MFA nu ook in het NL beschikbaar

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
mhoutman
Type auto: Golf R20

MFA nu ook in het NL beschikbaar

Bericht door mhoutman »

Op het AW forum zag ik dat het MFA nu eindelijk ook in het NL beschikbaar is. :)

Weet er iemand wat de status is t.a.v. een update naar MY 2011 en of er ook al ondersteuning is van het MFA Premium (met hoge resolutiescherm)

Tenslotte de vraag of dit ook impliceert dat spraakherkenning nu ook in het NL beschikbaar is (of zal komen) of moet dit los van elkaar worden gezien ?

Bedankt, Michiel
wehoo

Re: MFA nu ook in het NL beschikbaar

Bericht door wehoo »

Spraakherkenning is afhankelijk van de SW in je RNS510 en die is weer (voor een goede werking) afhankelijk van de HW van je RNS510.
Staat los van de NL taal in je MFA.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
adjego

Bericht door adjego »

Niet helemaal Wehoo. Want de taal die je selecteert in je MFA is ook meteen je taal voor de spraakbediening. Hier zit wel degelijk een link tussen...;)
Vag-Com -> Eindhoven
wehoo

Bericht door wehoo »

@Adjego.
En als je RNS510 een SW versie voor 38xx heeft, werkt de spraakherkenning niet. :o :o 8-)
(38xx is uitgegeven voor de D-apparaten, alhoewel er ook mee wordt geëxperimenteerd op de "oudere" versies.)
De link tussen de MFA en de RNS510 (of andere VW satnav) is er zeker, maar e.e.a. is afhankelijk van de SW die op de satnavs staat.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
mhoutman

Bericht door mhoutman »

Heren dank,

En de beschikbaarheid van NL voor het MFA systeem :?:
wehoo

Bericht door wehoo »

mhoutman schreef:Heren dank,

En de beschikbaarheid van NL voor het MFA systeem :?:
TJa... dat is al zoiets. Vanaf modeljaar 2012 (dacht ik), is de MFA ook in het Nederlands. En worden de auto's ook uitgeleverd met een nieuwere versie RNS510 (of ander VW satnav). Die is dan ook Nederlands (was ie al trouwens). In zoverre klopt de link tussen satnav en MFA.
Maar andersom, waarbij er een oudere achteraf ingebouwde satnav is, zonder nieuwere SW. Die heeft volgens mij als hij niet beschikt over SW 38xx of 39xx geen Nederlandse spraakherkenning, ook al is de taal NL.
Andersom is er ook geen NL MFA bij oudere voertuigen na inbouw van een RNS510 (of andere VW satnav) die Nederlands is en bijvoorbeeld SW versie 38xx of 39xx heeft.
Conclusie (volgens mij): alleen de modeljaar 2012 uitvoering heeft NL in zijn MFA.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
adjego

Bericht door adjego »

Ja dat klopt, maar de taal die je kiest in je MFA is bepalend voor je spraakbediening. Dat de RNS dat niet ondersteund das een tweede. Als je bij de oudere versies de RNS op engels instelde, en in je MFA ook, dan had je gewoon spraakbediening.
Vag-Com -> Eindhoven
mhoutman

Bericht door mhoutman »

Werner, ik onderschrijf je conclusie, alleen weet ik nog uit mijn BMW tijd dat toen de iDrive taal ook in het NL beschikbaar kwam, dit simpel via een software update was terug te zetten op bestaande modellen tot een bepaald modeljaar. (per type).

Ik hoop min of meer dat dat VW ook kan. Morgen maar eens die dealer lastig vallen ;)
wehoo

Bericht door wehoo »

@Adjego.
Ja dat is waar. En ook nog een 2e mic. plaatsen, of is dat alleen als je een Kufatec Fiscon Basic Plus hebt? En is dit niet nodig bij een Premiumpakket.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
mhoutman

Bericht door mhoutman »

Ik neem aan dat het nog steeds niet mogelijk is om je MFA firmware te updaten naar NL ondersteuning ?
wehoo

Bericht door wehoo »

Gr. Wehoo.
Afbeelding
mhoutman

Bericht door mhoutman »

Werner, hij is fijn, laat ik nou net al zo een HD display hebben, alleen de garage krijgt geen melding dat er een firmware update voor is, of is het een VAG com kwestie :?
wehoo

Bericht door wehoo »

Bovengenoemd bedrijf reageert niet op email en geeft geen duidelijkheid over hun producten. :x
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Bootje_Ronald
Type auto: Golf MK6 GTi DSG

Bericht door Bootje_Ronald »

Bij mij is de hele teller vervangen (RNS niet) en ik heb NL MFA en spraakherkenning...
Groet, Ronald
MK6 GTi- Executive Plus / Advance
wehoo

Bericht door wehoo »

Spraakherkenning staat los van het instrumentenpaneel en is afhankelijk van de SW-versie voor de RNS.
Het gaat hier om de softwarematige aanpassing c.q. verandering in het instrumentenpaneel.
(zit ietwat "dieper" dan vagcom/vcds)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Contacteer:

Bericht door staffpride »

wehoo schreef:Spraakherkenning staat los van het instrumentenpaneel en is afhankelijk van de SW-versie voor de RNS.
Dat is niet helemaal waar Wehoo.

Ik heb nl spraakbediening voor mijn RNS510 en Engelse spraakbediening voor mijn telefoonmodule.

Nu is het wel zo dat ik ook mijn telefoon via de RNS510 kan bedienen en dan is hij wel in het NL.

Bij de vroege modellen golf 6 met stuurbediening en telefoonmodule blijft de spraakknop op het stuur de telefoon bedienen (engels in dit geval, omdat er geen nl in mijn mfa zit) en mijn rns spraakbediening activeer ik op de rns zelf.

Bij latere modellen werkt de knop op het stuur wel gelijk voor de rns na het updaten naar een fw versie met spraakbediening in nl.

Ik heb al wat dingen bedacht die ik kan proberen om de rns via het stuur te bedienen, nu nog even te tijd vinden om ze uit te voeren
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:... omdat er geen nl in mijn mfa zit.
Hier gaat het om. Al dan niet softwarematig of eventueel eeprom vervangen.
(Andere - geen VW - module voor telefonie met RNS510).

Voorbeeld van mogelijkheden:

Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Contacteer:

wehoo schreef:
Snap even niet hoe je het bedoeld?

Ik heb een fabriek af premium bluetooth voorbereiding, mijn tel module ondersteund wel NL alleen mijn MFA niet.
Dus zodoende is de tel spraakbediening niet werkend op NL te zetten, daarvoor moet je een MFA hebben die ook NL ondersteund.
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:een MFA hebben die ook NL ondersteund.
De manier om dit werkend te krijgen. (daar gaat het topic over).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Contacteer:

wehoo schreef:
staffpride schreef:een MFA hebben die ook NL ondersteund.
De manier om dit werkend te krijgen. (daar gaat het topic over).
Das niet zo moeilijk, die kan je zo kopen in de vorm van een complete tellerunit.
Dus precies wat Bootje aangaf, want hij heeft dat namelijk ook gedaan

Ik reageerde op dit stukje van je:

"Spraakherkenning staat los van het instrumentenpaneel en is afhankelijk van de SW-versie voor de RNS"

Reageerde puur informatief.
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:Das niet zo moeilijk, die kan je zo kopen in de vorm van een complete tellerunit.
Ja, een link stond er al bij. Het gaat erom wat het softwarematige verschil is en vooral waar dit is vastgelegd in het instrumentenpaneel.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
adjego

Bericht door adjego »

staffpride schreef:
wehoo schreef:
Snap even niet hoe je het bedoeld?

Ik heb een fabriek af premium bluetooth voorbereiding, mijn tel module ondersteund wel NL alleen mijn MFA niet.
Dus zodoende is de tel spraakbediening niet werkend op NL te zetten, daarvoor moet je een MFA hebben die ook NL ondersteund.
Ik heb ook een engels menu in mijn MFA, maar mijn telefoondeel is nederlands met ook nederlandse spraakbediening. Ik heb dit voor elkaar gekregen om de taal van de MFA op "No language" te forceren. Hierdoor blijft de MFA in het engels, maar de telefoonmodule werkt in het nederlands. Dit dmv vag-com uiteraard.
Vag-Com -> Eindhoven
yal
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Bericht door yal »

Mijn ED35 heeft alles in 't nederlands ,heeft iemand er wat aan als ik de nummers van codering uitlees en post?

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
wehoo

Bericht door wehoo »

yal schreef:Mijn ED35 heeft alles in 't nederlands ,heeft iemand er wat aan als ik de nummers van codering uitlees en post?

Grt Yal
Dat zou fijn zijn. Het gaat m.n. om de HW- en SW-versie van je instrumentenpaneel. De exacte informatie zal waarschijnlijk niet uit te lezen zijn, daarvoor moet je het instrumentenpaneel uitbouwen. (dat gaat iets te ver).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Contacteer:

adjego schreef:
Ik heb ook een engels menu in mijn MFA, maar mijn telefoondeel is nederlands met ook nederlandse spraakbediening. Ik heb dit voor elkaar gekregen om de taal van de MFA op "No language" te forceren. Hierdoor blijft de MFA in het engels, maar de telefoonmodule werkt in het nederlands. Dit dmv vag-com uiteraard.
Ja klopt ad, maar dit werkt niet met alle modules, dacht uit mijn hoofd alleen bij (bepaalde) skoda modules.
MVG EMServices

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”