Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
NL_MK5 GTI
Type auto: MK5 GTI DSG

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Timvgti schreef:
NL_MK5 GTI schreef:
Timvgti schreef:Hartstikke bedankt wehoo. Zeer nuttig.
En hoe lang tot 90/95 digitale graden?
Of hoeft hij daar met kouder weer (zoals nu) niet helemaal te komen met gewoon rustig snelweg rijden? Want ik kwam maar aan max 85 graden met snelweg rijden gisteren.
Ik heb straks nog even de Gti goed uitgelaten[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES] dan wordt hij rond de 96a98 graden. Bij lange rustige rit idd tussen de 77a82 graden. Denk dat het dan wel goed zit.

Mooi. Dan zit het bij mij dus ook nog goed denk ik toch. Van de zomer werd hij wel gewoon vlot 90-96 digitale graden en bleef daar dan ook tijdens rustige snelwegritten op staan. Vabdaar dat ik dacht dat dat nu ook moest. Maar als dat niet zo is, doordat het buiten nu gewoon 15-20 graden kouder is, dan moet ik me denk ik niet druk maken.
Tim, ik heb als nog de 3e thermostaat vervangen, Boven de dsg bak. omdat ik het gewoon zeker wou weten of hij goed of stuk was. je raad het al hij was kapot door te testen met een waterkoker. Ik had voor de zekerheid al een nieuwe besteld en heb hem er net in zitten en met 7 min op 90 graden analoog 77 digitaal met 4 graden waar hij eerder analoog/digitaal 10-13 min over deed.
ik denk dat dit ook een oorzaak kan zijn waarom die van jou ook traag op temperatuur komt, als je tussen je accu en je motorafdekking kijkt zie je hem zitten mocht je hem vervangen succes. Groet.
yelti
Type auto: MK5 GTI

Bericht door yelti »

Ik ben ook ten prooi gevallen aan dit euvel.

Kostrpijs: 400€ bij de stealer.
Mijn symptomen:
slecht werkende verwarming.
Auto kwam wel op temperatuur maar duurde wel n tijdje, denk een km of 7-9 voordat ik warme lucht kreeg.
na een 15-20 tal minuten kwam de auto wel op bedrijfstemperatuur(ong 94gr water temp en olietemp)
NL_MK5 GTI

Als je handig bent kun je het zelf doen anders kost het veel geld.
yelti

Bericht door yelti »

NL_MK5 GTI schreef:Als je handig bent kun je het zelf doen anders kost het veel geld.
Klopt, maar ik was me er niet van bewust dat mijn thermostaat defect was. Ik had enkel het gevoel dat mijn verwarming niet goed werkte.
Komt er op neer dat ik gevraagd heb voor een diagnose en dat de garage onmiddelijk de herstelling heeft uitgevoerd zonder overleg. Uiteindelijk 1012€ lichter gemaakt.(kardanhoes + thermostaat + servomotor)
NL_MK5 GTI

Nou daar ben je lekker mee. Zonder toestemming mogen ze dit niet uitvoeren ik zal hier werk van maken.
yelti

Bericht door yelti »

Rij nu al enkele dagen rond met de nieuwe thermostaat.
Na 14km en 13 minuten staat water temp op 82° en olie op 74°.
Rijstijl is vrij rustig 3 km 50km/h, 8km autostrade 100km/h en 3 km 90km/h.

Verbruik lijkt me in eerste instantie gemiddeld 0,5-0,7 minder.
Eens ik en volledige tank heb leeggereden kan ik mijn verbruik vergelijken t.o.v. de laatste tankbeurten.

met ong 3 kwart tank zakte mijn verbruik van 9,3 naar 8,8.
Dreier
Type auto: Golf GTI EDITION 240

Bericht door Dreier »

Hallo allemaal,

Ik heb exact! hetzelfde probleem als in deze topic beschreven.
Motor komt niet op temperatuur op climat control niet boven de 72 graden en analoog blijft ie inderdaad net voor de 90 hangen. Tussen de 70 en 110 km/h zakt ie zelfs nog met buiten temperatuur van ongeveer 5 /7 graden.

Ik heb volgens mij een BWA motor staat op sticker in kofferbak kan dat kloppen ?( Golf V GTI eind 2008)
Moet ik dan ook deze thermostaat hebben : (06F121111F Hauptthermostat)

Groetjes Rudy.
Gr. Rudy
GOLF V GTI EDITION 240 United Grey, ABT 240 pk/ 305 nm, 240 leder pakket, schuifkanteldak.
NL_MK5 GTI

Ja, en zoals eerder beschreven ook je bypass thermostat(en) er bij vervangen. Als je een handbak hebt heb je 1 bypass thermostaatje heb je een dsg dan tot een bepaalt bj heb je er 2 je kunt het allemaal vinden in dit topic.
Dreier

Bericht door Dreier »

NL_MK5 GTI schreef:Ja, en zoals eerder beschreven ook je bypass thermostat(en) er bij vervangen. Als je een handbak hebt heb je 1 bypass thermostaatje heb je een dsg dan tot een bepaalt bj heb je er 2 je kunt het allemaal vinden in dit topic.
Ok dus als het goed begrijp zit er in mijn golf maar 1 thermostaat omdat het geen AXX motor is en er een handbak in zit?
Gr. Rudy
GOLF V GTI EDITION 240 United Grey, ABT 240 pk/ 305 nm, 240 leder pakket, schuifkanteldak.
NL_MK5 GTI

Nee, 1 hooft thermostaat en 1 bypass thermostaat. Bypass zit tussen de koelslang die loopt voor je kleine Fan langs de hooft thermostaat zit op je blok achter de dynamo.
Dreier

Bericht door Dreier »

NL_MK5 GTI schreef:Nee, 1 hooft thermostaat en 1 bypass thermostaat. Bypass zit tussen de koelslang die loopt voor je kleine Fan langs de hooft thermostaat zit op je blok achter de dynamo.
Ok thx voor de snelle reactie heb inmiddels de topic beter bestudeerd en heb op de foto's gezien waar de by pass thermostaat zit dus bestel ze alle 2 voor de zekerheid.
Gr. Rudy
NL_MK5 GTI

Ik heb zo op autoonderdelentotaal.nl gekocht voor 9€ per stuk. De bypass thermostaatjes. Dealer vraagt hier 35€ voor.
Laatst gewijzigd door NL_MK5 GTI op 02 jan 2015, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
NL_MK5 GTI

Dreier

Bericht door Dreier »

Zo gisteren met iemand waar ik al jaren samen mijn onderhoud doe aan mijn auto ,De Hoofd Thermostaat vervangen.

Her is inderdaad een hele klus maar toch in 4 uurtjes gelukt had nog wel iets sneller gekunt als we al het gereedschap meteen hadden gehad. ( we hadden even geen 5 mm 12 tands torx bij de hand die moesten we effe ergens lenen)
Dit gereedschap heb je maar voor 2 boutjes nodig, erg vreemd waarom juist die 2 boutjes van de metalen leidingen die onder/ achter de intercooler slang zitten.

Maar goed heb gisteren de auto op de brug warm laten draaien tot ie op 90 graden digitaal stond dit was na ongeveer 25 minuten stationair.
Daarnaa heeft ie een uur uit gestaan en ben ik 4 km naar huis gereden door de stad niet harder dan 50/60 km en ging van 67 graden start naar 95 graden. Rit van 10 min.

Vandaag een koude start gemaakt begin 6 graden ( buiten temp 7,5 graden)en nu staat de wijzer weer binnen 7/8 min op 90 graden en digitaal naar een minuut op 12 op 101/102 graden
Dat is Bij constante snelheid van 120 km/h en bij 100 zakt ie naar 98/99 graden
Ik heb gewoon op mijn kenteken bij de VW dealer de thermostaat gehaald en blijkbaar is dat dezelfde als bij "HeinGTI" aan het begin van deze topic die komt aan dezelfde waardes.
Hij gaat dus bij mij ook pas bij ca 97 graden open.
Er zit bij mij geen By pass thermostaat voor de kleine Van volgens de VW dealer en heb hem ook niet zien zitten blijkbaar is de BWA motor toch iets anders uitgevoerd op dit punt.

Maar goed ik kon het wel meteen merken aan de motor dat ie nu wel op temperatuur komt hij loopt en trekt beter. Zal nu ook wel weer zuiniger zijn want hij zoop wel de laatste tijd.
Gr. Rudy
ronald81
Type auto: Golf MKV GTI DSG USA

Bericht door ronald81 »

Weet niet of dit al is gepost was in dit topic maar wij hebben het zelf met behulp van dit filmpje gedaan.
Hierin is precies stap voor stap te zien wat te doen en welk gereedschap je nodig hebt (wel zo handig).
En ja, het loshalen van de thermostaat kan dus met het juiste gereedschap heel snel ;)

https://www.youtube.com/watch?v=nZDMexvOlmU
Groeten Ronald

Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Met koude weer nog steeds last van een (te) langzaam op temperatuur komende motor.
Zoals dus bekend, heb ik laatst mijn hoofdthermostaat al vervangen. Dat lostte het probleem op mbt dat de motor geheel niet op temp kwam/terug liep bij veel rijwind.
Nu wordt hij dus netjes analoog 90 graden en digitaal (climatronic code 19.2) rond de 93 waar hij dan netjes, eenmaal bereikt, altijd blijft staan, ook bij veel rijwind.

Echter dat bereiken duurt me een bak láááng!
Heb er al vlot een ruime 30 minuten (combi snelweg en stad) voor nodig om dit te halen met dit koude weer. Anderen dit ook met een mk5 GTI?

Denk dus dat een van mijn twee kleine thermostaten dus nog stuk is en altijd maar open blijft staan.
Ik heb er meen ik twee, daar ik een 2005 axx heb.

Heb in dit topic al eea gezien mbt locaties. Maar nog niet eenduidig waar ik beiden kan vinden, hoe ik ze kan bereiken en vervangen.
Wie kan mij dit precies vertellen/etka tonen?
Dan zal ik ze bestellen en toch maar vervangen.
Kan niet goed zijn, die koude motor. Zeker niet omdat ik woon werk al zo kort rij.
NL_MK5 GTI

http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... 74#p104841 vervang die maar wordt het een stuk sneller warm.
Timvgti

Bericht door Timvgti »

NL_MK5 GTI schreef:http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... 74#p104841 vervang die maar wordt het een stuk sneller warm.
Welke? Je link verwijst mij alleen naar de eerste pagina van dit topic.
NL_MK5 GTI

Dan moet je even naar pagina 6 daar staat een foto van het kleine thermostaatje. Blijkbaar stuurt hij het niet goed door.
Timvgti

Bericht door Timvgti »

NL_MK5 GTI schreef:Dan moet je even naar pagina 6 daar staat een foto van het kleine thermostaatje. Blijkbaar stuurt hij het niet goed door.
Dank je. En die andere? Ik heb er twee denk ik.
NL_MK5 GTI

Die zit naast de olie koeler boven op je dsg bak kun je zien aan de koelribben. Daar lopen 2 slangen uit daar zit hij tussen.
NL_MK5 GTI

Afbeelding

Onder de stekker zie je hem zitten.
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Bedankt! ToP!
Ik ga ze morgen zoeken en er dan twee bestellen.
Kan ik ze vervangen zonder alle koelvloeistof eerst af te tappen?
Met andere woorden? Kan je snel genoeg wisselen zodat er maar een beetje koelvloeistof weg loopt (en daarna weer bijvullen tot niveau uiteraard)?
NL_MK5 GTI

Ja ik heb met klemmetjes de slangen afgeknepen het is wel lastig om die slang klemmen los te halen. Makkelijkste is koelwater eraf. Op autoonderdelentotaal staan ze voor 8,25€ te koop.
Timvgti

Bericht door Timvgti »

NL_MK5 GTI schreef:Ja ik heb met klemmetjes de slangen afgeknepen het is wel lastig om die slang klemmen los te halen. Makkelijkste is koelwater eraf. Op autoonderdelentotaal staan ze voor 8,25€ te koop.
Dank je.
Ik zie dat ze op autonderdelentotaal ze idd voor 8,25 euro hebben, maar ook dezelfde van andere merken oplopende tot zeg 30.- euro. Maakt dat nog uit qua kwaliteit?
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”