[MK V] Oil Catch Tank
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Is geen probleem lijkt me want de lucht die gemeten word komt langs de lmm en verder nergens.
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Nou als het echt kan.. Kunnen we allemaal catch can gaan doen.
De forge is iets van 3a400e..
Deze oplossing die ik vermeld is een paar tientjes...
En houd zoie zo de warme olie dampen uit je inlaat traject.
Dus ook geen carbon vuil opbouw meer in de inlaat traject.
De forge is iets van 3a400e..
Deze oplossing die ik vermeld is een paar tientjes...
En houd zoie zo de warme olie dampen uit je inlaat traject.
Dus ook geen carbon vuil opbouw meer in de inlaat traject.
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Ik dacht aan een Group buy ! 

Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Ja forge is mischien een groep buy..
Maar een losse cacht can en wat slangen.. Tja paar tientejes ben je klaar.
Weet alleen niet helemaal waar het verschil nou inzit???!!
Maar een losse cacht can en wat slangen.. Tja paar tientejes ben je klaar.
Weet alleen niet helemaal waar het verschil nou inzit???!!
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Ik ga toch liever voor het spreek word goedkoop is duur koop 
Maar als Iemand een Forge nou voor group buy kan krijgen ben ik de eerst die deze koopt ongeacht wat,
Ik heb gezien wat ervan komen,!

Maar als Iemand een Forge nou voor group buy kan krijgen ben ik de eerst die deze koopt ongeacht wat,
Ik heb gezien wat ervan komen,!
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Tja wat ik dan weer denk bij een gesloten catch can.
Is dat ie de carter druk niet kwijt kan..
En dit is volgens mij ook niet al te best voor je motor.
Ben zelf van mening dat de "open" catch can beter is!
Je motor kan vrij zijn druk kwijt. En de troep olie vang je op!
@edition 30
Uit dat filtertje komt de lucht van de carter.. En houd vuil als bv zand uit je catch can.
Is dat ie de carter druk niet kwijt kan..
En dit is volgens mij ook niet al te best voor je motor.
Ben zelf van mening dat de "open" catch can beter is!
Je motor kan vrij zijn druk kwijt. En de troep olie vang je op!
@edition 30
Uit dat filtertje komt de lucht van de carter.. En houd vuil als bv zand uit je catch can.
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Niemand met kennis van zaken heeft een rede om deze manier van catch can niet te doen?
Had iets meer discussie verwacht/gehoopt.
Gr
Dennis
Had iets meer discussie verwacht/gehoopt.
Gr
Dennis
Re: [MK V] Oil Catch Tank
De goedkope catchtanks met adapterplaten zijn vaak niet geschikt voor onze EU 2.0tfsi's.
Deze zijn voor de Amerikaanse markt, waar ze standaard ook al geen Charcoal Canister hebben.
Hun adapterplaatje is dus ook anders.
Op het Amerikaanse GTI forum golfmkv.com veel over te lezen.
Degenen die gekozen hebben voor een model ZONDER RETOURSLANG, dus met zo'n klein conisch filtertje erop, klagen over een oliestank als ze stil staan/file/langzaam rijden.
Tevens schijnt het nogal te 'sputteren' waardoor op de geplaatste locatie oliespetters vrij komen.
Niet handig ivm de snaren/dynamo/etc. aldaar...
Ik heb meerdere opties bekeken en de inbouw bij Chris (Xtremetuning), tevens een goede vriend van mij, op de voet gevolgd en kan alleen maar zeggen dat dit gewoon een echte correcte pasklare oplossing biedt.
Forge levert nml ook alle benodigde accesoires erbij, zoals een blinde dop voor op het inlaatspruitstuk, met mogelijkheid om nippels aan te sluiten voor bijv een boosmeter, etc, slangen, slangenklemmen, juiste vorm beugeltjes, etc.
Omdat onze EU modellen wel een charcoal canister standaard hebben, is er minder ruimte aan die zijde voor een catchtank.
Daarom zit er bij de Forge EU model catchtanks een verloopje bij voor de ruitensproeiersvloeistof. Daarmee passen én het charcoal canister én de aangepaste forge ruitensproeiervloeistof-vuldop én de forge catchtank op die locatie.
De EU versie is dan ook duurder dan de US versie.
US:

EU:

Ook ik wil sinds de aankoop van mijn MK5 een goede catchcan en heb vele merken/opties bekeken.
Op dit moment lijkt Forge hier toch echter de enige te zijn die een correcte oplossing biedt.
Helaas zijn ze érg prijzig en is dat voor mij de rede dat ik er nog geen gekocht heb.
P.s.: Chris heeft overigens de Forge US versie in zijn Golf mk5 EU versie gebouwd.
Hij heeft dus zijn charcoal canister verwijderd (wat in eerste instantie meen ik foutcodes opleverde).
Ik meen dat hij toen deze keuze had gemaakt omdat hij in NL een van de eerste was en Forge de EU versie denk ik nog niet gemaakt had.
Hij heeft nu geen foutcodes, weet even niet meer wat hiervoor gedaan is, maar het kan dus wel...
Scheelt weer wat in de kosten (EU versus US versie).
Deze zijn voor de Amerikaanse markt, waar ze standaard ook al geen Charcoal Canister hebben.
Hun adapterplaatje is dus ook anders.
Op het Amerikaanse GTI forum golfmkv.com veel over te lezen.
Degenen die gekozen hebben voor een model ZONDER RETOURSLANG, dus met zo'n klein conisch filtertje erop, klagen over een oliestank als ze stil staan/file/langzaam rijden.
Tevens schijnt het nogal te 'sputteren' waardoor op de geplaatste locatie oliespetters vrij komen.
Niet handig ivm de snaren/dynamo/etc. aldaar...
Ik heb meerdere opties bekeken en de inbouw bij Chris (Xtremetuning), tevens een goede vriend van mij, op de voet gevolgd en kan alleen maar zeggen dat dit gewoon een echte correcte pasklare oplossing biedt.
Forge levert nml ook alle benodigde accesoires erbij, zoals een blinde dop voor op het inlaatspruitstuk, met mogelijkheid om nippels aan te sluiten voor bijv een boosmeter, etc, slangen, slangenklemmen, juiste vorm beugeltjes, etc.
Omdat onze EU modellen wel een charcoal canister standaard hebben, is er minder ruimte aan die zijde voor een catchtank.
Daarom zit er bij de Forge EU model catchtanks een verloopje bij voor de ruitensproeiersvloeistof. Daarmee passen én het charcoal canister én de aangepaste forge ruitensproeiervloeistof-vuldop én de forge catchtank op die locatie.
De EU versie is dan ook duurder dan de US versie.
US:

EU:

Ook ik wil sinds de aankoop van mijn MK5 een goede catchcan en heb vele merken/opties bekeken.
Op dit moment lijkt Forge hier toch echter de enige te zijn die een correcte oplossing biedt.
Helaas zijn ze érg prijzig en is dat voor mij de rede dat ik er nog geen gekocht heb.
P.s.: Chris heeft overigens de Forge US versie in zijn Golf mk5 EU versie gebouwd.
Hij heeft dus zijn charcoal canister verwijderd (wat in eerste instantie meen ik foutcodes opleverde).
Ik meen dat hij toen deze keuze had gemaakt omdat hij in NL een van de eerste was en Forge de EU versie denk ik nog niet gemaakt had.
Hij heeft nu geen foutcodes, weet even niet meer wat hiervoor gedaan is, maar het kan dus wel...
Scheelt weer wat in de kosten (EU versus US versie).
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Ben het inderdaad met je eens dat forge de mooiste oplossing is.
Maar wat me bij forge tegen staat..
Is de hoge prijs.
En vraag me af waar die de carter druk laat? Want het is een gesloten systeem!
Orgineel kan de druk eruit via je inlaat spruitsuk.
Nu denk ik als je dus alleen de inlaatspruitstuk afdopt.
En de/een slang van je ORGINELE pcv (dus zonder adapter plaat) naar een open catch can leid.
Je dan toch de zelfde werking hebt?
Als het goed is zou die catch can ervoor zorgen dat er geen olie druppels uit het luchtfiltertje kommen.
Kwa stank tja dat zou wel een nadeel kunnen zijn.
Maar daar heb ik ook ff over nagedacht..
Je zou dus op de kant van het filtertje een langere slang kunnen doen.
En die dan onder je auto wegwerken.
Maar over die forge.. Hoe laat die de carter druk ontsnappen?
Heb ook wel gelezen dat de olie, via de vul dop eruit wordt gedrukt.
Door een te hoge druk.
Maar voor alle duidelijkheid.. Is mijn vraag hier.. Kan je zonder probleem.
De slang van de orginele pcv naar een catch can leiden? En de inlaat spruitstuk uiteraard afdoppen?
Maar wat me bij forge tegen staat..
Is de hoge prijs.
En vraag me af waar die de carter druk laat? Want het is een gesloten systeem!
Orgineel kan de druk eruit via je inlaat spruitsuk.
Nu denk ik als je dus alleen de inlaatspruitstuk afdopt.
En de/een slang van je ORGINELE pcv (dus zonder adapter plaat) naar een open catch can leid.
Je dan toch de zelfde werking hebt?
Als het goed is zou die catch can ervoor zorgen dat er geen olie druppels uit het luchtfiltertje kommen.
Kwa stank tja dat zou wel een nadeel kunnen zijn.
Maar daar heb ik ook ff over nagedacht..
Je zou dus op de kant van het filtertje een langere slang kunnen doen.
En die dan onder je auto wegwerken.
Maar over die forge.. Hoe laat die de carter druk ontsnappen?
Heb ook wel gelezen dat de olie, via de vul dop eruit wordt gedrukt.
Door een te hoge druk.
Maar voor alle duidelijkheid.. Is mijn vraag hier.. Kan je zonder probleem.
De slang van de orginele pcv naar een catch can leiden? En de inlaat spruitstuk uiteraard afdoppen?
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Nee dan krijg je onderdruk op de turbo dacht ik, of overdruk,
Ik heb die storing al een keertje gehad,
Ik heb die storing al een keertje gehad,
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
@ tonnie volgens mij krijg je die storing als je pcv stuk is..
Zolang je de inlaatspruitstuk goed afdopt.
Zou je turbo niks meer met het hele verhaal te maken hebben volgens mij..
Als je de inlaat niet afdopt, en je pcv valve sluit niet goed. Dan verlies je wel turbo druk.
Volgens mij kan je dus ook zo een filterje direct op de pcv doen..
Net zo als vroeger deed ik ook de carter ontluchting appart..
Enigste nadeel is volgens mij dat je hem wat kan ruiken.
Zolang je de inlaatspruitstuk goed afdopt.
Zou je turbo niks meer met het hele verhaal te maken hebben volgens mij..
Als je de inlaat niet afdopt, en je pcv valve sluit niet goed. Dan verlies je wel turbo druk.
Volgens mij kan je dus ook zo een filterje direct op de pcv doen..
Net zo als vroeger deed ik ook de carter ontluchting appart..
Enigste nadeel is volgens mij dat je hem wat kan ruiken.
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Ben ook benieuwd naar de mogelijkheid.
Een goedkopere oplossing dan van Forge, die wel net zo effectief is (of effectiever, gezien de druk die weg kan?!?) lijkt me interessant.
Een goedkopere oplossing dan van Forge, die wel net zo effectief is (of effectiever, gezien de druk die weg kan?!?) lijkt me interessant.
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Mackdennis schreef:@edition 30
Uit dat filtertje komt de lucht van de carter.. En houd vuil als bv zand uit je catch can.
@Dennis,
Zie de opmerking van Tim hierboven over wat er uit je carter komt. Dat bedoelde ik. Er komt natuurlijk oliedamp en mogelijk wat spetters uit. Misschien goed voor een soort naverbranding in je uitlaat

Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
@ edition 30
Die olie speters lijkt me wel heel sterk.. Je catch can zou de olie moeten opvangen.
Dat filtertje is eigelijk puur om geen vuil van buitenaf in je catch can te krijgen..
Enigste eventuele nadeel van dit systeem is volgens mij de geur.
De olie damp lucht zou je mischien kunnen ruiken.
Maar goed ook daar heb ik aan gedacht.. ls je namelijk op de kant waar het filter zit..
Een slang doet, kan je die ook onder je auto laten uitkomen..
Probleem opgelost!
Zou alleen mooi zijn als we een mooie afdop plug voor het inlaat spruitstuk kunnen vinden..
Heb ik zelf nog niet aktief naar gezocht hoor..
Die olie speters lijkt me wel heel sterk.. Je catch can zou de olie moeten opvangen.
Dat filtertje is eigelijk puur om geen vuil van buitenaf in je catch can te krijgen..
Enigste eventuele nadeel van dit systeem is volgens mij de geur.
De olie damp lucht zou je mischien kunnen ruiken.
Maar goed ook daar heb ik aan gedacht.. ls je namelijk op de kant waar het filter zit..
Een slang doet, kan je die ook onder je auto laten uitkomen..
Probleem opgelost!
Zou alleen mooi zijn als we een mooie afdop plug voor het inlaat spruitstuk kunnen vinden..
Heb ik zelf nog niet aktief naar gezocht hoor..
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
@ timv gti
Heb een hele mooie inlaat spruitstuk afdop/turbodruk ventiel gezien van apr
http://www.goapr.com/products/boost_tap_20t.html
Maar moet volgens mij nog wel een goedkopere oplossing zijn.
Zeker als je geen turbo druk meter heb of wil.
Dus de zoektocht naar een mooie afdop plug is nog in volle gang!
Het hele verhaal kan nog goedkoper he! Puur voor het resultaat.
Je dopt je inlaat spruitstuk af.
En je neemt een wat lange slang, die plaats je op je pcv
En laat je onder je auto uitkomen!
Hoef je ook nooit meer een catch can te legen.
Heb een hele mooie inlaat spruitstuk afdop/turbodruk ventiel gezien van apr
http://www.goapr.com/products/boost_tap_20t.html
Maar moet volgens mij nog wel een goedkopere oplossing zijn.
Zeker als je geen turbo druk meter heb of wil.
Dus de zoektocht naar een mooie afdop plug is nog in volle gang!
Het hele verhaal kan nog goedkoper he! Puur voor het resultaat.
Je dopt je inlaat spruitstuk af.
En je neemt een wat lange slang, die plaats je op je pcv
En laat je onder je auto uitkomen!
Hoef je ook nooit meer een catch can te legen.
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Enkele modellen/spelers nu op de markt (filmpjes):
Eurojet met filtertje:
http://www.youtube.com/watch?v=2_LeLJnFZ0k
BSH gesloten systeem met mooie installatie video:
http://www.youtube.com/watch?v=tESm55_AVr0
BSH met filtertje:
http://www.youtube.com/watch?v=p4o__OrFmxg
(Forge en 42DD hebben geen youtube filmpjes, wel een pdf van forge: http://www.forgemotorsport.co.uk/media/CT.pdf)
Toch trekt een gesloten systeem mij nog steeds het meest (open systeem kan mogelijk ook tegen apk regels zijn?)
Met een open systeem hoor je overigens ook de valves nog luider tikken als de motor stationair loopt (en stationair klinken onze 2.0 fsi turbo al zo gaar)
Ook door de geur, daar ik op diverse fora lees dat het toch echt te ruiken is.
Een quote:
When I first installed it, I went for a test drive (which happened to be going to get food). Note I had all windows down, fans off, vents open, recirc off. At first, it smelled like straight up oil. It then transformed into a smell resembling a freshly paved road; asphalt and tar. Then when I got to my destination after cruising for a few minutes, I shit you not, it smelled EXACTLY like buttered popcorn from the movie theater. I can confirm this because at tonight's meet, when I pulled in I asked what it smells like and a friend said buttered popcorn. So atleast I am not crazy, or maybe both of us are...who knows
Let me say one more thing about the smell. It isn't that bad. It isn't an overpowering smell that gags your or anything close to that. It is a mild smell that isn't too pleasant, but isnt too noxious. Just something you dont really want to smell.
Overigens is er natuurlijk het verschil tussen EU en US versies mbt het charcoal canister, waardoor wij met onze EU modellen minder plek hebben voor een catch can op die locatie.
Forge lost dat op met het verleggen van de ruitensproeiervuldop, maar de catch can kan evt. ook mooi op een geheel andere locatie geplaatst worden, zie hier:
http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index ... 057.0.html
Hier nog wat mooie installatie handleidingen van de diverse BSH modellen:
- PCV revamp: http://www.bshspeedshop.com/bshstore/in ... si_pcv.pdf
- gesloten catch can: http://www.bshspeedshop.com/bshstore/in ... ch_can.pdf
- nog een gesloten catch can: http://www.bshspeedshop.com/bshstore/in ... tchcan.pdf
- open catch can: http://www.bshspeedshop.com/bshstore/in ... ctions.pdf
Overigens is het volgens mij ook, ongeacht de gekozen oplossing, verstandig een zogenaamde 'PCV check valve' te verwijderen, anders krijg je bij stationair lopen zo'n raar bijgeluid (niet kwalijk, maar klinkt niet lekker):
http://www.youtube.com/watch?v=t1RXH_jskkA
Eurojet met filtertje:
http://www.youtube.com/watch?v=2_LeLJnFZ0k
BSH gesloten systeem met mooie installatie video:
http://www.youtube.com/watch?v=tESm55_AVr0
BSH met filtertje:
http://www.youtube.com/watch?v=p4o__OrFmxg
(Forge en 42DD hebben geen youtube filmpjes, wel een pdf van forge: http://www.forgemotorsport.co.uk/media/CT.pdf)
Toch trekt een gesloten systeem mij nog steeds het meest (open systeem kan mogelijk ook tegen apk regels zijn?)
Met een open systeem hoor je overigens ook de valves nog luider tikken als de motor stationair loopt (en stationair klinken onze 2.0 fsi turbo al zo gaar)
Ook door de geur, daar ik op diverse fora lees dat het toch echt te ruiken is.
Een quote:
When I first installed it, I went for a test drive (which happened to be going to get food). Note I had all windows down, fans off, vents open, recirc off. At first, it smelled like straight up oil. It then transformed into a smell resembling a freshly paved road; asphalt and tar. Then when I got to my destination after cruising for a few minutes, I shit you not, it smelled EXACTLY like buttered popcorn from the movie theater. I can confirm this because at tonight's meet, when I pulled in I asked what it smells like and a friend said buttered popcorn. So atleast I am not crazy, or maybe both of us are...who knows
Let me say one more thing about the smell. It isn't that bad. It isn't an overpowering smell that gags your or anything close to that. It is a mild smell that isn't too pleasant, but isnt too noxious. Just something you dont really want to smell.
Overigens is er natuurlijk het verschil tussen EU en US versies mbt het charcoal canister, waardoor wij met onze EU modellen minder plek hebben voor een catch can op die locatie.
Forge lost dat op met het verleggen van de ruitensproeiervuldop, maar de catch can kan evt. ook mooi op een geheel andere locatie geplaatst worden, zie hier:
http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index ... 057.0.html
Hier nog wat mooie installatie handleidingen van de diverse BSH modellen:
- PCV revamp: http://www.bshspeedshop.com/bshstore/in ... si_pcv.pdf
- gesloten catch can: http://www.bshspeedshop.com/bshstore/in ... ch_can.pdf
- nog een gesloten catch can: http://www.bshspeedshop.com/bshstore/in ... tchcan.pdf
- open catch can: http://www.bshspeedshop.com/bshstore/in ... ctions.pdf
Overigens is het volgens mij ook, ongeacht de gekozen oplossing, verstandig een zogenaamde 'PCV check valve' te verwijderen, anders krijg je bij stationair lopen zo'n raar bijgeluid (niet kwalijk, maar klinkt niet lekker):
http://www.youtube.com/watch?v=t1RXH_jskkA
Laatst gewijzigd door Timvgti op 03 okt 2011, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
2 dingen di me opvallen.
Ze hebben allemaal een adapter plaat inplaats van op de standaard pcv aangesloten. Waarom??
En wat je dus heel mooi kan zien in de filmpjes.
Met de open systemen.. Is dat er dus vrij veel lucht/druk vrij komt.
Waar ga je die lucht druk kwijt raken met een gesloten systeem?
Moet wel zeggen dat ie nog meer lucht damp geeft dan verwacht.
Dus daarbij waarschijnlijk inderdaad ook de vervelende luchtjes.
Kan je dus weer makkelijk oplossen.
Door inplaats van het filtertje een lange slang te monteren.
(zie bv ff die catch can foto die verlengsnoer eerder had geupload)
Als je die slang onder je auto laat uitkomen.
Heb je dus geen last van de geur! ( gas uit je uitlaat ruikt ook niet lekker, vandaar dat ie die achter je auto eruit laat)
En wel een systeem die zijndruk kwijt kan!
En dat in volgens mij juist de bedoeling van een carter ontluchting.
De druk kwijt kunnen.
Ze hebben allemaal een adapter plaat inplaats van op de standaard pcv aangesloten. Waarom??
En wat je dus heel mooi kan zien in de filmpjes.
Met de open systemen.. Is dat er dus vrij veel lucht/druk vrij komt.
Waar ga je die lucht druk kwijt raken met een gesloten systeem?
Moet wel zeggen dat ie nog meer lucht damp geeft dan verwacht.
Dus daarbij waarschijnlijk inderdaad ook de vervelende luchtjes.
Kan je dus weer makkelijk oplossen.
Door inplaats van het filtertje een lange slang te monteren.
(zie bv ff die catch can foto die verlengsnoer eerder had geupload)
Als je die slang onder je auto laat uitkomen.
Heb je dus geen last van de geur! ( gas uit je uitlaat ruikt ook niet lekker, vandaar dat ie die achter je auto eruit laat)
En wel een systeem die zijndruk kwijt kan!
En dat in volgens mij juist de bedoeling van een carter ontluchting.
De druk kwijt kunnen.
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Hoop dat het een beetje duidelijk leesbaar is..
Is vrij lastig om met een iphone lange berichten te maken.
Kort samengevat kan een gesloten catch can de carter druk niet kwijt.
En een open kan dat wel..
Sterker nog je heb niet eens een catch can nodig..
Een slang op je orginele pcv aansluiten met slangenklem.
En die slang onder je auto laten uitkomen.. Als je dan nog steeds ruikt..
Dan iets langere slang en verder onder/achter je auto laten uitkomen
Je heb dan alle goede eigenschappen van een catch can en carter ventilatie.
Geen olie dampen meer in je inlaat.
En die olie condens damp loopt zo via de slang weg.( nooit een catch can die perongeluk te vol zit)
Apk afkeur?? Zou ik echt niet weten.. Maar dit systeem is in nog geen 5minuten
Weer orgineel te zetten.
Ff slang los halen pcv, even de afdop dop van je inlaat spruitstuk los maken.
Orginele slang er weer tussen klaar.
Maar nogmaals weet niet of ze erna kijken.. Sterker nog.
Denk dat het ze niet eens opvalt. Aangezien je pcv onder je motor afdekplaat zit.
Is vrij lastig om met een iphone lange berichten te maken.
Kort samengevat kan een gesloten catch can de carter druk niet kwijt.
En een open kan dat wel..
Sterker nog je heb niet eens een catch can nodig..
Een slang op je orginele pcv aansluiten met slangenklem.
En die slang onder je auto laten uitkomen.. Als je dan nog steeds ruikt..
Dan iets langere slang en verder onder/achter je auto laten uitkomen
Je heb dan alle goede eigenschappen van een catch can en carter ventilatie.
Geen olie dampen meer in je inlaat.
En die olie condens damp loopt zo via de slang weg.( nooit een catch can die perongeluk te vol zit)
Apk afkeur?? Zou ik echt niet weten.. Maar dit systeem is in nog geen 5minuten
Weer orgineel te zetten.
Ff slang los halen pcv, even de afdop dop van je inlaat spruitstuk los maken.
Orginele slang er weer tussen klaar.
Maar nogmaals weet niet of ze erna kijken.. Sterker nog.
Denk dat het ze niet eens opvalt. Aangezien je pcv onder je motor afdekplaat zit.
Re: [MK V] Oil Catch Tank
@macdennis:
Dat ze allemaal een andere aluminium adapterplaat hebben ipv de standaard pcv is omdat niet alle in/uitgangen meer worden gebruikt.
Standaard zie je vier in/uitgangen, waarvan er met een gesloten catchcan systeem nog ik meen 3 gebruikt worden en bij een systeem met een filtertje nog maar 1.
Ook meen ik dat met de standaard pcv er aan de achterzijde 'ingefreesde kanaaltjes' lopen, dus bepaalde kanalen al met elkaar in contact staan, wat je dus nooit 'af kan doppen'.
(echter zie ik dat dan weer niet op een afbeelding die ik van de PCV kon vinden)


Dat ze allemaal een andere aluminium adapterplaat hebben ipv de standaard pcv is omdat niet alle in/uitgangen meer worden gebruikt.
Standaard zie je vier in/uitgangen, waarvan er met een gesloten catchcan systeem nog ik meen 3 gebruikt worden en bij een systeem met een filtertje nog maar 1.
Ook meen ik dat met de standaard pcv er aan de achterzijde 'ingefreesde kanaaltjes' lopen, dus bepaalde kanalen al met elkaar in contact staan, wat je dus nooit 'af kan doppen'.
(echter zie ik dat dan weer niet op een afbeelding die ik van de PCV kon vinden)


- Spuugemmer
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
- Type auto: MK1 GTI
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Gesloten is niet het juiste woord. Aangezien aan de achterkant van de kop ook nog een carter ventilatie zit..... Daar gaat dan alle luchtdruk doorheen. De adapterplaten worden gebruikt omdat het originele deeltje ook nog wel eens wil falen....
Golf MK1 GTI
Re: [MK V] Oil Catch Tank
En die carter ventilatie aan de achterkant van de kop is voldoende?Chris@XT Motorsport schreef:Gesloten is niet het juiste woord. Aangezien aan de achterkant van de kop ook nog een carter ventilatie zit..... Daar gaat dan alle luchtdruk doorheen. De adapterplaten worden gebruikt omdat het originele deeltje ook nog wel eens wil falen....
Wat is jouw visie op een gesloten catch can systeem ten opzichte van een geventileerd systeem?
(even ongeacht het merk, bouwkwaliteit, service, garantie, etc.)
- Spuugemmer
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
- Type auto: MK1 GTI
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Open geeft geurtjes en rommel. Een slangetje naar beneden is een leuk idee maar ik wil die zooi niet van mijn bodem afhalen. Hij spuugt niet alleen als je stil staat. Sterker nog hoe meer toeren hoe meer de druk toeneemt. Weet je nog het stukje met mijn mk1. Dat ie ook even een beetje eruit kuchte...
Met een mk1 hobby auto vind ik het niet erg als het stinkt en doet. Maar voor dagelijks gebruik is dat echt geen optie!! Dus gesloten catchtank...
Met een mk1 hobby auto vind ik het niet erg als het stinkt en doet. Maar voor dagelijks gebruik is dat echt geen optie!! Dus gesloten catchtank...
Golf MK1 GTI
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
@ timvgti
Dat dacht ik dus al wat chris zegt.
De adapterplaten worden gebruikt omdat de orginele deeltjes ook wel eens willen falen.
Dus is dan geen must om het resultaat te bereiken lijkt mij! Aangezien er met een open systeem geen druk meer richting je pcv gaat.
Wat betreft de andere kant carter ontluchting? Heb ik me nog niet in verdiept... Waar komt die op uit chris?
Ook ergens in je inlaat kanaal?
Wat betreft die kanaaltjes in je pcv.. Daar zit een klep in om te zorgen dat je tubo druk niet in je carter wordt geblazen...
(Zo als het hoort te zitten pcv via slang naar je inlaatspruitstuk.)
Bij een defecte pcv blaas je dus via je inlaat spuitstuk de druk opgebouwt door de turbo, zo je carter
in...
Dat dacht ik dus al wat chris zegt.
De adapterplaten worden gebruikt omdat de orginele deeltjes ook wel eens willen falen.
Dus is dan geen must om het resultaat te bereiken lijkt mij! Aangezien er met een open systeem geen druk meer richting je pcv gaat.
Wat betreft de andere kant carter ontluchting? Heb ik me nog niet in verdiept... Waar komt die op uit chris?
Ook ergens in je inlaat kanaal?
Wat betreft die kanaaltjes in je pcv.. Daar zit een klep in om te zorgen dat je tubo druk niet in je carter wordt geblazen...
(Zo als het hoort te zitten pcv via slang naar je inlaatspruitstuk.)
Bij een defecte pcv blaas je dus via je inlaat spuitstuk de druk opgebouwt door de turbo, zo je carter
in...
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Denk toch dat als je je slang ver genoeg naar achter maakt je van de geur geen last heb!Chris@XT Motorsport schreef:Open geeft geurtjes en rommel. Een slangetje naar beneden is een leuk idee maar ik wil die zooi niet van mijn bodem afhalen. Hij spuugt niet alleen als je stil staat. Sterker nog hoe meer toeren hoe meer de druk toeneemt. Weet je nog het stukje met mijn mk1. Dat ie ook even een beetje eruit kuchte...
Met een mk1 hobby auto vind ik het niet erg als het stinkt en doet. Maar voor dagelijks gebruik is dat echt geen optie!! Dus gesloten catchtank...
En kwa troep wat ie eruit gooit... Tja zal opzich wel mee vallen lijkt me?!
Het is puur olie en wat vocht.. Kan nooit heel veel zijn.. Anders heb je binnen een mum van tijd geen olie meer in je blok toch?
En zou je een open catch can gebruiken dan zou je alleen de damp nog afvoeren toch?
Anders zou die hele catch can geen nut hebben lijkt mij?!
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Zojuist nog een tijdje telefonisch met Chris zitten babbelen over oa het catchcan verhaal.
Ik weet inderdaad nog hoe het verliep met de MK1 waar we een open carterontluchtingssysteem hadden met een slang naar een 'veilige plek'.
De lucht was niet te harden en hij kucht er idd toch nog aardig wat uit.
Mogelijk is dit vast minder met een modern(er) 2.0(t)fsi blok, maar het open verhaal bevalt mij niet zo.
Ik zou graag voor een gesloten systeem gaan.
Mijn GTI heeft ondertussen een kleine ton gereden. Presteert nog top en wil dit graag zo houden. Dus bij >100.000km+ zorgen dat er geen extra carbon meer opgebouwd wordt, kan nooit kwaad.
Wie weet een GroupBuy bij XT voor de mooie Forge Catchcans?
(Hoewel ik zelf niet zulke goede ervaringen heb met GroupBuys, omdat er altijd weer veel afhaken en animo moeilijk te peilen is)
Ik weet inderdaad nog hoe het verliep met de MK1 waar we een open carterontluchtingssysteem hadden met een slang naar een 'veilige plek'.
De lucht was niet te harden en hij kucht er idd toch nog aardig wat uit.
Mogelijk is dit vast minder met een modern(er) 2.0(t)fsi blok, maar het open verhaal bevalt mij niet zo.
Ik zou graag voor een gesloten systeem gaan.
Mijn GTI heeft ondertussen een kleine ton gereden. Presteert nog top en wil dit graag zo houden. Dus bij >100.000km+ zorgen dat er geen extra carbon meer opgebouwd wordt, kan nooit kwaad.
Wie weet een GroupBuy bij XT voor de mooie Forge Catchcans?
(Hoewel ik zelf niet zulke goede ervaringen heb met GroupBuys, omdat er altijd weer veel afhaken en animo moeilijk te peilen is)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten