Bandenspanning waarschuwing resetten
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 19:18
- Type auto: Golf Mk6 GTI
- Locatie: Eindhoven
Bandenspanning waarschuwing resetten
Sinds ik winterbanden (nieuwe set op 16 inch stalen velgen) heb, brand het bandenspanning waarschuwingslicht. Ben natuurlijk eerst terug gegaan naar de bandenboer die heeft alle 4 banden samen met mij gecontroleerd en 1 band was miniem zachter .1 bar meer niet. Maar nu blijft dat licht branden, ik heb al gegoogled maar blijkbaar zijn er verschillende systemen. Ik heb een 2009 MK6. Iemand een idee?
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
Bij een Golf 5 GTI zit er naast de ESP off knop een knop waarop 'Set' staat. Deze moet je even inhouden om de 'nieuwe situatie' (winterbanden in dit geval) op te slaan als 'normaal'. Nou heb ik bij een golf 6 volgens mij wel eens gezien dat die knop linksboven in het dashbordkastje zit, maar zeker weten doe ik dat niet.
- Verlengsnoer
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
Ik zou niet weten waar de knop op de 6 zit maar op de V zit hij inderdaad naast de esp. Je dient de knop in te drukken en ingedrukt te houden tot je een piep hoort. Hierna zijn de nieuwe waarden opgeslagen. Ik denk dat als je in het boekje kijkt onder bandenspanning of iets dergelijks jij het moet kunnen vinden en oplossen! Suc6
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
het knopje is bij de 6 verplaatst naar het dashboardkastje...
- Gies
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 12:33
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
Pagina 214 van het instructieboekje. 

Groeten, Gies.
Golf 6 GTI DSG, Stage 2, Carbonio air intake, Milltek 3 inch turbo-back exhaust >>> 306 Pk / 418 Nm
Golf 6 GTI DSG, Stage 2, Carbonio air intake, Milltek 3 inch turbo-back exhaust >>> 306 Pk / 418 Nm
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 19:18
- Type auto: Golf Mk6 GTI
- Locatie: Eindhoven
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
Gevonden, zit nog boven de sleutel van de bijrijdersairbag in het handschoenenkastje. Dat had ik in het donker niet gezien.
Trouwens mijn boekje heeft het nog over de knop naast die van het parkeersensorensysteem, dus voor/achter de versnellingspook.
Trouwens mijn boekje heeft het nog over de knop naast die van het parkeersensorensysteem, dus voor/achter de versnellingspook.
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
Vrijdagochtend ging mijn bandenspanningscontrolelampje aan. Geen lekke band kunnen ontdekken op dat moment, maar uit ervaring weet ik dat het lampje niet voor niets aangaat en in alle meegemaakte gevallen, ik wel een lekke band had.
Na een dag stilstand (voertuig gewisseld) bleek dat rechtsvoor een spanning van 2.2 bar was en de andere 3 banden een spanning van 2.3 bar hadden. Ik vraag me af of de (ABS) sensor dit verschil meet en als foutwaarde meldt. Zou dit niet zo zijn, is mijn lampje "spontaan" aan gegaan. Iets dat ik nog niet eerder heb meegemaakt.
's Avonds alle banden op 3.0 bar gebracht en er inmiddels al een dag meegereden, zonder foutmelding. Oorzaak

Na een dag stilstand (voertuig gewisseld) bleek dat rechtsvoor een spanning van 2.2 bar was en de andere 3 banden een spanning van 2.3 bar hadden. Ik vraag me af of de (ABS) sensor dit verschil meet en als foutwaarde meldt. Zou dit niet zo zijn, is mijn lampje "spontaan" aan gegaan. Iets dat ik nog niet eerder heb meegemaakt.
's Avonds alle banden op 3.0 bar gebracht en er inmiddels al een dag meegereden, zonder foutmelding. Oorzaak



Gr. Wehoo.


- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
meshcien een kapotte sensor ? effe laten uitlezen .. denk wel dat 3.0 bar een beetje veel is .wehoo schreef:Vrijdagochtend ging mijn bandenspanningscontrolelampje aan. Geen lekke band kunnen ontdekken op dat moment, maar uit ervaring weet ik dat het lampje niet voor niets aangaat en in alle meegemaakte gevallen, ik wel een lekke band had.
Na een dag stilstand (voertuig gewisseld) bleek dat rechtsvoor een spanning van 2.2 bar was en de andere 3 banden een spanning van 2.3 bar hadden. Ik vraag me af of de (ABS) sensor dit verschil meet en als foutwaarde meldt. Zou dit niet zo zijn, is mijn lampje "spontaan" aan gegaan. Iets dat ik nog niet eerder heb meegemaakt.
's Avonds alle banden op 3.0 bar gebracht en er inmiddels al een dag meegereden, zonder foutmelding. Oorzaak![]()
![]()
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
Er is geen aparte sensor voor de bandenspanning. (uitgezonderd US modellen). De gegevens worden gehaald uit de ABS i.c.m. ESP. ABS en ESP worden getest bij het aanzetten van de auto. Ik denk niet dat het "probleem" in die hoek ligt/lag.Chris5gti schreef:meshcien een kapotte sensor ? effe laten uitlezen .. denk wel dat 3.0 bar een beetje veel is .
Ik rij vaker (zo niet altijd) op 3.0 bar. Dat wordt bij volle belading voor de achterbanden aanbevolen.
Gr. Wehoo.


- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
Ja dat klopt maar meestal rijd men niet met 4 of 5 personen en een volle kofferbak rond ( ik tenminste nietwehoo schreef:Er is geen aparte sensor voor de bandenspanning. (uitgezonderd US modellen). De gegevens worden gehaald uit de ABS i.c.m. ESP. ABS en ESP worden getest bij het aanzetten van de auto. Ik denk niet dat het "probleem" in die hoek ligt/lag.Chris5gti schreef:meshcien een kapotte sensor ? effe laten uitlezen .. denk wel dat 3.0 bar een beetje veel is .
Ik rij vaker (zo niet altijd) op 3.0 bar. Dat wordt bij volle belading voor de achterbanden aanbevolen.

Ik heb toen eens meegemaakt dat een maat van me door een foute bandenpomp bij het tankstation een bar te veel erin had i.p.v 2.5 had die 3.5 erin . Hij nam een bepaalde bocht hier in de buurt altijd met de zelfde (vrij hoge ) snelheid toen hij met te veel spanning reed is hem de achterkant weg geschoven en raakte zijn achtervelg de stoeprand waarna hij opeens een 2 delige velg had

Dus is wel belangrijk om de goede spanning erin te hebben . Maar iedereen heeft zijn eigen ervaringen en met een iets hogere spanning heb je wel het voordeel van minder rolweerstand . Maar ik zelf vind het een beetje veel . Zou eerder 2,7 max 2,8 erin doen .
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
De hoge belading is niet alleen maar geldig bij echt geladen zijn. Als je ook lange afstanden rijdt, wordt ook aanbevolen de "Beladen" bandenspanning te gebruiken.
Vag-Com -> Eindhoven
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
wehoo schreef:Vrijdagochtend ging mijn bandenspanningscontrolelampje aan. Geen lekke band kunnen ontdekken op dat moment, maar uit ervaring weet ik dat het lampje niet voor niets aangaat en in alle meegemaakte gevallen, ik wel een lekke band had.
Na een dag stilstand (voertuig gewisseld) bleek dat rechtsvoor een spanning van 2.2 bar was en de andere 3 banden een spanning van 2.3 bar hadden. Ik vraag me af of de (ABS) sensor dit verschil meet en als foutwaarde meldt. Zou dit niet zo zijn, is mijn lampje "spontaan" aan gegaan. Iets dat ik nog niet eerder heb meegemaakt.
's Avonds alle banden op 3.0 bar gebracht en er inmiddels al een dag meegereden, zonder foutmelding. Oorzaak![]()
![]()
dat zou wel vreemd zijn. ik heb de ervaring dat hij lampje pas aangaat bij extreme verschillen. ik heb wel is met 0,5 bar verschil gereden en zelfs dan gaat het lampje nog niet aan ( of ze zijn stuk bij mij ) dus het lijkt me sterk dat je bij 0,1 bar verschil al een melding krijgt. je kan het ook makkelijk testen. laat maar wat lucht uit je band lopen. dan merk je gelijk of het goed werkt.
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
Niet meer gehad sindsdien en banden blijven goed op spanning.KlouxOne schreef:wehoo schreef:Vrijdagochtend ging mijn bandenspanningscontrolelampje aan. Geen lekke band kunnen ontdekken op dat moment, maar uit ervaring weet ik dat het lampje niet voor niets aangaat en in alle meegemaakte gevallen, ik wel een lekke band had.
Na een dag stilstand (voertuig gewisseld) bleek dat rechtsvoor een spanning van 2.2 bar was en de andere 3 banden een spanning van 2.3 bar hadden. Ik vraag me af of de (ABS) sensor dit verschil meet en als foutwaarde meldt. Zou dit niet zo zijn, is mijn lampje "spontaan" aan gegaan. Iets dat ik nog niet eerder heb meegemaakt.
's Avonds alle banden op 3.0 bar gebracht en er inmiddels al een dag meegereden, zonder foutmelding. Oorzaak![]()
![]()
dat zou wel vreemd zijn. ik heb de ervaring dat hij lampje pas aangaat bij extreme verschillen. ik heb wel is met 0,5 bar verschil gereden en zelfs dan gaat het lampje nog niet aan ( of ze zijn stuk bij mij ) dus het lijkt me sterk dat je bij 0,1 bar verschil al een melding krijgt. je kan het ook makkelijk testen. laat maar wat lucht uit je band lopen. dan merk je gelijk of het goed werkt.
Gr. Wehoo.


Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
even voor de record: in golf gti 6 velgen zit zelf geen sensor maar het abs systeem berekend de omtrek dus bij montage elke ander velgen werkt het systeem nogsteeds?
Re: Bandenspanning waarschuwing resetten
In de V is het niet anders. Ja, indien de omtrek van elk wiel (uiteraard) hetzelfde is.bzb schreef:even voor de record: in golf gti 6 velgen zit zelf geen sensor maar het abs systeem berekend de omtrek dus bij montage elke ander velgen werkt het systeem nogsteeds?
Die Reifenkontrollanzeige arbeitet über die Raddrehzahlsensoren des ABS. Bei abnehmendem Reifenfülldruck verringert sich der Abrollradius des betreffenden Rades, und das Rad dreht bei gleicher Fahrzeuggeschwindigkeit schneller.
Die Reifenkontrollanzeige unterstützt den Fahrer bei der Überwachung des Reifenfülldrucks. Durch die permanente Kontrolle wird eine hohe Sicherheit gewährleistet. Durch den richtigen Reifenfülldruck verlängert sich die Lebensdauer der Reifen und der Kraftstoffverbrauch ist geringer.
Raddrehzahlsensoren messen die Drehzahl der Räder bzw. einen pro Zeiteinheit zurückgelegten Weg oder Winkel. Mit den Signalen der Raddrehzahlsensoren arbeiten die unterschiedlichsten Systeme. So ist die Wirkungsweise sowohl von Antiblockiersystem wie auch Antriebsschlupfregelung und elektronischem Stabilisierungsprogramm von den Informationen über die Raddrehzahl abhängig. Auch Navigationssysteme profitieren von den Signalen dieser Sensoren. Sie errechnen daraus die zurückgelegte Wegstrecke.
Raddrehzahlsensoren teilen sich in so genannte passive und aktive Sensoren auf, wobei heute die aktiven Sensoren aufgrund ihrer technischen Eigenschaften wie Genauigkeit und geringe Baugröße im Einsatz überwiegen. Aktive Sensoren benötigen für den Betrieb eine zusätzliche Stromquelle, passive Sensoren kommen ohne eine externe Energiequelle aus.
Gr. Wehoo.


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten