Sludge vorming
Sludge vorming
Vandaag de olie bijgevuld. to mijn verbazing zie ik toch dat er enige sludge vorming onder de dop zit. Iemand enig idee waar dit vandaan komt, of waat dit op kan duiden? ik dacht dat slugde alleen voorkwam bij autos die korte stukjes reden? Dat is iets wat ik totaal niet doe. ik rij iedere dag zon 80 kilomter.

- Race Eend
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Contacteer:
Re: Sludge vorming
Thermostaat misschien kapot, log eens tijdens je rit je koelwatertemp, als deze te laag blijft, wordt de olie ook niet warm.
Je kunt in het meetwaardeblok van het instrumentenpaneel de olie en watertemp tegerlijk uitlezen.
Je kunt in het meetwaardeblok van het instrumentenpaneel de olie en watertemp tegerlijk uitlezen.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- Chris5gti
- Type auto: Golf 5 GTI
is het koelvloeistof peil nog in orde ?
is dit al overdreven veel sludge? Ik zal morgen even de olie en watertemp uitlezen. Welke Blokken zijn dit precies? Koelvloeistof staat zover ik kan zien net boven het minimum. auto staat al een dag stil met -6 buiten.
Ik heb ook niet echt een idee of hij vloeistof verbruikt maar dat zal dan wel aangezien ze hem niet tot het minium afvullen lijkt mij. is het normaal dat hij koelvloeistof verbruikt?

Ik heb ook niet echt een idee of hij vloeistof verbruikt maar dat zal dan wel aangezien ze hem niet tot het minium afvullen lijkt mij. is het normaal dat hij koelvloeistof verbruikt?

- Race Eend
- Contacteer:
Doordat het zo koud is krimpt het water, dat is normaal, op het moment dat de motor warm is, staat hij weer hoog.
dat dacht ik dus al. zelfde als met olie. dan staat het peil dus wel goed. zal is kijken hoe die staat als hij warm is. Mark, weet jij die meet waardeblokken uit je hoofd? dan lees ik hem straks of morgen middag even uit.
is het 004 ( coolant ) en 134 ( oil ) ??
- Race Eend
- Contacteer:
Ik bekijk hem altijd in het menu 17 instruments in dat geval. Volgens mij dan mwb 2 of 3, staan ze allebei in.
Morgen even kijken hoe en wat. Zal even loggen op jou manier. Post het hier morgen
Net nog even gereden met de auto. als hij warm is staat hij netjes net iets onder het maximum. morgen even loggen. maar voglens mij word hij goed warm binne 10 min staat het koelvloeistof op 90 graden volgens het intrumenten paneel ( dashboard )
- Race Eend
- Contacteer:
Volgende keer gewoon wat anders gebruiken dan die LL spullen en elk jaar - elke 15000km olie verversen.
Lijkt me in dit geval niet zo veel aan de hand te zijn.
Lijkt me in dit geval niet zo veel aan de hand te zijn.
- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
Mijn koelniveau was ook wat aan de lage kant,
ma naar 5min rijden was het al weer op maximaal.
En de Sludge vorming vind ik dan wel weer raar ook omdat je zei dat je om de 1000KM 1L olie erbij moet doen,
Heel misschien sluit je Pijlstok niet helemaal goed af dat had ik bij mijn vorige auto was mijn Rubber Ringetje weg en daardoor kwam er ook wat vocht in het blok en kreeg ik ook die Sludge na dat ik er een nieuw ringetje in gezet had was het probleem opgelost
ma naar 5min rijden was het al weer op maximaal.
En de Sludge vorming vind ik dan wel weer raar ook omdat je zei dat je om de 1000KM 1L olie erbij moet doen,
Heel misschien sluit je Pijlstok niet helemaal goed af dat had ik bij mijn vorige auto was mijn Rubber Ringetje weg en daardoor kwam er ook wat vocht in het blok en kreeg ik ook die Sludge na dat ik er een nieuw ringetje in gezet had was het probleem opgelost
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
- Race Eend
- Contacteer:
vanaf hier ziet dat er goed uit.
ok! top mark bedankt voor de hulp!
Ik denk dan ook zelf dat er weinig aan de hand is. het is geen extreme sludge vorm. volgens mij heeft het ook met de kou buiten te maken. 2 weken geleden zat het er ook nog niet.
over 5000 gooi ik de olie dr gewoon uit. en vervang ik het filter. dan heb ik er al weer 15k opzitten

Ik denk dan ook zelf dat er weinig aan de hand is. het is geen extreme sludge vorm. volgens mij heeft het ook met de kou buiten te maken. 2 weken geleden zat het er ook nog niet.
over 5000 gooi ik de olie dr gewoon uit. en vervang ik het filter. dan heb ik er al weer 15k opzitten
-
Is het normaal dat de thermostaat bij 87 graden openspringt?
- Race Eend
- Contacteer:
bij een golf R en ED30 etc wel, ik heb het idee dat de golf 6 gti pas bij 95 graden open gaat.
- MkVI Nmgn
Bazz_MK6_R schreef:Is het normaal dat de thermostaat bij 87 graden openspringt?
Lees dit maar even Bazz
http://golfgtiforum.nl/forum/viewtopic. ... 2&start=20
Groetjes Tonnie
Ja, maar is dan nog niet geheel geopend. Dat proces loopt geleidelijk naarmate de temperatuur verder stijgt.Bazz_MK6_R schreef:Is het normaal dat de thermostaat bij 87 graden openspringt?
Gr. Wehoo.

- Chris5gti
bij mij hing er ook van alles van die snot in de oliedop en in het kleppendeksel
. en dat terwijl ik toch rond de 20 km heen en nog eens terug rij na me werk iedere dag . en hij is na 10 km al warm . mja zal wel aan de kouw liggen . Ik heb wel gelezen dat men hiermee moet oppassen met deze kouw . namlijk : als je veel van die troep in de olie hebt en ook in de karteronluchting dan bevriest het , waardoor je karterontluchting gaat verstoppen en dus je oliedruk zo hoog word dat het overal eruit gaat spuiten en uitendelijk je blok vast loopt !
Wil geen paniek zaaien maar het is deze week bij iemand gebeurt . Ik denk dat als het beter weer word dat ik me olie een keer extra ververs en me karterontluchting ga schoon spoelen voor de zekerheid .

- MkVI Nmgn
Je water temperatuur is warm bij jou na 10km je olie temperatuur heb je niet warm na 20km 
Maar carterontluchting schoonspoelen? je hebt zelf over bevriezen wat denk je dat er gebeurt als je deze gaat schoonspoelen ?
Kun je hem beter vervangen voor die 30 tientjes maar je hebt het over verstoppen ik wil ook geen paniek zaaien maar wat dacht je van je olie zeef die kan ook verstopt raken door vuiligheid en heeft je blok geen olie druk meer ^^ En je olie filter kan dicht slippen en zo kun je wel nog wel even door blijven gaan

Maar carterontluchting schoonspoelen? je hebt zelf over bevriezen wat denk je dat er gebeurt als je deze gaat schoonspoelen ?
Kun je hem beter vervangen voor die 30 tientjes maar je hebt het over verstoppen ik wil ook geen paniek zaaien maar wat dacht je van je olie zeef die kan ook verstopt raken door vuiligheid en heeft je blok geen olie druk meer ^^ En je olie filter kan dicht slippen en zo kun je wel nog wel even door blijven gaan
Groetjes Tonnie
Vraagje, vandaag heb ik ook een liter olie bijgevuld. Er zat ook sludge in de dop. Ik rij meestal korte stukken (wOon werk is 11km). Moet ik me nou zorgen maken of wat kan ik hieraan doen?
- MkVI Nmgn
Wat eerder een servicebeurt doen 
En een keer een lekker stukje rijden zodat de vocht uit de Olie kan gaan

En een keer een lekker stukje rijden zodat de vocht uit de Olie kan gaan
Groetjes Tonnie
- Chris5gti
ja door die zeef heb je geen / weinig oliedruk wat natuurlijk ook slecht is maar als je karteronluchting '' dicht vriest '' dan word je olie druk te hoog en kan de druk nergens meer heen en zoekt het de zwakste plek waar het als eerste eruit komt . Ik denk dat ik dit weekend eens vol tank en dan een kwartiertje rustig ga rijden en dan eens 100 km autbahn pak
Dan is die warm
En zal de olie er ook beter voor staan dan nu .

- MkVI Nmgn
Met deze kou zal ik wat langer warm rijden 

Groetjes Tonnie