Vraagje remmerij

Hoeft niet eens over auto's te gaan, alles kan besproken worden, maar hou het netjes.
Plaats reactie
Zinory
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mar 2013, 11:54
Type auto: Golf MK5
Locatie: Nijmegen

Vraagje remmerij

Bericht door Zinory »

Beste leden,

Afgelopen zaterdag ging ik naar een monteur (bekende van me) om de wiellager rechtsachter te laten vervangen aangezien deze kapot was, echter op de brug kwamen we er achter dat zowel links als rechtsachter de rem er op bleef zitten. de remblokken waren zo goed als op en de schijven waren aardig ver heen dus deze liet ik gelijk mee vervangen.
toen de monteur de zuigers terug probeerde te duwen in de remklauw zei hij dat deze vast zaten en ik er nieuwe remklauwen op moest laten zetten.
ik heb het advies opgevolgd van de monteur maar ik vind het toch erg vreemd dat allebei de remklauwen kapot zijn en wil dit zelf nog controleren.

Hierbij heb ik dus 2 vragen

Vraag 1:
ik heb op advies van de monteur mijn remblokken, remklauwen en remschijven laten vervangen omdat deze op waren en de klauwen waren kapot volgens de monteur.
nu wilde ik zelf nog een blik werpen op de klauwen om te kijken of dit echt zo is. maar toen ik vanochtend de auto ging ophalen en de klauwen mee wilde nemen zei de monteur dat ik deze niet mee mocht nemen want hij kreeg hier nog statiegeld op (50 euro, ik weet niet of dit per klauw was maar volgens mij wel).

nu vroeg ik me af of dat dit gebruikelijk is, de monteur heeft dit niet met mij besproken en aangezien ik 284 euro voor 2 klauwen (van het merk TRW) betaal lijkt het mij niet dat ik korting heb gekregen op de klauwen.

uiteindelijk heb ik de klauwen mee gekregen met de belofte dat ik ze volgende week weer zou komen brengen.

Vraag 2:
na het mee nemen van de auto viel me op dat de auto heel anders remt nu, eigenlijk slechter.
ik sprak de zoon van de monteur (bekende van me) en die zei dat de remmen nog moesten inslijten.

echter zal ik even uitleggen hoe de auto voor mijn gevoel remt:
- als ik de rem zachtjes in druk (0-30% de pedaal ingedrukt) remt de auto
- druk ik de rempedaal verder in (30 tot 70%) dan kom ik in een "loos" stuk, hier neemt de remkracht niet toe.
- druk ik voorbij dit punt, als ik al circa voor 70% het pedaal heb ingedrukt neemt de remkracht weer toe tot aardig hard remmen

ik merkte vandaag al dat ik me hier aardig in kan vergissen toen een auto voor mij vaart minderde en ik zachtjes wilde bij remmen, dit ging nog goed tot de auto voor mij harder ging remmen en ik dus in het remgedeelte kwam waar de drukkracht niet toe neemt, en te snel op de auto voor mij inreed en ineens het rempedaal hard moest indrukken om er niet achter op te knallen.

Alvast bedankt allemaal
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vraagje remmerij

Bericht door NielsED30 »

Hoi,

1. Ik heb nog nooit gehoord dat er 'after-market' remklauwen waren met statiegeld, en al helemaal geen 50 euro. Als je weet waar die monteur zijn spullen inkoopt kan je dit nagaan. Als de klauwen vast staan kan dit goed komen door corrosie op de remzuiger. Als je dan een revisiesetje koopt (wat niet duur is), en je maakt de zuiger schoon en je zet alles netjes schoon en vers terug, heb je in principe een zo goed als nieuwe remklauw. Ik hoop dat die monteur niet liegt, en dat hij daadwerkelijk statiegeld erop heeft (laat hem dit aantonen !!), anders zal hij vast de remmen reviseren en weer doorverkopen.

2. Dat de remmen in moeten remmen, dat is waar. De eerste aantal kilometers zal de remkracht nog niet volledig zijn. Maar dat er een dood stuk in zit zou in principe niet mogen. Het zou kunnen dat met het vervangen van de klauwen lucht in het remsysteem is gekomen, en dit niet goed ontlucht is. Dat zou het kunnen verklaren.

Succes met de verdere afhandeling.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Zinory
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mar 2013, 11:54
Type auto: Golf MK5
Locatie: Nijmegen

Re: Vraagje remmerij

Bericht door Zinory »

de remmen waar hij statiegeld op wilt krijgen zijn mijn oude remklauwen, wat de originelen remmen zijn en misschien zelfs gti remmen zijn.
ik kan dit niet met zekerheid zeggen want ik heb de auto gekocht met een gti bodykit en rode remklauwen, ik weet niet of hij de oem remklauwen zelf rood heeft gespoten of deze heeft vervangen voor gti versies (ik heb een 1.6 FSI 116PK auto ter info).
hij zegt dat hij deze inlevert bij de brezan.

en als ik het goed begrijp is het vervangen van een remklauw altijd overbodig als deze gewoon nog goed is? reviseren is dan de optie om te nemen?
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 1107
Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
Type auto: Scirocco MK3
Locatie: Gelderland Midden

Re: Vraagje remmerij

Bericht door Tino »

Dan zullen het revisie klauwen zijn dan moeten de oude retour die worden dan ook weer geresiveerd anders betaal je inderdaad meer
Zinory
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mar 2013, 11:54
Type auto: Golf MK5
Locatie: Nijmegen

Re: Vraagje remmerij

Bericht door Zinory »

Tino schreef:Dan zullen het revisie klauwen zijn dan moeten de oude retour die worden dan ook weer geresiveerd anders betaal je inderdaad meer
sorry ik snap even niet wat je bedoeld, kun je het even uitleggen?
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vraagje remmerij

Bericht door NielsED30 »

Bij sommige onderdelen kan je kiezen om een 'ruildeel' te kopen. D.w.z. dat het onderdeel al is gereviseerd word. De voorwaarde is dan dat het oude onderdeel retour gaat, om ook weer te reviseren. Dit is puur kostenbesparing
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vraagje remmerij

Bericht door staffpride »

1 Het klopt idd dat op trw achterremklauwen statiegeld zit, dit is bij meerdere merken zo. Dat het €50,- is klopt wel aardig.
€50,- statiegeld is idd per remklauw.
Ate rekent bv geen statiegeld, maar dan zijn de klauwen stuk duurder.




2 Remmen moet je idd inremmen. Hou ongeveer 2 a 300 km aan, daarna zal hij beter gaan remmen.
Je kan de remdruk steeds wat meer opvoeren, ga niet gelijk te hard remmen om te "testen" daarmee kan je je remblokken goed verzieken (afhankelijk van kwaliteit)
MVG EMServices

Afbeelding
Zinory
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mar 2013, 11:54
Type auto: Golf MK5
Locatie: Nijmegen

Re: Vraagje remmerij

Bericht door Zinory »

ah zo ja, dit is mij niet voorgesteld, en het bedrag wat ik voor de nieuwe klauwen betaald hebt vind ik zo aan de hoge kant dat ik vermoed dat ik dit voordeel zelf ook niet krijg.

als ik namelijk rond kijk wat de klauwen kosten online vind ik bijvoorbeeld een set van Bosch http://www.mister-auto.nl/fl/remklauw/b ... 3!381.html

84.70 per klauw plus 48.40 euro statiegeld.
dat is dus 133.10 per klauw en 266.20 samen, wat nog altijd minder is dan wat ik ervoor moest betalen namelijk 284 voor de klauwen van het merk TRW.
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vraagje remmerij

Bericht door staffpride »

Tino schreef:Dan zullen het revisie klauwen zijn dan moeten de oude retour die worden dan ook weer geresiveerd anders betaal je inderdaad meer
Nee hoor, je koopt gewoon nieuwe klauwen. Alleen krijg je als je je oude klauwen inlevert er €50,- per stuk voor terug.
Wil je ze op de kast leggen dan betaal je gewoon meer.

Hier voorbeeldje van GTI achterklauwen van TRW, je hebt de keuze uit blank of rood zelfs

http://www.mister-auto.nl/fl/remklauw/v ... 7_g78.html
MVG EMServices

Afbeelding
Zinory
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mar 2013, 11:54
Type auto: Golf MK5
Locatie: Nijmegen

Re: Vraagje remmerij

Bericht door Zinory »

staffpride schreef:
Tino schreef:Dan zullen het revisie klauwen zijn dan moeten de oude retour die worden dan ook weer geresiveerd anders betaal je inderdaad meer
Nee hoor, je koopt gewoon nieuwe klauwen. Alleen krijg je als je je oude klauwen inlevert er €50,- per stuk voor terug.
Wil je ze op de kast leggen dan betaal je gewoon meer.

Hier voorbeeldje van GTI achterklauwen van TRW, je hebt de keuze uit blank of rood zelfs

http://www.mister-auto.nl/fl/remklauw/v ... 7_g78.html
dus ik heb gewoon de volle mep betaald en de monteur krijgt mijn statiegeld terug?
plus hij heeft er zilvere op gezet terwijl er ook rode waren.. nu heb ik rode voorremmen en achter een mix van rood en zilver
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vraagje remmerij

Bericht door staffpride »

Zinory schreef:
staffpride schreef:
Tino schreef:Dan zullen het revisie klauwen zijn dan moeten de oude retour die worden dan ook weer geresiveerd anders betaal je inderdaad meer
Nee hoor, je koopt gewoon nieuwe klauwen. Alleen krijg je als je je oude klauwen inlevert er €50,- per stuk voor terug.
Wil je ze op de kast leggen dan betaal je gewoon meer.

Hier voorbeeldje van GTI achterklauwen van TRW, je hebt de keuze uit blank of rood zelfs

http://www.mister-auto.nl/fl/remklauw/v ... 7_g78.html
dus ik heb gewoon de volle mep betaald en de monteur krijgt mijn statiegeld terug?
plus hij heeft er zilvere op gezet terwijl er ook rode waren.. nu heb ik rode voorremmen en achter een mix van rood en zilver
Nou ja, weet natuurlijk niet of je andere echte gti klauwen waren, de 1.6 fsi klauwen zullen er wel niet in rood zijn.

Maar goed, je bent idd een stuk duurder uit als dat je zoiets zelf doet.
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vraagje remmerij

Bericht door Edition30 »

En de monteur was een bekende van jou :roll:
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Vraagje remmerij

Bericht door ferry »

Als het de totaal prijs is inclusief erop zetten en remvloeistof bijvullen is. Is het toch wel redelijk. Als het maar goed is gebeurt. Wat niet zo is in jou geval. Gewoon zeggen haal die zooi er maar weer af!
NielsGTI-Edition schreef:Hoi,

1. Ik heb nog nooit gehoord dat er 'after-market' remklauwen waren met statiegeld, en al helemaal geen 50 euro. Als je weet waar die monteur zijn spullen inkoopt kan je dit nagaan. Als de klauwen vast staan kan dit goed komen door corrosie op de remzuiger. Als je dan een revisiesetje koopt (wat niet duur is), en je maakt de zuiger schoon en je zet alles netjes schoon en vers terug, heb je in principe een zo goed als nieuwe remklauw. Ik hoop dat die monteur niet liegt, en dat hij daadwerkelijk statiegeld erop heeft (laat hem dit aantonen !!), anders zal hij vast de remmen reviseren en weer doorverkopen.

2. Dat de remmen in moeten remmen, dat is waar. De eerste aantal kilometers zal de remkracht nog niet volledig zijn. Maar dat er een dood stuk in zit zou in principe niet mogen. Het zou kunnen dat met het vervangen van de klauwen lucht in het remsysteem is gekomen, en dit niet goed ontlucht is. Dat zou het kunnen verklaren.

Succes met de verdere afhandeling.
Lijkt mij ook dat er lucht in het systeem zit!
Edition30 schreef:En de monteur was een bekende van jou :roll:
Dan zou ik al helemaal bij het terug brengen van de klauwen als nog de korting vragen als je denkt er recht op te hebben.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Plaats reactie

Terug naar “Wat je maar wil”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten