De auto komt oorspronkelijk uit duitsland, maar de hele historie is bekend. Ik heb de invoer papieren nog in mijn bezit, en ik ken (per toeval) diegene die de auto destijds heeft geimporteerd. Hij is van een liefhebber in Duitsland overgekocht door een liefhebber in Nederland, daarna is hij naar een particulier gegaan die er goed voor zorgde, maar er dagelijks mee heeft gereden, en daarna heb ik hem gekocht.
Ik heb de auto gekocht met 166.000km, sindsdien altijd binnen gestaan en af en toe met lekker weer werd er mee gereden. In de winter stond de auto altijd onder een doek geschorst. De huidige kilometerstand is iets over de 179.000km.
Bij aankoop is er zeer groot onderhoud gedaan:
- Voorafgaand van alles een interne reiniging van de motor uitgevoerd (Carbon Cleaning)
- Cilinderkop vervangen voor een nieuwe CDL cilinderkop
- ARP headstuds gemonteerd
- Distributieriem + alle span- en omlooprollen vervangen
- Waterpomp vervangen
- Nokkenasketting + spanner vervangen
- Oliezeef in carter vervangen
- Thermostaat vervangen
- Bougies vervangen voor NGK-R BCR8ES
- DSG olie + filter ververst
Er is het volgende kwaliteits accesoires gemonteerd alvorens de auto afgesteld zou gaan worden bij JD Engineering in Lochem:
- Downpipe + 200 cells katalysator
- Milltek Non-Resonated catback systeem
- JM-Tuning no-drone einddemper met 2x 90mm tips (uitlaat is luid bij belasting!)
- Forge Motorsportdichte DV, omgebouwd á la S3 2.0 TFSI
- Forge Motorsport DV Retourslang
- Forge Motorsport TwinTake inlaatsysteem
- Forge Motorsport Catch-Can systeem
- LOBA High Pressure Fuel Pump Upgrade
- Audi RS4 rail pressure valve
- Audi R8 Bobines
- Intake Flap Delete
- Soundpipe delete
- DSG Stage 3 Software
- Engine Stage 3 JD Software
De auto is eerst afgesteld in december 2014. Toen is dit december 2017 weer op de dyno geweest ter controle, toen kwam aan het licht dat in de loop der jaren de injectoren vervuild waren en het railventiel defect was. Toen zijn de injectoren ultrasoon gereinigd en is het railventiel vervangen voor een RS4 type (150 bar)
De auto is voorzien van de volgende standaard opties:
- DSG-6 bak met F1 flippers
- RNS510
- "Edition30" stoelen (half leer/half stof)
- Stoelverwarming
- Elektrische rugverstelling
- Xenon
- Parkeersensoren achter
- Bochtenverlichting
- Instapverlichting onder spiegels
- Stuurwielbediening
- Cruise Control
- Links en rechts onafhankelijke Climate control
- Elektrisch inklapbare spiegels
- Elektrisch Schuif/kanteldak
- MFA+
- Zelfdimmende binnenspiegel
- Regensensor
Daarnaast is de auto voorzien van een Kufatec E-MFA Plus module waardoor bijvoorbeeld de olietemperatuur af te lezen is op het instrumentenpaneel.
Het onderhoud heb ik altijd zelf gedaan. Ik ben al meer dan 10 jaar werkzaam bij de VW/Audi dealer, waar ik dus ook mijn passie voor het merk vandaan heb. Elk jaar is de olie van de motor ververst met 0W40 Mobil 1 olie met een origineel oliefilter, ongeacht hoeveel kilometer ermee gereden was. Elk jaar zijn ook de bougies vervangen en liet ik de auto jaarlijks uitlijnen (ter controle).
Het onderstel is ook voorzien van wat upgrades:
- Voorste draagarmen zijn voorzien van verstelbare Powerflex Draagarmrubbers, dit is zowel het voorste als achterste rubber van de draagarm. Het voorste rubber leent zich ervoor om de camber te 'finetunen' met 0,5 graden positief of negatief. Ook de plaatsing van de achterste rubbers is anders t.o.v. origineel waardoor de auto minder omhoog komt met gasgeven, wat meer grip geeft.
- Powerflex dogbone insert
- Draagarm achter (onderste) voorzien van powerflex
- Weitec schroefset (na de overname van KW, is dus een KW V1 vergelijkbaar schroefset). Is nog gangbaar en niet lek.
De remmen zijn ook goed aangepakt:
- Forge Motorsport 6 pots remklauwen met 336mm 2-delige remschijven
- EBC Yellowstuff remblokken
- Goodridge stalen remslangen
Voor de wielen heb ik op dit moment 3 keuzes:
- BBS Speedline wielen - 5x112, ET48, 8,5J, 19". Dunlop Sportmaxx RT2 225/35ZR19 met rondom 4,8mm profiel. Velgharten zijn recent gepoedercoat door Brassto in het zijdeglans antraciet, daarna nooit gemonteerd geweest. Randen hoogglans gepolijst. (Set is voorzien van alle originele BBS boutjes, BBS ventieldoppen, Audi naafkappen, Audi wielboutkapjes etc.)
- OZ Ultraleggera matt-black wielen - 5x112, ET45, 8J, 18". Michelin Pilot Super Sport 225/40R18 met 4 - 6mm profiel
- Originele ED30 Detroits - 5x112, ET51, 7,5J, 18". Michelin Pilot Super Sport 225/40R18 met 5 - 6mm profiel (dienen gemonteerd te worden met 5mm spacers om vrij te lopen van de remklauwen).
De prijs hangt ook af van de keuze van de wielen!
De auto staat in de glascoating, dit is eind 2017 gedaan. Daarna is er 1000km mee gereden, of stond hij dus binnen onder zijn doekje. De lak is hiervoor gepolijst, en is dus in zeer goede staat. Echter blijft het een auto uit 2007, en heeft het wel een aantal imperfecties. Er zitten 2 zeer kleine deukjes in, zitten er 2 kleine beschadigingen op de achterbumper, er is een beetje lak van de wielkastrand LV (aanvaring met 19" met te lage ET) en zit er onderop de voorlip een kras. Klinkt allemaal waarschijnlijk veel erger dan dat het is, maar wilde het wel genoemd hebben.
De volgende prijzen heb ik in mijn hoofd:
- Op de originele detroits €13975,-
- Op de OZ Ultraleggera €14975,- (Zijn nu gemonteerd, heeft de voorkeur met verkoop)
- Op de BBS Speedlines €15175,-
Uiteraard is ook alles ter overname!
Recent is het wiellager rechts voor nog vervangen, die was kapot.
Ik zal ongetwijfeld nog het een en ander vergeten zijn, maar de mensen die mij kennen die zullen ook kunnen vertellen dat ik deze auto altijd als me kind heb behandeld. Natuurlijk heb ik er gas mee gegeven, want daar is het een GTI voor en heb ik me best gedaan om het vermogen eruit te halen dat erin zit, maar natuurlijk heb ik er ook voor gezorgd dat de auto dit kan doen in elk opzicht, en gezorgd dat die dit ook GOED kon doen.
De meest recente foto's staan hierbij, maar mensen met serieuze interesse kunnen beter langskomen om hem in het echt te bekijken, dat is lastig weer te geven op foto's.
(Op de OZ Ultraleggera)

(OZ in combinatie met de remmen)

(Nog met R20 remmen, wel op Speedlines)

(De Forge remmen)

(De BBS wielen)
