Nieuwe accu - advies gevraagd

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
SteveO
Type auto: Golf 5 TDI GT Sport

Nieuwe accu - advies gevraagd

Bericht door SteveO »

De laatste tijd heeft mijn Golf V na een paar korte ritjes wat startproblemen. Na het aanslingeren via een andere auto met startkabels doet hij het gewoon weer, even een lang ritje maken en hij kan er weer voor een tijdje tegen aan. Dus mijn accu is aan vervanging toe.

Het gaat om een Golf V Businessline (2005) met een 1.4FSI (geen GTI helaas :lol: ) die de afgelopen tijd de volgende upgrades heeft gekregen:

- Cruise Control
- Nieuwe tellerunit met MFA+
- LED verlichting, interieur/exterieur, CAN-bus geschikt
- RNS510 (B-versie)
- Highend boordnetmodule
- Fiscon Basic Plus
- Alle bovenstaande uiteraard netjes gecodeerd/ingeleerd met VCDS.

Is het bij deze upgrades noodzakelijk om een sterkere accu te nemen? Er zit nu een standaard VW accu in met waarschijnlijk een vermogen wat conform het modeltype is (dus geen hele sterke lijkt me). Daarnaast blijkt uit de onderhoudshistorie dat deze accu in Maart 2009 (dus 2e accu van deze auto) erin is geplaatst. Persoonlijk vind ik dit iets aan de snelle kant dat hij leeg/af is, maar misschien heeft iemand anders hier een andere mening over?

Even ter verduidelijking: Ik heb geen power-drain issue met de RNS510. Anders had ik bijna elke ochtend wel stil gestaan...
Golf88

Re: Nieuwe accu - advies gevraagd

Bericht door Golf88 »

4 jaar rijden met een accu hoeft niet kort te zijn hoor? Het ligt er natuurlijk aan hoe de auto gebruikt is en wat de accu heeft moeten verduren. Als je er zeker van bent dat het niet door de RNS komt zou ik er gewoon een nieuwe inzetten en verder niet te lang over nadenken. Heb dit zelf ook gedaan een half jaar geleden en kan sindsdien ook elke keer weer probleemloos starten.
wehoo

Bericht door wehoo »

Accu's worden (meestal) gegarandeerd voor 2 jaar. 4 jaar is niet ongewoon voor een accu-leven.
Staat je auto voor langere tijd stil, zou je kunnen overwegen om er een zwaardere accu in te zetten.
Zie ook dit topic: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... ccu#p66155
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Contacteer:

Bericht door staffpride »

Mag ik vragen waar je op baseer dat je geen battery drain hebt ivm de rns?
Het is niet perse zo dat je dan elke ochtend stil staat hoor.

Belangrijker dan een B unit is de fw die op de rns staat, dat is namelijk de boosdoener in het
Powerdrain verhaal.

Als jij 's morgens je auto open maakt en gelijk instapt en contact
aanzet, dan moet je het vw opstartscherm zien.
Krijg je dat te zien, dan is het idd niet je rns.
Krijg je geen vw opstartscherm, dan is het wel je rns die de accu leeg trekt. Dan is je rns een x geüpdate.

Mocht je dit nog niet gecontroleerd hebben, zou ik dat eerst even doen voordat je aan een nieuwe accu begint. Heb je het al wel gecontroleerd, kan je bovenstaande negeren ;)
MVG EMServices

Afbeelding
SteveO
Type auto: Golf 5 TDI GT Sport

Bericht door SteveO »

staffpride schreef:Mag ik vragen waar je op baseer dat je geen battery drain hebt ivm de rns?
Het is niet perse zo dat je dan elke ochtend stil staat hoor.

Belangrijker dan een B unit is de fw die op de rns staat, dat is namelijk de boosdoener in het
Powerdrain verhaal.

Als jij 's morgens je auto open maakt en gelijk instapt en contact
aanzet, dan moet je het vw opstartscherm zien.
Krijg je dat te zien, dan is het idd niet je rns.
Krijg je geen vw opstartscherm, dan is het wel je rns die de accu leeg trekt. Dan is je rns een x geüpdate.

Mocht je dit nog niet gecontroleerd hebben, zou ik dat eerst even doen voordat je aan een nieuwe accu begint. Heb je het al wel gecontroleerd, kan je bovenstaande negeren ;)
Ik krijg altijd netjes het "Welcome to Volkswagen"-scherm, mits ik niet binnen 30 minuten de auto weer start (dus dan komt de RNS weer direct uit standby stand). Dit is dus prima in orde, maar wel bedankt voor de tip! Zo had ik het nog niet bekeken. En het gaat inderdaad om een B-versie die ik zelf heb geupdate naar SW2760, maar dan met de VUCI 1200-fix die ervoor zorgt dat je de VUCI-bestanden van SW1200 gebruikt, die nog correct kunnen communiceren met de oudere types CAN-gateway ivm standby-stand.

Verder bedankt voor de reacties heren! :)

@Wehoo, ik zie in het andere topic dat je vooral de nadruk legt op dat RNS'en nog 30 min in standby blijven etc. Daarnaast is een Golf V natuurlijk voorzien van een CAN-bus systeem. Is het dan toch raadzaam om een iets zwaardere accu te nemen dan de standaard 45ah accu's ivm met mijn RNS510? Of heeft dit meer te maken met langdurig stilstaan en/of vaak korte ritten?
wehoo

Bericht door wehoo »

SteveO schreef:Of heeft dit meer te maken met langdurig stilstaan en/of vaak korte ritten?
Yes. Accu verliest vooral in koude perioden sowieso al veel van zijn vermogen. Bij korte ritten wordt er onvoldoende bijgeladen. Een zwaardere accu heeft dan net iets meer reserve.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”