Kennismaking met de Leon Cupra 280

Hoeft niet eens over auto's te gaan, alles kan besproken worden, maar hou het netjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door sitechris »

Vandaag gereden in de Seat Leon Cupra. Een tweeliter turbo, 280 pk, DSG versnellingsbak en een mechanisch sperdifferentieel. Sounds like fun!

Voor het rijden starten we weer met het gebruikelijke rondje om de auto. Ik ben niet meteen flabbergasted als ik hem zie staan. Ik vind de Leon een mooie auto, maar een hot-hatch hoort wel een klein beetje ‘in your face’ te zijn. De Cupra is wel heel erg ingetogen. De 19 inch velgen redden het beeld nog wel een beetje, maar hier hadden ze wel iets meer van mogen maken. De twee uitlaten achter zien er zelfs een klein beetje aftermarket uit. Dat is wel een beetje jammer. Maar houd je van ingetogen, dan is dit de ultieme ‘sleeper’ hot-hatch. Alhoewel de Golf R ook niet echt een eyecatcher is.

Ik stap in. Het interieur ken ik goed van mijn eigen Leon. Binnen geen verrassingen. Ook het interieur is grotendeels ongemoeid gelaten. Zakelijk, strak en alle bedieningselementen zitten waar het hoort en de kwaliteit van de gebruikte materialen is meer dan acceptabel. Prima voor dagelijks gebruik dus, maar ook hier vind ik dat een topmodel best iets flamboyanter had mogen zijn.

Bij het starten de eerste (kleine) teleurstelling. Hij klinkt echt niet indrukwekkend. Snel de pook in D en rustig de auto op temperatuur laten komen. De eerste indrukken van een auto vind ik altijd belangrijk en die zijn goed. De zitpositie voelt niet heel veel anders aan als in de Leon FR. De sportstoelen zitten goed en ik heb snel een goede stuurpositie gevonden. Ik speel alvast een beetje met de DDC settings voor het onderstel. De verschillen tussen comfort, sport en Cupra stand zijn vrij klein, maar het valt me op dat de auto zelfs in Cupra stand nog een acceptabel restcomfort levert. Helemaal niet slecht. Erg positief vind ik dat je alles individueel kunt instellen. Zo vind ik de automaat in de Sport- en Cuprastand wat te nerveus terugschakelen, die houd ik lekker in Comfort stand terwijl ik andere settings (bijvoorbeeld de besturing) wel in Cupra stand zet.

De auto is inmiddels warm gereden, ik draai de snelweg op. Voor het eerst trap ik het gas vol in. Ondanks de maagdelijke 1900 kilometer op de teller heeft de auto er zin in. Ik ga snel en soepel door de versnellingen heen en merk tot mijn schrik dat de teller al over de 180 staat. Dit gaat soepel en vooral ongemerkt. Net als in de GTI is het blok een echte allrounder. Snel, soepel, gelijkmatige vermogensopbouw en makkelijk doseerbaar. Voordeel ten opzichte van de GTI zijn de extra paardjes. Bij de GTI miste ik er wel een paar voor de beleving, bij de Cupra is dit wel op orde. Qua snelheid doet hij niet onder voor mijn Megane RS. Maar de snelheidsbeleving in de RS is wel veel groter. Dat komt mede door de sportuitlaat, het stuggere onderstel en de directere besturing. De Cupra serveert het vermogen docieler en gereserveerder. De RS gaat voor mijn gevoel veel meer als een gestoorde hooligan naar die redline toe.

Op de snelweg is de Cupra een geweldige auto. Hij is snel, stil, verrassend comfortabel en de stabiliteit is top. De optionele speakers klinken prima en je kunt heel erg snel kilometers vreten. Ik schat in dat ook richting topsnelheid dit een fijne auto is. Dus voor woon-werkverkeer is de Cupra echt dikke prima. Indrukwekkend zelfs..

Ik ga de snelweg af en ga me concentreren op het bochtenwerk. Ik zet de auto in de Cupra stand. Alles staat op scherp (besturing, sperdifferentieel, automaat, chassis). Helaas geldt dit ook voor het motorgeluid wat opeens heel nadrukkelijk uit de speakers komt. Heel artificieel en ontzettend dreunend. Gewoon vervelend zelfs. In de Golf 7 GTI ergerde ik me hier ook al aan, maar in de Cupra komt het nog wat sterker door. Kan dit ook uit? Het motorgeluid is sowieso wel een issue bij de Cupra. In Sport en met name Cupra stand vooral erg nep en in Comfort stand weinig inspirerend. Zo erger ik me ook aan de geprogrammeerde plofjes uit de uitlaat als de DSG doorschakelt. Begrijp me niet verkeerd, uitlaatporno is prachtig. Maar dan wel authentieke uitlaatporno. Jammer dat de VAG groep niet wat meer werk hiervan maakt. De GTI viel op auditief gebied ook tegen.

Hoe doet de Cupra het in de bochten? Verdomd goed! Dit is echt een auto waarin iedereen hard kan rijden. Met dank aan het sperdifferentieel. Gooi in de bocht gewoon het gas er vol op en het diff trekt je er doorheen. Geen onderstuur te bekennen. Zo’n sperdifferentieel is echt een must have op een snelle hot-hatch. De Cupra doet me erg denken aan de GTI 7. Op zakelijke en professionele wijze kun je met belachelijk tempo bochten afronden. Alles rustig, voorspelbaar en veilig. Hij stuurt ook lekker. Niet de beste installatie ooit, maar wel beter dan ik ooit in een VAG auto heb ervaren. Ik zou alleen nooit voor de leren stoelen kiezen, daar glijd je net wat teveel op weg.

Ik heb nog nooit in een auto gereden waar het potentieel zo toegankelijk was. Iedereen kan instappen en coureurtje spelen. Dat is wel een verschil met de Megane RS. Die is ook op dit soort wegen niet of nauwelijks sneller, maar die voelt veel meer als sportauto aan. De RS stuurt duidelijk scherper, remt strakker en communiceert constant met je. In je besturing, via het chassis etcetera. Lift-off oversteer kan ik in de Megane vrij makkelijk oproepen, in de Cupra is dat veel moeilijker. Die feedback die de RS me geeft vind ik leuker, maar is tegelijkertijd ook vermoeiender. De Cupra is wat afstandelijker, maar daardoor wel makkelijker hard te rijden. Dit komt gedeeltelijk ook wel door de DSG bak, die neemt je natuurlijk wel wat werk uit handen. En werken in een auto vergroot de beleving. Ik ben overigens wel positief over de DSG in deze auto. Het peddelen met de flippers gaat lekker in deze auto. Vooral het terugschakelen met wat tussengas vind ik een feestje. Ik twijfel zelfs of ik deze auto met handbak of met DSG zou bestellen. Dat zegt toch wel wat.

Het hele verhaal van de Cupra? Het is een steengoede allrounder. Ik verkies de Cupra boven de GTI. Je krijgt voor minder geld meer auto en de Cupra is ook nog fractioneel scherper. De minpunten zijn volgens mij ook nog wel oplosbaar. Begin 2015 komt er een scherpere versie op de markt met betere remmen, wat meer spoilerwerk en semi-slicks. Dat is de versie die het ronderecord op de Nurburgring nog heeft staan. Hij zal nooit zo scherp worden als de Megane RS, maar je kunt wel op 80-90% komen. En het gebrek aan motorgeluid kun je oplossen door een sportuitlaat eronder te hangen en het namaakgeluid uit te schakelen. Dan ben je een heel eind op weg naar de goede richting. Op dit moment geef ik de voorkeur nog even aan mijn RS, maar er komt een moment dat ik behoefte krijg aan meer rust en comfort. En dan staat deze auto heel erg hoog op mijn shortlist. Dit is een fantastische auto.

En wat kost dit dan? Inc zo goed als alle opties zit je rond de 40k. Wow!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door Crokko »

Mooi verslag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door theo »

sitechris schreef:...... Helaas geldt dit ook voor het motorgeluid wat opeens heel nadrukkelijk uit de speakers komt. Heel artificieel en ontzettend dreunend. Gewoon vervelend zelfs. In de Golf 7 GTI ergerde ik me hier ook al aan, maar in de Cupra komt het nog wat sterker door. Kan dit ook uit? Het motorgeluid is sowieso wel een issue bij de Cupra. In Sport en met name Cupra stand vooral erg nep en in Comfort stand weinig inspirerend. Zo erger ik me ook aan de geprogrammeerde plofjes uit de uitlaat als de DSG doorschakelt. Begrijp me niet verkeerd, uitlaatporno is prachtig. Maar dan wel authentieke uitlaatporno. Jammer dat de VAG groep niet wat meer werk hiervan maakt. De GTI viel op auditief gebied ook tegen.
...
Raar eigelijk, ze stoppen bergen geld in het stiller krijgen van interieuren om vervolgens nepgeluiden af te spelen via de speakers..
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door sitechris »

Ja, zonde idd. Het is ook een beetje de 'easy road' die ze nemen. Vind ik bij teveel Duitse 'premium' merken op het moment ook wel een dingetje. BMW's klinken ook belabberd tegenwoordig (de viercilinders).
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Roman77
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 sep 2011, 12:10

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door Roman77 »

Mooi verslag, denk er aan om er 1 te kopen, eerst maar is proefrit maken binnenkort
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door Golf88 »

Super verslag Chris! Ben wel benieuwd dan naar die versie die volgend jaar uitkomt 8-)
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 1107
Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
Type auto: Scirocco MK3
Locatie: Gelderland Midden

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door Tino »

Leuk verslag je hebt in ieder geval een leuke dag gehad ;)
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door sitechris »

Golf88 schreef:Super verslag Chris! Ben wel benieuwd dan naar die versie die volgend jaar uitkomt 8-)
Dat is de versie die het ronderecord op de Ring heeft gezet. In ieder geval met meer sportieve band en grotere remmen.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
rammiegti
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 apr 2014, 20:32
Type auto: polo 6r gti

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door rammiegti »

Twijfelde erg maar toch complete golf gti gekozen
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door Edition30 »

Mooi verhaal Chris, over een hele leuke auto dus!
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Zoef
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 jun 2013, 19:51
Type auto: Golf GTI 6

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door Zoef »

Leuk verslag om te lezen !!

En ik vind m er zo in t wit best gaaf uit zien.

Groeten,

Martin
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door sitechris »

De Leon is nu ook leverbaar met een Performance pakket. Een duur betaald pakketje vooralsnog.....

http://www.driveaholic.nl/2014/06/perfo ... leverbaar/
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door Golf88 »

Ziet er wel strak uit zo! Als er grotere schijven bij zitten zou het wel een mooie upgrade zijn.
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door sitechris »

idd, dan is het de meerprijs wel waard.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
73GTI
Berichten: 584
Lid geworden op: 22 feb 2012, 16:16
Type auto: 73MKVR32
Locatie: amsterdam

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door 73GTI »

sitechris schreef:
Golf88 schreef:Super verslag Chris! Ben wel benieuwd dan naar die versie die volgend jaar uitkomt 8-)
Dat is de versie die het ronderecord op de Ring heeft gezet. In ieder geval met meer sportieve band en grotere remmen.
Dat ronderecord is alweer in handen van Renault.
Mvg Lex

I'd rather push my VW than drive an Opel.
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Kennismaking met de Leon Cupra 280

Bericht door Schippersss »

Die brembo klauwen zijn wel dik, de rest van het pakket mogen ze houden.
Plaats reactie

Terug naar “Wat je maar wil”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten