie of iets willen delen. Want in afwachting van de 16v motor willen wij de komende weken/maanden nog met de originele DX motor rijden, die ook bij ons weinig indrukwekkende prestaties levert…
dank alvast
dank alvast
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
- Spuugemmer
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
- Type auto: MK1 GTI
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Je bedoeld waarschijnlijk vroeger en niet later. Zoals jezelf al zegt VOORontsteking.
Is je te veel voor ontsteking hebt zal de motor gaan pingelen (zelf ontbranden) met inderdaad als mogelijk gevolg bijvoorbeeld een gat in een zuiger.
Ik weet niet of je veel ervaring hebt met het afstellen van motoren? Maar pingelen kan je hoor.
Hierbij een filmpje van een vliegtuig motor maar wel met leuke info en animaties.
Is je te veel voor ontsteking hebt zal de motor gaan pingelen (zelf ontbranden) met inderdaad als mogelijk gevolg bijvoorbeeld een gat in een zuiger.
Ik weet niet of je veel ervaring hebt met het afstellen van motoren? Maar pingelen kan je hoor.
Hierbij een filmpje van een vliegtuig motor maar wel met leuke info en animaties.
Golf MK1 GTI
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Een DX goed afstellen wil nog weleens zijn vruchten afwerpen!
Toen ik mijn GTI kocht was deze net zo ''snel'' als onze Golf GLS 1,5 automaat.......
Alles wat verkeerd kon staan stond verkeerd.
@Erics , ligt er niet een EG motor in jou mk1? Foto misschien?
Grt Yal
Toen ik mijn GTI kocht was deze net zo ''snel'' als onze Golf GLS 1,5 automaat.......
Alles wat verkeerd kon staan stond verkeerd.
@Erics , ligt er niet een EG motor in jou mk1? Foto misschien?
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
ik wil m komend weekend uit de stalling halen en zal dan een foto maken.yal schreef:Een DX goed afstellen wil nog weleens zijn vruchten afwerpen!
Toen ik mijn GTI kocht was deze net zo ''snel'' als onze Golf GLS 1,5 automaat.......
Alles wat verkeerd kon staan stond verkeerd.
@Erics , ligt er niet een EG motor in jou mk1? Foto misschien?
Grt Yal
Het schijnt dat de distributieriem is gewisseld
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Dit is 'm..yal schreef: @Erics , ligt er niet een EG motor in jou mk1? Foto misschien?
Grt Yal
Is dit een EG of een DX?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Das een DX motor , ziet er netjes uit zeg!
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
er iets vreemds aan…
als de motor warm is en ik zet m uit en ik wil m daarna weer starten, dan duurt het wel een tijdje voordat ik weer draaiend krijg. Hij wil gewoon niet starten. Alsof geen benzine krijgt. En dan moet ik m ook nog met "volgas" doorstarten en dan langzaam gas eraf tijdens starten en hopen dat ie aanslaat...
als de motor warm is en ik zet m uit en ik wil m daarna weer starten, dan duurt het wel een tijdje voordat ik weer draaiend krijg. Hij wil gewoon niet starten. Alsof geen benzine krijgt. En dan moet ik m ook nog met "volgas" doorstarten en dan langzaam gas eraf tijdens starten en hopen dat ie aanslaat...
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Zal eerder zijn dat de motor verzuipt.Erics schreef:er iets vreemds aan…
als de motor warm is en ik zet m uit en ik wil m daarna weer starten, dan duurt het wel een tijdje voordat ik weer draaiend krijg. Hij wil gewoon niet starten. Alsof geen benzine krijgt. En dan moet ik m ook nog met "volgas" doorstarten en dan langzaam gas eraf tijdens starten en hopen dat ie aanslaat...
Of een lekkende injector , vaak de 5de injector of er is ergens een lekje in het brandstof systeem.
Het brandstof systeem moet een bepaalde restdruk hebben omdat je anders vapour lock krijgen , doordat de brandstofdruk lager wordt krijg je vapour lock en zal de warme motor moeilijk starten.
Mijn mk1 bleek te lekken op het schroefje achterop de drukaccumulator (achter de achteras).
Ook had ik nadruppelende injectoren , lekkende donut rubbers rond de injectoren etcetc.
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
ahaaaa…
beste Yal,
jouw suggesties zouden zo maar eens de spijker op z'n kop kunnen slaan, want de garage stonk een tijdje geleden naar benzine toen ie er een nacht in stond en in de loop van de dagen werd dat minder.
Thanks!
beste Yal,
jouw suggesties zouden zo maar eens de spijker op z'n kop kunnen slaan, want de garage stonk een tijdje geleden naar benzine toen ie er een nacht in stond en in de loop van de dagen werd dat minder.
Thanks!
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Dat grote boek heb ik helaas alleen als hardcopy... Zijn wel een paar honderd pagina's ff inscannen lukt dus helaas niet.Erics schreef:Dat "grote boek", zou je daar een kopie of iets willen delen. Want in afwachting van de 16v motor willen wij de komende weken/maanden nog met de originele DX motor rijden, die ook bij ons weinig indrukwekkende prestaties levert…
dank alvast
Het boek heet 'Jetzt helfe ich mir selbst' van Dieter Korp ISBN 978-3-87943-903-4. Ik heb zelf ook wel eens gezocht naar iets digitaals maar nooit gevonden (iig niet speciaal over de GTI).
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Volgens mij is het later? Hij staat nu op 6° voor BDP en zou volgens het boek precies op BDP kunnen als je op 98 draait dus 6° later. Ik snap wel dat je met 95 minder klopvastheid hebt maar nog niet exact waarom dat effect heeft op het onstekingstijdstip. Filmpje ga ik thuis even bekijken dat is hier geblokkeerdSpuugemmer schreef:Je bedoeld waarschijnlijk vroeger en niet later. Zoals jezelf al zegt VOORontsteking.
Is je te veel voor ontsteking hebt zal de motor gaan pingelen (zelf ontbranden) met inderdaad als mogelijk gevolg bijvoorbeeld een gat in een zuiger.
Ik weet niet of je veel ervaring hebt met het afstellen van motoren? Maar pingelen kan je hoor.
Hierbij een filmpje van een vliegtuig motor maar wel met leuke info en animaties.
Oh ja, echt ervaring heb ik niet met het afstellen van motoren, had hiervoor een 944 met L-jetronic en daar hoef je eigenlijk niets aan af te stellen.
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Die lekkende injectoren is voor mij het volgende item. Tips om die te cleanen, ultrasoon reiniging? Je kunt daar ook zelf van die bakjes voor aanschaffen, misschuien groot genoeg kiezen en gelijk even gasklephuis er in gooienyal schreef:Zal eerder zijn dat de motor verzuipt.Erics schreef:er iets vreemds aan…
als de motor warm is en ik zet m uit en ik wil m daarna weer starten, dan duurt het wel een tijdje voordat ik weer draaiend krijg. Hij wil gewoon niet starten. Alsof geen benzine krijgt. En dan moet ik m ook nog met "volgas" doorstarten en dan langzaam gas eraf tijdens starten en hopen dat ie aanslaat...
Of een lekkende injector , vaak de 5de injector of er is ergens een lekje in het brandstof systeem.
Het brandstof systeem moet een bepaalde restdruk hebben omdat je anders vapour lock krijgen , doordat de brandstofdruk lager wordt krijg je vapour lock en zal de warme motor moeilijk starten.
Mijn mk1 bleek te lekken op het schroefje achterop de drukaccumulator (achter de achteras).
Ook had ik nadruppelende injectoren , lekkende donut rubbers rond de injectoren etcetc.
Grt Yal
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Ultrasoon reinigen zou je kunnen proberen.Jako schreef:Die lekkende injectoren is voor mij het volgende item. Tips om die te cleanen, ultrasoon reiniging? Je kunt daar ook zelf van die bakjes voor aanschaffen, misschuien groot genoeg kiezen en gelijk even gasklephuis er in gooienyal schreef:Zal eerder zijn dat de motor verzuipt.Erics schreef:er iets vreemds aan…
als de motor warm is en ik zet m uit en ik wil m daarna weer starten, dan duurt het wel een tijdje voordat ik weer draaiend krijg. Hij wil gewoon niet starten. Alsof geen benzine krijgt. En dan moet ik m ook nog met "volgas" doorstarten en dan langzaam gas eraf tijdens starten en hopen dat ie aanslaat...
Of een lekkende injector , vaak de 5de injector of er is ergens een lekje in het brandstof systeem.
Het brandstof systeem moet een bepaalde restdruk hebben omdat je anders vapour lock krijgen , doordat de brandstofdruk lager wordt krijg je vapour lock en zal de warme motor moeilijk starten.
Mijn mk1 bleek te lekken op het schroefje achterop de drukaccumulator (achter de achteras).
Ook had ik nadruppelende injectoren , lekkende donut rubbers rond de injectoren etcetc.
Grt Yal
Ik heb er nieuwe injectoren ingezet , €60,- p/stuk ofzo.
Gasklep kun je demonteren en gewoon reinigen met remmen reiniger!
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Mooi stukje over verdere afstelling, vind je hier:
http://vwgolfmk1.org.uk/index.php?page= ... misc&id=27
http://vwgolfmk1.org.uk/index.php?page= ... misc&id=27
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: Ontsteking afstellen 1.8DX
Dank, zal het even tot mij nemen. Vandaag nog even een stukje gereden maar hij loopt echt een stuk beter zo. Volgende stap zijn de injectoren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten