Olie druk waarschuwing
Olie druk waarschuwing
Ik heb plots een probleem met mijn Golf V GTI, wellicht dat iemand hier ervaring er mee heeft of ideeen....
Symptomen:
Een aantal weken geleden na start en 100m rijden een waarschuwing, lage oliedruk, direct stoppen! Dat heb ik ook gedaan. Contact direct uit. Oliepeil gecheckt, die is dik in orde, net onder max.
5 minuten gewacht en opnieuw gestart. Geen meldingen of problemen. Ik dacht aan een contact wat los zat of zo. Probleemloos gereden de rest van de dag.
Auto een week stil gestaan, weer na een koude start en 100m rijden deze melding. Direct gestopt, gewacht, en na starten en 200m rijden weer de melding. Nu toch wel zorgelijk. Ik woon een kilometer van een bevriende garage, dus daar heen (zonder dat de melding weer kwam). Daar aangekomen aan OBD gehangen, geen meldingen of foutcodes, we denken aan oliedruksensor. Auto gestart, geen oliedruk melding in dashboard, 10 minuten stationair laten draaien, nog steeds geen melding. Ik die dag 120km gereden, totdat op weg naar huis op een N-weg met veel flitsers (dus cruise control op 80, rustig rijden) de melding weer kwam en ook direct weer verdween. En dat gebeurde op weg naar huis nog 3 keer: oliedruk melding flitst op het dahshboard maar "zet niet door", dus gaat binnen een seconde weer uit.
Ik heb de auto gisteravond naar de garage gebracht voor een nieuwe oliedruk sensor, dat zal wel dinsdag of zo worden.
Wat denken jullie? Ongeveer een halfjaar geleden en 4000km geleden is bij Hans Sloot de carterpan er onder uit geweest, zeef is gereinigd en zo, maar het was eigenlijk niet nodig, zag er allemaal keurig uit. Het is dus onwaarschijnlijk dat die verstopt zit.
De GTI is in onderhoud bij Hans Sloot, maar dat is voor mij anderhalf uur rijden en dat durf ik niet aan, zo'n lange rit. Daar zijn ze het bij Hans Sloot over eens overigens. Zij denken ook oliedruk sensor, maar dat weet je natuurlijk nooit zeker, en het is geen "bekend probleem" bij de Golf V zeggen zij.
Motorcode AXX, een 2005 GTI. Ik wil de auto langzaamaan gaan verkopen (staat hier ook op het forum bij "te koop"), maar dat doe ik uiteraard alleen als alles 100% is. Auto staat ook niet op Marktplaats of zo.
Iemand ervaring hiermee of ideeën? Wat kost die sensor überhaupt en hoeveel werk om die te wisselen?
Symptomen:
Een aantal weken geleden na start en 100m rijden een waarschuwing, lage oliedruk, direct stoppen! Dat heb ik ook gedaan. Contact direct uit. Oliepeil gecheckt, die is dik in orde, net onder max.
5 minuten gewacht en opnieuw gestart. Geen meldingen of problemen. Ik dacht aan een contact wat los zat of zo. Probleemloos gereden de rest van de dag.
Auto een week stil gestaan, weer na een koude start en 100m rijden deze melding. Direct gestopt, gewacht, en na starten en 200m rijden weer de melding. Nu toch wel zorgelijk. Ik woon een kilometer van een bevriende garage, dus daar heen (zonder dat de melding weer kwam). Daar aangekomen aan OBD gehangen, geen meldingen of foutcodes, we denken aan oliedruksensor. Auto gestart, geen oliedruk melding in dashboard, 10 minuten stationair laten draaien, nog steeds geen melding. Ik die dag 120km gereden, totdat op weg naar huis op een N-weg met veel flitsers (dus cruise control op 80, rustig rijden) de melding weer kwam en ook direct weer verdween. En dat gebeurde op weg naar huis nog 3 keer: oliedruk melding flitst op het dahshboard maar "zet niet door", dus gaat binnen een seconde weer uit.
Ik heb de auto gisteravond naar de garage gebracht voor een nieuwe oliedruk sensor, dat zal wel dinsdag of zo worden.
Wat denken jullie? Ongeveer een halfjaar geleden en 4000km geleden is bij Hans Sloot de carterpan er onder uit geweest, zeef is gereinigd en zo, maar het was eigenlijk niet nodig, zag er allemaal keurig uit. Het is dus onwaarschijnlijk dat die verstopt zit.
De GTI is in onderhoud bij Hans Sloot, maar dat is voor mij anderhalf uur rijden en dat durf ik niet aan, zo'n lange rit. Daar zijn ze het bij Hans Sloot over eens overigens. Zij denken ook oliedruk sensor, maar dat weet je natuurlijk nooit zeker, en het is geen "bekend probleem" bij de Golf V zeggen zij.
Motorcode AXX, een 2005 GTI. Ik wil de auto langzaamaan gaan verkopen (staat hier ook op het forum bij "te koop"), maar dat doe ik uiteraard alleen als alles 100% is. Auto staat ook niet op Marktplaats of zo.
Iemand ervaring hiermee of ideeën? Wat kost die sensor überhaupt en hoeveel werk om die te wisselen?
Re: Olie druk waarschuwing
In volgorde van kosten: zeef, oliedruksensor, oliepomp. Bij de AXX-motoren zijn er wel problemen betreffende de oliedruk gemeld. Hierbij ging het in een aantal gevallen om de oliepomp.
Gr. Wehoo.
Re: Olie druk waarschuwing
Dank voor je reactie. De oliedruk sensor kost €18, komt die dus niet voor de zeef? Arbeid om de sensor te vervangen is toch niet heel veel? Zeef/carter met tijd en vloeibare pakking en olie is dat niet duurder?wehoo schreef:In volgorde van kosten: zeef, oliedruksensor, oliepomp. Bij de AXX-motoren zijn er wel problemen betreffende de oliedruk gemeld. Hierbij ging het in een aantal gevallen om de oliepomp.
Oliepomp is zeker een bijzonder duur geintje? Zowel in arbeid als onderdelen?
Ik vind het soms zo jammer dat de enige manier om een probleem op te lossen is door te gaan vervangen in volgorde van kosten of waarschijnlijkheid zonder te weten of het echt zal werken. Is er geen definitieve diagnose manier te bedenken?
Re: Olie druk waarschuwing
Dat kan zeker, alleen is de beperkende factor hierbij: de arbeidsduur en het arbeidsloon.feddomw schreef:Ik vind het soms zo jammer dat de enige manier om een probleem op te lossen is door te gaan vervangen in volgorde van kosten of waarschijnlijkheid zonder te weten of het echt zal werken. Is er geen definitieve diagnose manier te bedenken?
Gr. Wehoo.
Re: Olie druk waarschuwing
Ik sta open voor ideeen qua diagnose! Garage waar de auto nu staat is weliswaar geen specialist, maar ik vertrouw hem wel en is een goede "probleemoplosser".
Re: Olie druk waarschuwing
Helaas heb ik dit vandaag ook meegemaakt, de auto staar nu bij de garage ik hoop snel wat van te horen.
Re: Olie druk waarschuwing
Herken dit ...
Plots oliedruk + stop ... Wat ik ook deed uiteraard !
Daarna afgesleept naar garage met deze acties na diagnose :
Carterpan eraf, nieuwe oliezeef, carterpan monteren, olie erin + flushproduct, carterpan opnieuw demonteren, leek helemaal ok (dus geen verkoolde olie meer in hoekjes van de carterpan), alles monteren, olie bijvullen en nooit meer problemen gehad.
Was ook een axx motor
Probleem was olie die verkoolde, boven 3500rpm, waarbij maximale oliedruk gevraagd wordt, zuigt de motor de verkoolde restjes tegen de zeef waardoor de olie niet meer boven raakt, weg oliedruk en dus foutmeldingen geeft ...
Succes !
Plots oliedruk + stop ... Wat ik ook deed uiteraard !
Daarna afgesleept naar garage met deze acties na diagnose :
Carterpan eraf, nieuwe oliezeef, carterpan monteren, olie erin + flushproduct, carterpan opnieuw demonteren, leek helemaal ok (dus geen verkoolde olie meer in hoekjes van de carterpan), alles monteren, olie bijvullen en nooit meer problemen gehad.
Was ook een axx motor
Probleem was olie die verkoolde, boven 3500rpm, waarbij maximale oliedruk gevraagd wordt, zuigt de motor de verkoolde restjes tegen de zeef waardoor de olie niet meer boven raakt, weg oliedruk en dus foutmeldingen geeft ...
Succes !
Re: Olie druk waarschuwing
Dank voor deze reactie. Ik twijfel of ik hetzelfde heb omdat
- mijn carter en oliezeef zeer recent grondig zijn gereinigd,
- en ook omdat het bij mij zich voordoet ook als ik niet boven de 2000 toeren kom,
- en ook soms is uitgebleven met warme motor met 4000 toeren.
Het is goed mogelijk dat we er niet onder uit komen de carter eronder uit te halen en te checken natuurlijk, maar het is gewoon onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt.
- mijn carter en oliezeef zeer recent grondig zijn gereinigd,
- en ook omdat het bij mij zich voordoet ook als ik niet boven de 2000 toeren kom,
- en ook soms is uitgebleven met warme motor met 4000 toeren.
Het is goed mogelijk dat we er niet onder uit komen de carter eronder uit te halen en te checken natuurlijk, maar het is gewoon onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt.
Re: Olie druk waarschuwing
Bij mij deed hij het ook soms wel soms niet zonder enige logica qua rpm.
Verkoolde oliedeeltjes die loskwamen van overal verzamelden in de carter en gaven soms een probleem soms niet.
Na carteroperatie en flushen dit probleem niet meer gehad ...
Probleem ontstond door op een warme zomeravond een halfuurtje alles eruit te persen qua acceleraties aan rode lichten icm pieken tot 240 km/u tot die rotzoemer en rotboodchap kwam ... Oorzaal van verkoolde olie lang aan een defecte radiatorfan (koeling) ...
Succes !
Verkoolde oliedeeltjes die loskwamen van overal verzamelden in de carter en gaven soms een probleem soms niet.
Na carteroperatie en flushen dit probleem niet meer gehad ...
Probleem ontstond door op een warme zomeravond een halfuurtje alles eruit te persen qua acceleraties aan rode lichten icm pieken tot 240 km/u tot die rotzoemer en rotboodchap kwam ... Oorzaal van verkoolde olie lang aan een defecte radiatorfan (koeling) ...
Succes !
- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Olie druk waarschuwing
Toevallig recent nog een reinigingsmiddel bij je olie gedaan of blok geflusht?
Heb namelijk al vaker meegemaakt dat juist dan alle troep los komt en het oliezeefje vol gezogen wordt op de onvoorspelbaarste momenten, waardoor onderdruk en genoemde melding.
Dat je zeefje pas schoon is gemaakt wil daarom niet zoveel zeggen. Als het in combinatie met bv een reinigingsmiddel weer is in elkaar gezet en afgeleverd kan je dus bovenstaand verhaal krijgen. Het vuil kan namelijk nog maanden erna los komen (afhankelijk van rijstijl en km)
Zou dus zeker wel even je zeefje en carter controleren op vuil.
Veel meer opties heb je ook niet qua probleem.
- oliedruksensor
- vuil in carter dus zeefje verstopt op onvoorspelbare momenten
- of oliekanalen zitten dicht.
Laatste lijkt me minst logische, want dan was het probleem er logischerwijs altijd.
Heb namelijk al vaker meegemaakt dat juist dan alle troep los komt en het oliezeefje vol gezogen wordt op de onvoorspelbaarste momenten, waardoor onderdruk en genoemde melding.
Dat je zeefje pas schoon is gemaakt wil daarom niet zoveel zeggen. Als het in combinatie met bv een reinigingsmiddel weer is in elkaar gezet en afgeleverd kan je dus bovenstaand verhaal krijgen. Het vuil kan namelijk nog maanden erna los komen (afhankelijk van rijstijl en km)
Zou dus zeker wel even je zeefje en carter controleren op vuil.
Veel meer opties heb je ook niet qua probleem.
- oliedruksensor
- vuil in carter dus zeefje verstopt op onvoorspelbare momenten
- of oliekanalen zitten dicht.
Laatste lijkt me minst logische, want dan was het probleem er logischerwijs altijd.
Re: Olie druk waarschuwing
Nee, Hans Sloot doet dat niet. Auto heeft pas 100dkm gelopen, we hebben uit voorzorg zo'n 4000km geleden dat dus gedaan, maar carter was gewoon schoon. Vloeibare pakking erop, Verse olie erin en klaar. Toen is hij er nog een keer afgeweest na de testrit omdat er toch een druppel olie op vormde en dus weer pakking verwijderd en opnieuw aangebracht.staffpride schreef:Toevallig recent nog een reinigingsmiddel bij je olie gedaan of blok geflusht?
Dat je zeefje pas schoon is gemaakt wil daarom niet zoveel zeggen. Als het in combinatie met bv een reinigingsmiddel weer is in elkaar gezet en afgeleverd kan je dus bovenstaand verhaal krijgen. Het vuil kan namelijk nog maanden erna los komen (afhankelijk van rijstijl en km)
Zou dus zeker wel even je zeefje en carter controleren op vuil.
ies heb je ook niet qua probleem.
Re: Olie druk waarschuwing
Ter info : ik werd ook gek van die oliedruk foutmelding te pas en te onpas ...
Na lang denken en in samenspraak met iemand van Forte volgende traetment "bedacht" :
1) carter demonteren, oliezeef vernieuwen, carterpan zelf ook reinigen tot in de hoekjes
2) eenmaal gemonteerd, flushen volgens de handleiding van de forte producten
3) opnieuw, ja opnieuw ! carterpan demonteren en kijken of alles proper is -> was zo goed als nieuw ...
4) monteren en probleem opgelost ...
Allemaal niet logisch maar het werkte ...
Na lang denken en in samenspraak met iemand van Forte volgende traetment "bedacht" :
1) carter demonteren, oliezeef vernieuwen, carterpan zelf ook reinigen tot in de hoekjes
2) eenmaal gemonteerd, flushen volgens de handleiding van de forte producten
3) opnieuw, ja opnieuw ! carterpan demonteren en kijken of alles proper is -> was zo goed als nieuw ...
4) monteren en probleem opgelost ...
Allemaal niet logisch maar het werkte ...
- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Olie druk waarschuwing
Dat de auto pas 100.000 km er op heeft staan zegt niets. De leeftijd zegt meer, want zo lang zit er al olie in het blok.feddomw schreef:
Nee, Hans Sloot doet dat niet. Auto heeft pas 100dkm gelopen, we hebben uit voorzorg zo'n 4000km geleden dat dus gedaan, maar carter was gewoon schoon. Vloeibare pakking erop, Verse olie erin en klaar. Toen is hij er nog een keer afgeweest na de testrit omdat er toch een druppel olie op vormde en dus weer pakking verwijderd en opnieuw aangebracht.
Theoretisch is meer km alleen maar beter, omdat de olie dan vaker rond gaat en dus minder kans heeft om aan te koeken door heel het blok. Dat het carter schoon is zegt natuurlijk niets over de rest van het blok. Sludge zit bv veel vaker in de kop als in het carter. Je ziet het soms al zitten als je de olie dop los draai en als je de olie aftap komt er geen sludge uit.
Zeg niet dat het bij jou dat geval is, maar komt vaker voor dat het de zeef is die verstopt zit of de pomp defect.
Zoals al meerdere gezegd hebben zijn de genoemde punten/controles de handigste om na te kijken. Maar als je er zelf van overtuigd ben dat je zeef schoon is, dan zou je die stap over kunnen slaan en er vanuit kunnen gaan dat de druksensor kapot is. Dan is het dus zo snel mogelijk de druksensor vervangen en hopen dat hij de melding niet meer geeft.
Ik zou zelf niet te lang er mee blijven rijden, want als het toch vuil blijkt te zijn, kan je ernstige motorschade oplopen.
suc6 er mee
Re: Olie druk waarschuwing
Dank voor alle info, dan houden we die volgorde aan en gaan we sleutelen.
Iemand enig idee wat de kosten/uren zijn? Carter/zeef uurtje, oliedruk sensor vervangen ook zoiets?
Iemand enig idee wat de kosten/uren zijn? Carter/zeef uurtje, oliedruk sensor vervangen ook zoiets?
Re: Olie druk waarschuwing
Oliedruksensor (uitgaande van BWA- of BYD-motor):
Oliepomp (uitgaande van BWA- of BYD-motor):
Oliepomp (uitgaande van BWA- of BYD-motor):
Gr. Wehoo.
Re: Olie druk waarschuwing
Het is helaas een andere sensor omdat het een AXX motor is. Specs zijn hetzelfde maar op foto ziet 'ie er anders uit en volgens mijn lokale VW dealer niet op voorraad in NL en dus heb ik even een ander model mee genomen, die kan terug als we zonder montage al zien dat het niet gaat passen.
Oliepomp, holy shit wat een bedrag, daar word ik niet vrolijk van.... als het dat is. Zal wel nog duurder zijn in NL bij de dealer, want de sensor was hier ook €18 in de BTW en niet 13,50.... Dus als het dat is zal ik die ook uit Duitsland of zo moeten bestellen, die 30%+ verschil is nogal wat op dat bedrag.....
Oliepomp, holy shit wat een bedrag, daar word ik niet vrolijk van.... als het dat is. Zal wel nog duurder zijn in NL bij de dealer, want de sensor was hier ook €18 in de BTW en niet 13,50.... Dus als het dat is zal ik die ook uit Duitsland of zo moeten bestellen, die 30%+ verschil is nogal wat op dat bedrag.....
Re: Olie druk waarschuwing
UPDATE: Dank voor de hulp en feedback, ik heb jullie stappenplan gevolgd en het is toch echt de zeef. Ik blijf het bizar vinden omdat het zo recent nog is gereinigd en er verder geen meuk of verkoolde zooi (toen) was. Maar de zeef zat nu dus behoorlijk vol met verkoolde deeltjes. Scheelt me in ieder geval weer een oliedruksensor van €18,15...
Re: Olie druk waarschuwing
Bij mij is het probleem ook opgelost.
-nieuwe zeef
-oliedruksensor en pijlstoksenor vervangen
-cater schoongemaakt
-nieuwe paking
-nieuwe olie filter
-nieuw olie
Nu is de storing weg. Nu zaterdag de thermostaat vervangen en dan is ie klaar voor jd kuurtje.
-nieuwe zeef
-oliedruksensor en pijlstoksenor vervangen
-cater schoongemaakt
-nieuwe paking
-nieuwe olie filter
-nieuw olie
Nu is de storing weg. Nu zaterdag de thermostaat vervangen en dan is ie klaar voor jd kuurtje.
Re: Olie druk waarschuwing
Is er ergens een DIY voor het verwijderen van carterpan van een axx blok?
Gewoon om te weten of alle bouten wel los heb?
Gewoon om te weten of alle bouten wel los heb?
Re: Olie druk waarschuwing
Wehoo, kan ik bij jou (in PB) een Elsa uitdraai krijgen? Ik wil weten wat er aan een auto is gedaan, dealer geeft niet thuis, alleen als ik in persoon langskom en mee kijk. Vreemd, want ik heb zo vaak een uitdraai gekregen in het verleden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten