Sportonderstellen aanpassen naar minder straf

Hier kan je alle handleidingen vinden voor het forum. Hoe plaats ik een foto? Etc. Etc. Ook al je vragen en ideeen voor het forum zijn hier welkom!
Plaats reactie
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Sportonderstellen aanpassen naar minder straf

Bericht door Victor GTI »

Hallo,

Ik weet het, het is vloeken in de kerk, maar ik hoor graag tips of trucs voor het aanpassen van mijn huidige onderstel (Golf 5 GTI 2008).
De auto is erg stug en stuitert behoorlijk over de weg. Volgens mij heb ik een standaard onderstel en ik heb 17-inch velgen (225/45/17). Zelfs op de snelweg hobbel ik eigenlijk continue, waardoor afstand rijden niet leuk is. Heb verschillende auto's (BMW's) gehad met een sportonderstel, maar dat hobbelde helemaal niet (ook al voelde je richels e.d. wel goed).


Is het mogelijk om het onderstel minder straf te maken? Moet ik dan iets met de veren doen en/of met de schokdempers? Ik denk dat de wegligging dan verslechterd maar dat heb ik er voor over.

Of zou ik mijn huidige schokdempers eerst eens moeten laten controleren, bijvoorbeeld bij Quickfit? Zij bieden een controle aan en bieden Monroe veren aan.

Hoor graag van jullie.
Gebruikersavatar
eddiea
Berichten: 569
Lid geworden op: 27 feb 2013, 21:38
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: Sportonderstellen aanpassen naar minder straf

Bericht door eddiea »

Ik zal je onderstel is na laten kijken. Zo stug is de standaard GTI ook weer niet.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Sportonderstellen aanpassen naar minder straf

Bericht door bzb »

Continental banden toevallig?
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Sportonderstellen aanpassen naar minder straf

Bericht door Victor GTI »

bzb schreef:Continental banden toevallig?
Ja! Kan het hier aan liggen?
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Sportonderstellen aanpassen naar minder straf

Bericht door MkVI Nmgn »

Rijd zelf met conti's dus dat lijkt me sterk...
Conti staat er ook om bekent dat de wangen wat zacht zijn vooral in het bochten werk merk je dit.
Schrokbrekers zal ik eerst laten controleren en de veren.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Sportonderstellen aanpassen naar minder straf

Bericht door Edition30 »

Je verhaal kan ik niet echt plaatsen. Een Golf GTI is wel stevig geveerd, maar lang niet zo hard als jij schetst (al kan je het wel zo ervaren natuurlijk). Rijd eens met een standaard Golf GTI, of rijd eens mee met iemand van het forum die een standaard Golf GTI heeft. Het lijkt mij dat je auto is voorzien van een ander onderstel, of dat er iets niet klopt.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Sportonderstellen aanpassen naar minder straf

Bericht door Victor GTI »

Edition30 schreef:Je verhaal kan ik niet echt plaatsen. Een Golf GTI is wel stevig geveerd, maar lang niet zo hard als jij schetst (al kan je het wel zo ervaren natuurlijk). Rijd eens met een standaard Golf GTI, of rijd eens mee met iemand van het forum die een standaard Golf GTI heeft. Het lijkt mij dat je auto is voorzien van een ander onderstel, of dat er iets niet klopt.
Allereerst natuurlijk allen bedankt voor de feedback.

Ik heb ondertussen mijn banden op normale spanning gezet (met mijn stomme kop veels te hard opgepompt) en dat "hobbelen" is meteen veel minder.

Nog geen tijd gehad om de vering na te laten kijken in de garage, maar de test "de hoek indrukken en kijken of die niet blijft deinen" gaf niets raars aan. De auto veert nog een keer terug en dat is het.
Als ik achter de wielen kijk, dan zie ik geen mooi gekleurde veren of dempers, maar gewoon zwart/grijs. De veren hebben een paar kleurstippen, maar ik ben er nog niet achter wat dat is.

Ik ga nog wel een keer met iemand mee die ook een standaard GTI heeft om te kijken of ik daar dezelfde vering ervaar. Komt helemaal goed!
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Sportonderstellen aanpassen naar minder straf

Bericht door Crokko »

Victor GTI schreef:De veren hebben een paar kleurstippen, maar ik ben er nog niet achter wat dat is.
Dat is een kleurcode, aangebracht door de fabriek. Het verteld dus iets over de veer.
Sowieso belangrijk is, dat je links en rechts dezelfde kleurcode hebt.
Afbeelding
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Sportonderstellen aanpassen naar minder straf

Bericht door Victor GTI »

Crokko schreef:
Victor GTI schreef:De veren hebben een paar kleurstippen, maar ik ben er nog niet achter wat dat is.
Dat is een kleurcode, aangebracht door de fabriek. Het verteld dus iets over de veer.
Sowieso belangrijk is, dat je links en rechts dezelfde kleurcode hebt.
Top, ga ik maandag even controleren.
Plaats reactie

Terug naar “Forum Tips & Trucs en Vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten