Ratel bij koude start +/- 30sec. Golf 5 GTI

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
RobbinGTI
Type auto: Golf Mk5 GTI

Ratel bij koude start +/- 30sec. Golf 5 GTI

Bericht door RobbinGTI »

Beste mede VW liefhebbers!
Vanmorgen nadat ik mijn auto had gestart hoorde ik ongeveer 30 seconde een ratel uit de motor. :? Meteen heb ik de motorkap geopend en geluisterd waar het vandaan kwam.
Voor mijn idee kwam het uit het rechter deel van de motor.
Echter heeft de motor een kleine 15dkm een nieuwe distibutie gekregen.
Zelf zat ik er laatst aan te denken om het 'hoedje' van de brandstof pomp te gaan vervangen.
Misschien dat het hier iets mee te maken heeft?
Graag jullie mening hierover.

Het gaat om een Golf 5 GTI uit 2008 met net 90dkm op teller. De laatste beurt was bijna 10dkm geleden. Overigens was dit wel de 1e keer dat ie het deed, maar zelfs 1x is al teveel :roll:

Groet Robbin.
ferry
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Ratel bij koude start +/- 30sec. Golf 5 GTI

Bericht door ferry »

Misschien lang stil gestaan. Het duurt altijd even voordat de olie bovenin is. Maar 30 seconden lijkt me wat lang. Toch even goed uit zoeken wat het is!
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
NielsED30
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Contacteer:

Bericht door NielsED30 »

Lijkt mij een gevalletje nokkenasketting/spanner! Nokvolger van de brandstofpomp zou ook kunnen.. Maar die heb je in je handen als de ketting vervangen zou worden!

xxx
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
RobbinGTI
Type auto: Golf Mk5 GTI

Bericht door RobbinGTI »

@Ferry

Nee dat is niet het geval! Had de auto de avond ervoor nog gebruikt, schat zo'n 7/8 uurtjes daarvoor!

@Niels

Lijkt mij ook! Gek genoeg heeft het geluid zich niet meer voor gedaan. Het 'hoedje' van de brandstof pomp dacht ik in eerste instantie ook aan. Maar volgens Hans Sloot kan dat nooit geen ratelend geluid maken! Overgens had ik die al liggen en ga ik die als eerst zsm vervangen.

Bedankt voor het meedenken heren!
yelti
Type auto: MK5 GTI

Bericht door yelti »

Meestal wijst het ratelen op een mogelijks probleem met de nokkenas kettingspanner.

Ik heb dit ook gehad en bij mij was het te wijten aan mindere kwaliteit van de olie icm probleem met de hogedrukpomp die benzine lekte.
Pomp is vervangen en steeds met castrol edge turbo 5w40 gereden en sindsdien geen enkel probleem meer.

Controleer zeker je oliepeil iedere 2 dagen en neem wat olie tussen je vingens en wrijf er mee. Als je wrijving ondervind na enkele seconden kan het zijn dat je benzinepomp het aan het begeven is.
Je kan ook proberen met in 1 hand verse olie tussen je vingers te wrijven en je andere hand met olie uit je blok. Dan voel je het verschil wel vrij snel mocht er benzine bij je olie zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”