Hij staat te arm volgens de lambda
er valt nog genoeg te controleren
Mogelijke oorzaken:
Het systeem is te arm, dus de cilinder(s) krijgen te veel lucht, of te weinig brandstof
Brandstofaanvoer onjuist
brandstofvoorraad te laag
brandstoffilter vervuild
verkeerd brandstoffilter
brandstofpomp vuil of defect
injector(en) vervuild of kapot
Te veel lucht
luchtlek voor de gasklep
onderdruk systeem is lek
te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter
oliepeilstok en/of oliedop sluiten niet goed af
de EGR lekt lucht
de LMM (G70) is vuil of defect
een lek na de LMM
de sensor voor de barometrisch buitenluchtdruk is defect
(N112) lekt
Lambdaregeling defect
lambdasensor voor de katalysator (G39) is defect
bedrading en/of aansluitingen van/naar (G39) defect
Uitlaat defect
katalysator lekt, defect
uitlaat lekt
Mogelijke oplossingen:
Eerst de makkelijke dingen:
maak de LMM (G70) schoon (remmenreiniger), ga zorgvuldig om met de sensor; misschien is het zelfs beter de LMM meteen maar te vervangen dan is die oorzaak tenminste uitgesloten
maak het brandstoffilter schoon; doe niet krenterig: zet er een nieuwe in
check de nokkenastiming (tijdje geleden distrubutiewissel gehad?)
check de sensor die de luchtdruk van de buitenlucht meet, die staat meestal in het meetwaardeblok van Module-01, Groep-10
bij een diesel: check de verstuivers
niet direct aanwijsbaar, maar zet er toch maar een nieuw luchtfilter in
Te weinig brandstof
check / vervang brandstoffilter
kontroleer op correcte brandstofdruk
kontroleer brandstofpomp
check alle injectoren
laat de tank van de brandstofvoorraad niet verder leeg dan half vol
Check Lambdaregeling
check (meetwaardeblokken) lambdasensor voor de katalysator (G39)
check / repareer bedrading en/of aansluitingen van/naar (G39)
Check op lek na de LMM
EGR klep zit vast
Check de uitlaat op lekken
Check Secondary Lucht Systeem op lekken
Check de vacuüm leidingen op lekken
Check de compressie van alle cilinders
Check de afsluiting van de oliepeilstof en de oliedop