Matige stationairloop

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Matige stationairloop

Bericht door sitechris »

Ik deed toevallig laatst eens de kap open tijdens stationairloop en werd niet heel gelukkig van de bijna dieselratel die ik hoorde bij stationairloop. Is dit herkenbaar? En moet ik hier wat aan laten doen? Bv vervangen van ketting oid?
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Matige stationairloop

Bericht door Timvgti »

Het 'dieselgeluid' van onze motoren is zeer herkenbaar en is 'normaal'.
Het komt als het goed is door de injectoren die een bepaald geluid bij stationairloop maken, wat lijkt op het nagelende van een diesel.

Bij mijn mk5 gti vondt ik het geluid echter te hard en mijn blok leek ook niet helemaal stil te liggen in het vooronder.
Onder garantie er een jaar geleden naar laten kijken bij de VW dealer.
Deze constateerden dat mijn ketting/kettingspanner speling vertoonde, waardoor het dieselende geluid werd versterkt.
Hierna klonk mijn blok goed, hoewel het nog steeds 'dieselend' klinkt en inderdaad niet bepaald een fraai geluid is.
(Bijna) alle 2.0tfsi's/2.0tsi's doen dit schijnt...

Bij mij vervangen:
http://www.ecstuning.com/Search/06F109217A/ES1899417/ (kettingspanner)
http://www.ecstuning.com/Search/06D109229B/ES280410/ (ketting)

Bij mij hebben ze toen ook dit onderdeel (06F198088D) vervangen, genoemd 'repair set for camshaft adjuster'. Een onderdeel van iets van 550,- euro, zie ik ook terug op de facturen die ik gekregen heb, maar wat doet dit onderdeel eigenlijk???
http://www.ecstuning.com/Search/06F198088D/ES281244/

Afbeelding
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: Matige stationairloop

Bericht door HC1973 »

Gezien dit (http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... f=9&t=1892) zou ik in ieder geval even de dealer bezoeken voor een check van je ketting en kettingspanner. De problemen schijnen zich aan te kondigen met een ratelend geluid.

Niet alleen de 1.4 tsi, maar ook (zij het beperkter) de 2.0 tsi blokken hebben hier last van.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Matige stationairloop

Bericht door RobvR »

Toen ik mijn GTI kocht, had ik hier ook een opmerking over. De verkoper zei dat het normaal was, trok de motorkap van een andere GTI open, startte de motor en de ratel was precies hetzelfde. Mijn GTI heeft 22.000 km verder nog steeds dezelfde ratel. Nog altijd geen gehoor. 2000 km geleden heeft ie bij Hans Sloot een grote beurt gehad. Hij heeft niets gemeld over de ratel en dan kan je er zeker wel vanuit gaan dat dit hoort.
Groet RobvR
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: Matige stationairloop

Bericht door sitechris »

Ik heb to be honest ook in 30k nog nooit eerder mijn motorkap open gehad toen de motor liep. Dus de kans is idd groot dat dit geluid wellicht sinds aflevering zo hetzelfde is.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Konjo
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:29
Type auto: Golf GTI MK6

Re: Matige stationairloop

Bericht door Konjo »

Ik heb precies hetzelfde geluid. Naar de dealer geweest maar die zei dat het compleet normaal was.
Klinkt idd heel apart. Maar schijnt geen kwaad te kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten