Thermonstaat kapot?

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Thermonstaat kapot?

Bericht door MK5GTI08 »

Beste leden,

Ik heb het idee dat mijn thermonstaat sinds een week of 2 niet meer functioneert zoals deze zou moeten. Als ik een stuk ga rijden, dan gaat mijn temp metertje netjes op 90 graden staan. Maar soms dan springt hij weer terug naar ongeveer 85-89 graden, precies net niet rechtop. Als ik dan voor een stoplicht sta en weer ga rijden, staat hij weer mooi rechtop. Als ik een langer stuk ga rijden dan blijft hij weer wel mooi rechtop staan.

Ik weet dat het een kwaal van de mk5 is, en een kl*te werk om te doen. Alleen ik ben niet helemaal zeker van. Iemand met dezelfde ervaring en een eventuele oplossing?

Groet,

Daniël
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Thermonstaat kapot?

Bericht door ferry »

Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Y.Bink
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2017, 21:32
Type auto: Golf MK4 1.8T

Re: Thermonstaat kapot?

Bericht door Y.Bink »

Beste,

Als je thermostaat open blijft staan dan wordt je koelwater inderdaad geen 90 graden.
Tijdens het rijden zal de temperatuur dan zakken richting de 80 graden. Wanneer je even stil staat wordt deze weer 90 graden en als je weer gaat rijden zal deze weer zakken.

Is er toevallig kort geleden alle koelvloeistof uit geweest met bv. het vervangen van de waterpomp? Want dan zou het kunnen dat er nog een beetje lucht in je systeem zit.

Groeten,
Youri
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Re: Thermonstaat kapot?

Bericht door MK5GTI08 »

Dat ene topic had ik al gelezen. Toch bedankt.

Ik heb de complete distributie vervangen in 10-2016.. Ik check elke 2 weken mijn vloeistoffen, in het koelsysteem zit geen lucht meer.
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
Gebruikersavatar
MK5benGTI
Berichten: 1209
Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
Type auto: Golf MK 5 GTI
Locatie: Leeuwarden

Re: Thermonstaat kapot?

Bericht door MK5benGTI »

Zoals je in het topic hebt kunnen lezen is dit 99% zeker dat dit het bekende thermostaat probleem is. Daarnaast is het zo dat als je koelvloeistof temperatuurmeter geen 90 graden aanwijst, er echt iets niet goed is. Deze meter staat namelijk op 90 graden indien de temperatuur tussen de 78 en de 105 graden celsius is. Ergens in die buurt.

Je kunt je koelvloeistof temperaruur altijd nog even uitlezen vanuit je climat control paneel. Geeft een indicatie aan wat je temperatuur echt is.
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Re: Thermonstaat kapot?

Bericht door MK5GTI08 »

Hij staat wel op 90, maar springt af en toe terug naar 87. En na een minuut of 2 springt ie weer terug naar de 90. Ik ga het de komende dagen wel in de gaten houden en als het me niet zint vernieuw ik de themostaat.
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast