Pagina 1 van 1

Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 14 apr 2014, 14:21
door Jako
Omdat mijn GTI niet het volledige vermogen leverde heb ik de ontsteking opnieuw afgesteld (op aanrtaden van Yal ;) thanx voor de tip). Ik was eerst al bang dat m'n spinnenkop versleten zou zijn oid maar na het afstellen gaat hij weer as de brandweer 8-)

Nu staat in in 'het grote boek' dat er een verschil is in de afstelling als je op super rijdt. Heeft iemand daar ervaring mee? Je kunt hem dan nl. 6° later zetten, waarschijnlijk door de hogere klopvastheid. Nu wist ik niet eens dat je ook gewoon op euro kon rijden maar volgens mij kun je behoorlijke gevolgschade krijgen als je te veel voorontsteking hebt. Ik kan me nog wel foto´s herinneren van zuigers met gaten erin gebrand en dergelijken dat wil je natuurlijk niet...

Iemand hier ervaring mee, vooral op langere duur wat voor effect het heeft als je de ontsteking te vroeg hebt staan bij gebruik van super ipv euro?

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 14 apr 2014, 18:06
door Erics
Dat "grote boek", zou je daar een kopie of iets willen delen. Want in afwachting van de 16v motor willen wij de komende weken/maanden nog met de originele DX motor rijden, die ook bij ons weinig indrukwekkende prestaties levert…


dank alvast :)

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 14 apr 2014, 19:05
door Spuugemmer
Je bedoeld waarschijnlijk vroeger en niet later. Zoals jezelf al zegt VOORontsteking.


Is je te veel voor ontsteking hebt zal de motor gaan pingelen (zelf ontbranden) met inderdaad als mogelijk gevolg bijvoorbeeld een gat in een zuiger.

Ik weet niet of je veel ervaring hebt met het afstellen van motoren? Maar pingelen kan je hoor.

Hierbij een filmpje van een vliegtuig motor maar wel met leuke info en animaties.



Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 14 apr 2014, 22:34
door yal
Een DX goed afstellen wil nog weleens zijn vruchten afwerpen!
Toen ik mijn GTI kocht was deze net zo ''snel'' als onze Golf GLS 1,5 automaat.......

Alles wat verkeerd kon staan stond verkeerd.

@Erics , ligt er niet een EG motor in jou mk1? Foto misschien?

Grt Yal

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 15 apr 2014, 09:36
door Erics
yal schreef:Een DX goed afstellen wil nog weleens zijn vruchten afwerpen!
Toen ik mijn GTI kocht was deze net zo ''snel'' als onze Golf GLS 1,5 automaat.......

Alles wat verkeerd kon staan stond verkeerd.

@Erics , ligt er niet een EG motor in jou mk1? Foto misschien?

Grt Yal
ik wil m komend weekend uit de stalling halen en zal dan een foto maken.
Het schijnt dat de distributieriem is gewisseld :o

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 15 apr 2014, 11:12
door Erics
yal schreef: @Erics , ligt er niet een EG motor in jou mk1? Foto misschien?

Grt Yal
Dit is 'm..
Is dit een EG of een DX?

Afbeelding

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 15 apr 2014, 13:02
door yal
Erics schreef:
yal schreef: @Erics , ligt er niet een EG motor in jou mk1? Foto misschien?

Grt Yal
Dit is 'm..
Is dit een EG of een DX?

Afbeelding
Das een DX motor , ziet er netjes uit zeg!

Grt Yal

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 15 apr 2014, 19:36
door Erics
er iets vreemds aan…

als de motor warm is en ik zet m uit en ik wil m daarna weer starten, dan duurt het wel een tijdje voordat ik weer draaiend krijg. Hij wil gewoon niet starten. Alsof geen benzine krijgt. En dan moet ik m ook nog met "volgas" doorstarten en dan langzaam gas eraf tijdens starten en hopen dat ie aanslaat...

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 15 apr 2014, 20:58
door yal
Erics schreef:er iets vreemds aan…

als de motor warm is en ik zet m uit en ik wil m daarna weer starten, dan duurt het wel een tijdje voordat ik weer draaiend krijg. Hij wil gewoon niet starten. Alsof geen benzine krijgt. En dan moet ik m ook nog met "volgas" doorstarten en dan langzaam gas eraf tijdens starten en hopen dat ie aanslaat...
Zal eerder zijn dat de motor verzuipt.
Of een lekkende injector , vaak de 5de injector of er is ergens een lekje in het brandstof systeem.
Het brandstof systeem moet een bepaalde restdruk hebben omdat je anders vapour lock krijgen , doordat de brandstofdruk lager wordt krijg je vapour lock en zal de warme motor moeilijk starten.

Mijn mk1 bleek te lekken op het schroefje achterop de drukaccumulator (achter de achteras).
Ook had ik nadruppelende injectoren , lekkende donut rubbers rond de injectoren etcetc.

Grt Yal

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 15 apr 2014, 21:57
door Erics
ahaaaa…

beste Yal,
jouw suggesties zouden zo maar eens de spijker op z'n kop kunnen slaan, want de garage stonk een tijdje geleden naar benzine toen ie er een nacht in stond en in de loop van de dagen werd dat minder.

Thanks!

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 15 apr 2014, 22:53
door yal
Mooi , succes met zoeken!

Grt Yal

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 16 apr 2014, 11:28
door Jako
Erics schreef:Dat "grote boek", zou je daar een kopie of iets willen delen. Want in afwachting van de 16v motor willen wij de komende weken/maanden nog met de originele DX motor rijden, die ook bij ons weinig indrukwekkende prestaties levert…


dank alvast :)
Dat grote boek heb ik helaas alleen als hardcopy... Zijn wel een paar honderd pagina's ff inscannen lukt dus helaas niet.
Het boek heet 'Jetzt helfe ich mir selbst' van Dieter Korp ISBN 978-3-87943-903-4. Ik heb zelf ook wel eens gezocht naar iets digitaals maar nooit gevonden (iig niet speciaal over de GTI).

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 16 apr 2014, 11:33
door Jako
Spuugemmer schreef:Je bedoeld waarschijnlijk vroeger en niet later. Zoals jezelf al zegt VOORontsteking.


Is je te veel voor ontsteking hebt zal de motor gaan pingelen (zelf ontbranden) met inderdaad als mogelijk gevolg bijvoorbeeld een gat in een zuiger.

Ik weet niet of je veel ervaring hebt met het afstellen van motoren? Maar pingelen kan je hoor.

Hierbij een filmpje van een vliegtuig motor maar wel met leuke info en animaties.


Volgens mij is het later? Hij staat nu op 6° voor BDP en zou volgens het boek precies op BDP kunnen als je op 98 draait dus 6° later. Ik snap wel dat je met 95 minder klopvastheid hebt maar nog niet exact waarom dat effect heeft op het onstekingstijdstip. Filmpje ga ik thuis even bekijken dat is hier geblokkeerd :(

Oh ja, echt ervaring heb ik niet met het afstellen van motoren, had hiervoor een 944 met L-jetronic en daar hoef je eigenlijk niets aan af te stellen.

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 16 apr 2014, 11:36
door Jako
yal schreef:
Erics schreef:er iets vreemds aan…

als de motor warm is en ik zet m uit en ik wil m daarna weer starten, dan duurt het wel een tijdje voordat ik weer draaiend krijg. Hij wil gewoon niet starten. Alsof geen benzine krijgt. En dan moet ik m ook nog met "volgas" doorstarten en dan langzaam gas eraf tijdens starten en hopen dat ie aanslaat...
Zal eerder zijn dat de motor verzuipt.
Of een lekkende injector , vaak de 5de injector of er is ergens een lekje in het brandstof systeem.
Het brandstof systeem moet een bepaalde restdruk hebben omdat je anders vapour lock krijgen , doordat de brandstofdruk lager wordt krijg je vapour lock en zal de warme motor moeilijk starten.

Mijn mk1 bleek te lekken op het schroefje achterop de drukaccumulator (achter de achteras).
Ook had ik nadruppelende injectoren , lekkende donut rubbers rond de injectoren etcetc.

Grt Yal
Die lekkende injectoren is voor mij het volgende item. Tips om die te cleanen, ultrasoon reiniging? Je kunt daar ook zelf van die bakjes voor aanschaffen, misschuien groot genoeg kiezen en gelijk even gasklephuis er in gooien :)

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 16 apr 2014, 17:09
door yal
Jako schreef:
yal schreef:
Erics schreef:er iets vreemds aan…

als de motor warm is en ik zet m uit en ik wil m daarna weer starten, dan duurt het wel een tijdje voordat ik weer draaiend krijg. Hij wil gewoon niet starten. Alsof geen benzine krijgt. En dan moet ik m ook nog met "volgas" doorstarten en dan langzaam gas eraf tijdens starten en hopen dat ie aanslaat...
Zal eerder zijn dat de motor verzuipt.
Of een lekkende injector , vaak de 5de injector of er is ergens een lekje in het brandstof systeem.
Het brandstof systeem moet een bepaalde restdruk hebben omdat je anders vapour lock krijgen , doordat de brandstofdruk lager wordt krijg je vapour lock en zal de warme motor moeilijk starten.

Mijn mk1 bleek te lekken op het schroefje achterop de drukaccumulator (achter de achteras).
Ook had ik nadruppelende injectoren , lekkende donut rubbers rond de injectoren etcetc.

Grt Yal
Die lekkende injectoren is voor mij het volgende item. Tips om die te cleanen, ultrasoon reiniging? Je kunt daar ook zelf van die bakjes voor aanschaffen, misschuien groot genoeg kiezen en gelijk even gasklephuis er in gooien :)
Ultrasoon reinigen zou je kunnen proberen.
Ik heb er nieuwe injectoren ingezet , €60,- p/stuk ofzo.

Gasklep kun je demonteren en gewoon reinigen met remmen reiniger!

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 16 apr 2014, 21:39
door Jako
Voor de geïnteresseerden hierbij nog de bladzijde uit het boek mbt het afstellen van de ontsteking.

Afbeelding

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 18 apr 2014, 20:06
door Erics
Mooi stukje over verdere afstelling, vind je hier:

http://vwgolfmk1.org.uk/index.php?page= ... misc&id=27

Re: Ontsteking afstellen 1.8DX

Geplaatst: 18 apr 2014, 20:38
door Jako
Dank, zal het even tot mij nemen. Vandaag nog even een stukje gereden maar hij loopt echt een stuk beter zo. Volgende stap zijn de injectoren.