tik in de motor ( golf 5 2005 )

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Thomasvw13
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:14
Type auto: golf MK5 GTi

tik in de motor ( golf 5 2005 )

Bericht door Thomasvw13 »

Goede avond,

Vanavond reed ik met mijn golf 5 over de snelweg en plotseling ging mijn rode oliepeil lampje branden. Dus ik heb hem snel aan de kant gezet en hoorde toen een grote tik uit de motor zitten. Dus gelijk de motor stil gezet. Maar het rare ervan is dat ik de dag hiervoor mijn olie heb bijgevuld en op peil heb gezet. Hierna heb ik mij naar huis laten slepen. Eenmaal thuis aangekomen wou ik hem snel nog een keer starten om te kijken waar de tik vandaan kwam, maar de tik was nergens meer te bekennen. Dus ik ben een stukje gaan rijden en toen kwam het lampje weer terug maar de tik niet. Elke keer als ik hem uitzet en even wacht is het weg. Tot na 5 km begint het weer. Maar wel telkens zonder deze harde tik. Weet iemand wat hier aan de hamd kan zijn?

Met vriendelijke groet.

Thomas
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: tik in de motor ( golf 5 2005 )

Bericht door ferry »

Vuil in het zeefje in de carter waardoor je oliedruk wegvalt.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Gebruikersavatar
Ascari
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jan 2015, 02:56
Type auto: Polo GTI 1.8T 9N3

Re: tik in de motor ( golf 5 2005 )

Bericht door Ascari »

Lijkt me niet verstandig om hiermee verder te rijden.
There is no 'we' in GTI.
Davy@DVX
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jan 2015, 19:00
Type auto: Golf MK6 R20

Re: tik in de motor ( golf 5 2005 )

Bericht door Davy@DVX »

Oliezeef verstopt of in het ergste geval oliepomp stuk. Het oliedruk lampje zie je pas als de druk onder de 1bar zakt, ik zou er echt niet meer mee rijden tot als je de zeef gecontroleerd hebt en ZEKER ook de oliedruk.

Als je oliepomp stuk is, eerst lagerschalen eens controleren en als daar schade aan is, dan mag je zeker zijn dat in de cilinderkop ook een aantal dingen ingelopen zijn -> dat word meestal een andere motor inbouwen.

Een nieuwe oliepomp (module) kost trouwens ook +-1500€ zonder inbouw. Maar je kan ook naar 1.8T oliepomp ombouwen wat een stuk minder kost.
VW golf mk6 R20 DSG @ 460pk 515nm.
VW transporter T5 2.0TDI edition 25 @ 180pk 400nm.
VW golf 5 TDI endurance trackday tool.

Afbeelding
golftdi130
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 jun 2012, 19:24
Type auto: Golf IV TDI

Re: tik in de motor ( golf 5 2005 )

Bericht door golftdi130 »

Davy@DVX schreef:Oliezeef verstopt of in het ergste geval oliepomp stuk. Het oliedruk lampje zie je pas als de druk onder de 1bar zakt, ik zou er echt niet meer mee rijden tot als je de zeef gecontroleerd hebt en ZEKER ook de oliedruk.

Als je oliepomp stuk is, eerst lagerschalen eens controleren en als daar schade aan is, dan mag je zeker zijn dat in de cilinderkop ook een aantal dingen ingelopen zijn -> dat word meestal een andere motor inbouwen.

Een nieuwe oliepomp (module) kost trouwens ook +-1500€ zonder inbouw. Maar je kan ook naar 1.8T oliepomp ombouwen wat een stuk minder kost.
Is dat een typfout, € 1500 ????
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: tik in de motor ( golf 5 2005 )

Bericht door yal »

Ja lijkt mij ook een vrij bizarre prijs :!:
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Davy@DVX
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jan 2015, 19:00
Type auto: Golf MK6 R20

Re: tik in de motor ( golf 5 2005 )

Bericht door Davy@DVX »

Het is echt geen typfout... 2 weken geleden nog eentje vervangen.
VW golf mk6 R20 DSG @ 460pk 515nm.
VW transporter T5 2.0TDI edition 25 @ 180pk 400nm.
VW golf 5 TDI endurance trackday tool.

Afbeelding
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: tik in de motor ( golf 5 2005 )

Bericht door NielsED30 »

golftdi130 schreef:
Davy@DVX schreef:Oliezeef verstopt of in het ergste geval oliepomp stuk. Het oliedruk lampje zie je pas als de druk onder de 1bar zakt, ik zou er echt niet meer mee rijden tot als je de zeef gecontroleerd hebt en ZEKER ook de oliedruk.

Als je oliepomp stuk is, eerst lagerschalen eens controleren en als daar schade aan is, dan mag je zeker zijn dat in de cilinderkop ook een aantal dingen ingelopen zijn -> dat word meestal een andere motor inbouwen.

Een nieuwe oliepomp (module) kost trouwens ook +-1500€ zonder inbouw. Maar je kan ook naar 1.8T oliepomp ombouwen wat een stuk minder kost.
Is dat een typfout, € 1500 ????
De oliepomp is ook meteen een gehele balansas module, het is een flink 'blok' metaal wat je vervangt.. Kost inderdaad zoveel geld!
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LL7R, Semrush [Bot] en 5 gasten