GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVII.
basvanhees
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 mar 2014, 16:52
Type auto: Golf GTD

GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door basvanhees »

Ik was benieuwd ik heb een golf 7 GDT die nu 1,5 jaar oud is en 340000 gelopen hebt het valt mij op dat ik vaak olie moet bijvullen
vandaar dat we dat vanaf 30000 (toen ie een grote beurt heeft gehad) controleren. eerste keer vanaf 30000 ging me olie lampje 2330 km verder weer branden toen is ie weer afgevuld en kon ik 3375 km rijden toen hij weer aan ging en bijgevuld moest worden. dus hebben we hem nu weer afgevuld in de garage!.

maar ik vind dit wel erg veel me pa heeft een q5 en heeft nog nooit olie hoeven bij vullen ook een diesel. hoe kan dat verschil toch zo groot zijn?.

kan iemand me dat uitleggen en is dit normaal? heb het idee dat de garage ook niet goed weet wat ze er mee moeten die zeggen 1 op1000 is de ondergrens
nou dikke doei ik ga hier niet mee akkoord een auto van dik 40000 euro of hun moeten me olie elke keer betalen dan vind ik het niet erg!

auto rookt niet en rijd verder super
Gebruikersavatar
Nikkor27
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 apr 2013, 11:14
Type auto: G7 GTI PERFORMANCE
Locatie: Zuid-Limburg (BE)

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door Nikkor27 »

Beetje zuinig geweest na aankoop? (lees: eerste 2500 km rustig rijden, niet te hard optrekken) en zogoed als elke rit kort of lang, olietemp. ± 80°-90° laten komen alvorens door te trekken?
basvanhees
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 mar 2014, 16:52
Type auto: Golf GTD

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door basvanhees »

Dat heb ik niet mee gemaakt heb de auto gekocht met 16000 op de teller en is nu 7 maanden in mijn bezit!
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 1107
Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
Type auto: Scirocco MK3
Locatie: Gelderland Midden

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door Tino »

Nikkor27 schreef:Beetje zuinig geweest na aankoop? (lees: eerste 2500 km rustig rijden, niet te hard optrekken) en zogoed als elke rit kort of lang, olietemp. ± 80°-90° laten komen alvorens door te trekken?
Zit er geen lekage op de grond waar hij staat heb die van mij nu ruim 2 jaar met 76.000 op teller en olie zakt maar 2 mm tussen elke beurt bij ca. 27.000 KM kijk elke maand maar zie hem niet zakken ;)
Gebruikersavatar
Nikkor27
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 apr 2013, 11:14
Type auto: G7 GTI PERFORMANCE
Locatie: Zuid-Limburg (BE)

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door Nikkor27 »

basvanhees schreef:Dat heb ik niet mee gemaakt heb de auto gekocht met 16000 op de teller en is nu 7 maanden in mijn bezit!
Tja, volgens mij hebben we de oorzaak dan gevonden...Eerste eigenaar, geen reet van aangetrokken :?
Niks aan te doen dan, zal voor altijd een oliezuiper blijven. Alleen bizar dat je van 16k naar naar 30k geen melding gehad hebt...
Of uiteraard wat Tino zegt, gene lekage onder je auto?
Gebruikersavatar
Bjeff
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:55
Type auto: Golf mk7 GTD 2014

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door Bjeff »

Mijn gtd heb ik in januari nieuw gekocht en moet ook elke acht duizend km olie bijvullen. Heb er nu 80.000 mee gereden en het wordt niet meer of minder. Dealer geeft aan dat de meeste gtds er last van hebben.

Ik heb de auto netjes ingereden en rij altijd eerst de olie warm voordat het gas erop gaat. Maak me er verder geen zorgen over maar had het liever niet gehad.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door bzb »

wow 80.000 in een jaar :shock: wel vet in een gtd dan weer
Gebruikersavatar
Bjeff
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:55
Type auto: Golf mk7 GTD 2014

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door Bjeff »

Veel kms met veel plezier afgelegd inderdaad, ook wel eens getwijfeld aan de harde afstelling van het onderstel icm eibach. Over het jaar zit ik op 1/16. Dat is toch netjes met een sportieve rijstijl al zeg ik hetzelf :mrgreen:
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door yal »

Bjeff schreef:Veel kms met veel plezier afgelegd inderdaad, ook wel eens getwijfeld aan de harde afstelling van het onderstel icm eibach. Over het jaar zit ik op 1/16. Dat is toch netjes met een sportieve rijstijl al zeg ik hetzelf :mrgreen:
Volgende keer DDC nemen , gebruik vaak comfort mode bij drempels en klinkerwegen.
Sport gebruik ik alleen bij hoge snelheden op de snelweg , verder niet omdat deze stand te stug is.

1:16 is wel netjes , al zijn de nieuwe common rails niet zo zuinig meer als de oude PD motoren denk ik.
Wel beschaafder :mrgreen: maar geen olieverbruik :lol:
Mis mijn oude PD motor vooral om het verbruik en het 452nm koppel , na tuning 186pk was ok....
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
basvanhees
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 mar 2014, 16:52
Type auto: Golf GTD

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door basvanhees »

tja ik weet idd niet hoe de vorige eigenaar gereden heeft ik rij hem zelf ook goed warm ga nooit met een koude motor planken
ik vind het verschil alleen zo groot sommige diesels hoeven nooit olie bij te vullen en de ene weer om de 8000 km en ik dan weer tussen de 2000 en 4000 km

hoeveel Liter is eruit als ie afgevuld is en als dan het lampje weer aan gaat? weet iemand dat?

maar is er ook niks aan te doen dan kwa reparatie? hoor ook wel eens dat de zuigerveren dan olie tussen de wand door laten ofzo dus misschien zuigerveren vervangen?
het moet toch een oorzaak hebben dat is meer (veel) olie verbruikt. vind het maar een vaag gebied als je het er met garages over hebt

een ding weet ik wel als ik ooit weer een nieuwe auto koop spreek ik af dat als ie onder de 10000 km steeds olie nodig heeft ik hem niet hoef en let het vastleggen
of hun moeten de olie willen betalen

vind dit verbruik echt niet normaal
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door wehoo »

De mate van olieverbruik kan zeer varieren en is ook afhankelijk van het gebruik. Slecht ingereden, hoewel de fabrikanten aangeven dat dit met de moderne motoren geen schade oplevert, kan een hoog olieverbruik veroorzaken. Als er geen uitwendige olielekkages zijn, wordt de olie intern verbrand. Dit gebeurt altijd in een bepaalde mate, waarbij de meeste fabrikanten de ondergrens op 1 liter per 1000 km stellen. Interne verbranding heeft inderdaad met de zuigerveren van doen. Getunde motoren kunnen ook een hoger olieverbruik hebben, vanwege een grotere thermische belasting.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door yal »

Mijn mk7 GTI heeft ook zeker 1,5 liter olie gebruikt de eerste 15.000km en ook meer dan 1 liter koelvloeistof.
Ik had 7km op de teller staan en heb de auto keurig ingereden en tot nu toe nooit auto's gehad die ik zoveel moest bijvullen.

Mijn mk1 GTI vul ik nooit olie bij en koelvloeistof ook niet de afgelopen jaren.

De Duitse dealers raden aan de nieuwe auto de eerste paar duizend kilometer niet te zwaar te belasten , wisselend te rijden ,geen cruise control gebruiken en geen aanhangers trekken dit zou olie verbruik voorkomen!
Na 5000km olie verversen met filter. Stond hier ergens op het forum een artikel over van Ronzuid geloof ik.

Mijn vorige nieuw gekochte GTI leverde standaard erg veel vermogen , 26pk en 53nm meer dan opgegeven.
De auto daarvoor , een Bora ook nieuw gekocht liep ook als een speer en gebruikte geen olie.

@basvanhees , waarschijnlijk is jou motor teveel belast in het begin maar daar kom je nooit achter.
Verschil tussen min en max op de peilstok is 1 liter.

Wel raar is dat de olie gepeild moet worden bij warme motor en dan staat het peil heel wat hoger dan bij een koude motor valt mij op :!:
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door wehoo »

Het meest betrouwbare oliepeil zie je bij een koude motor, omdat dan de meeste olie is terug gelopen naar het carter. Daar wordt de olie gemeten.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door Edition30 »

Valt mij op dat je (Bas) doorrijdt tot het olielampje gaat branden. Ik zou het niet zover laten komen en b.v. iedere 1.000 km even de olie controleren. Kan je ook een betere schatting maken van het Olieverbruik.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door yal »

wehoo schreef:Het meest betrouwbare oliepeil zie je bij een koude motor, omdat dan de meeste olie is terug gelopen naar het carter. Daar wordt de olie gemeten.
Dat lijkt mij ook logisch , daarom doe ik dat al ruim 20j zo.
Echter bij mijn mk7 GTI is het peil warm veel hoger dan koud :?

Wat zegt Edition30 vind ik ook , grote kans dat het oliepeil al onder minimum staat wanneer het olie lampje brand.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door wehoo »

De peilstok zal een hoger oliepeil aangeven omdat de olie ook daar bij warme, zojuist gedraaide motor heeft 'rondgespat'. Dit is echter niet de werkelijke hoeveelheid die zich in de carterpan bevindt. Ook de golf 7 heeft een wetsump-systeem. Dit in tegenstelling tot mijn motor(fiets), die een drysump-systeem heeft, waar de olie niet in een carterpan kan worden gepeild. Zodoende wordt de olie bij de meeste motorfietsen in warme toestand gemeten.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
basvanhees
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 mar 2014, 16:52
Type auto: Golf GTD

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door basvanhees »

Ja in overleg met de dealer moest ik door rijden tot het lampje gaat branden en dan gelijk naar hun toe komen om weer af te vullen en de km stand op te schrijven.

ben er vanmorgen weer geweest ze gaan nu een officiële meting starten volgende week auto afvullen olie wegen ofzoiets dan moet ik 1000 km rijden dan gaan ze het weer checken en dan weten ze meer en of ze er melding van gaan maken bij pon

zal mij benieuwen
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door ferry »

wehoo schreef:De peilstok zal een hoger oliepeil aangeven omdat de olie ook daar bij warme, zojuist gedraaide motor heeft 'rondgespat'. Dit is echter niet de werkelijke hoeveelheid die zich in de carterpan bevindt. Ook de golf 7 heeft een wetsump-systeem. Dit in tegenstelling tot mijn motor(fiets), die een drysump-systeem heeft, waar de olie niet in een carterpan kan worden gepeild. Zodoende wordt de olie bij de meeste motorfietsen in warme toestand gemeten.
als de motor uit staat warme motor of niet. En je maak 1 maal je olie pijlstok schoon alvorens hem nog een keer te meten. Dan heb je toch van dat moment wel de daadwerkelijk hoeveelheid die er op dat moment in de carter bevind. Alleen zal bij de motor af koelen de hoeveelheid veranderen door het terug zakken van de olie.
yal schreef:
wehoo schreef:Het meest betrouwbare oliepeil zie je bij een koude motor, omdat dan de meeste olie is terug gelopen naar het carter. Daar wordt de olie gemeten.
Dat lijkt mij ook logisch , daarom doe ik dat al ruim 20j zo.
Echter bij mijn mk7 GTI is het peil warm veel hoger dan koud :?

Wat zegt Edition30 vind ik ook , grote kans dat het oliepeil al onder minimum staat wanneer het olie lampje brand.
er zal wel eerst een oranje melding komen van het olie niveau laag. En als de olie echt op is zal er een stop melding komen.
het zal vast iets anders liggen als de wat (oudere) auto s. Dat als het lampje gaat branden je direct moet stoppen.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
basvanhees
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 mar 2014, 16:52
Type auto: Golf GTD

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door basvanhees »

Nou ze hebben een officiële meeting gedaan! ik moest 1000 km rijden en daar kwam uit dat het onder de norm was dus gaan ze het repareren :D of nieuw zuigers of een heel nieuw onderblok
ik heb nu 37000 km gereden. hou jullie op de hoogte ben in ieder geval super blij dat het opgelost word!.
JorisG
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2015, 14:40
Type auto: Golf 7 GTD

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door JorisG »

Mijn Golf GTD 7 is van december 2014 nieuw gekocht, olie verbuik wordt steeds meer zit nu op 1 liter per 2000 km, was is acceptabel?
Vind dit zelf niet normaal rij alleen snelweg.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door yal »

1 liter op 10.000km zou ik acceptabel vinden.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
basvanhees
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 mar 2014, 16:52
Type auto: Golf GTD

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door basvanhees »

Idd 1 L op de 10000 km zou ik ook acceptabel vinden!

inmiddels staat me auto al een week in de garage en ik krijg een compleet nieuwe motor en roetfilter systeem! mijn auto had 40000 km gelopen.
dus sta zo weer op 0 Km al denk ik niet dat ze me km stand terug draaien!

ik hou jullie op de hoogte van hoe de auto nu gaat doen met olie verbruik en hoe hij rijd
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door yal »

Op 0 zetten doen ze niet aangezien de rest v/d auto wel deze km gereden heeft.

Eerst 1000km rustig rijden , wisselend belasten en geen aanhangers of cruise control gebruiken.
Daarna rustig opbouwen.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door wehoo »

Als het goed is, zet je dealer de juiste stand, uitgelezen uit het motorregelapparaat, in het nieuwe combi-instrument (kilometerteller).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
basvanhees
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 mar 2014, 16:52
Type auto: Golf GTD

Re: GOLF 7 GTD Olie verbruik

Bericht door basvanhees »

yal schreef:Op 0 zetten doen ze niet aangezien de rest v/d auto wel deze km gereden heeft.

Eerst 1000km rustig rijden , wisselend belasten en geen aanhangers of cruise control gebruiken.
Daarna rustig opbouwen.
Thanks voor de tips! Nu slapen en morgen ga ik hem ophalen ben benieuwd of ie ook nog anders rijd!
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VII GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten