Carkit oplossing

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Ralphd
Type auto: Golf MK5 GTI

Carkit oplossing

Bericht door Ralphd »

Goedendag allemaal,

Dit is wellicht een beter topic om mijn vraag te stellen dan mijn voorsteltopic:

Momenteel heb ik een MFD2 navigatie in mijn vw tezamen met een originele vw carkit van een nokia 6610. Ook heb ik een groot MFA, dus de MFA+.
Zie foto:
Dit is hoe m'n dashboard er nu uitziet:
Afbeelding
Afbeelding

http://www.jncs.nl/index.php/volkswagen ... ouder.html

Zie bovenstaande advertentie, zo'n houder wil ik graag plaatsen tezamen met een RNS 510 en en premium carkit, dus bediening vanaf de RNS510. Dan heb ik direct ook een houder met lader, bediening via de RNS510.
Ik heb alleen nu volgens mij een oude aansluiting op mijn GSM houder welke bevestigd zit aan dashboard. Deze is volgens mij slechts bruikbaar voor oude houders zonder bluetooth. (dat zie ik aan de achterkant als ik de houder losklik van de dashboardhouder) Is deze te vervangen voor een nieuw type? Waarbij ik dan slechts de houder vervang voor eentje waar een zogenoemde bluetooth houder in geklikt kan worden? Ik hoop dat dit een beetje begrijpbaar is.

De bestaande houder zit met een andere aansluiting dan de telefoonhouder van mijn vader uit de touran, wat je erin klikt zeg maar zit anders in elkaar, de aansluiting is anders.
Moet ik anders een nieuwe dashboardsteun bestellen of hoe kan ik dit oplossen?

En dan wilde ik een Premium bluetooth module hebben, maar toen zag ik iets op het forum omtrent olietemperatuur en water temperatuur in het MFA+, toen was ik verkocht. Hoe kan ik deze optie implementeren?

Alvast mega bedankt voor het meedenken!

(mocht iets niet duidelijk zijn nog, probeer ik dit zo duidelijk mogelijk uit te leggen)
Ralphd

Re: Carkit oplossing

Bericht door Ralphd »

De link werkt niet zie ik:

Nu hopelijk wel.
Ralphd

Bericht door Ralphd »

De link werkt nog niet zie ik....

Nu misschien wel?
wehoo

Bericht door wehoo »

Ralphd schreef:.. maar toen zag ik iets op het forum omtrent olietemperatuur en water temperatuur in het MFA+, toen was ik verkocht. Hoe kan ik deze optie implementeren?
Die vraag is toch al beantwoord in je voorsteltopic?
link: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... con#p38190
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Ja klopt, excuses, deze vraag wel. Maar de vraag hoe het precies zit met die houder nog niet. Per ongeluk de vraag soort van dubbel gezet.
Dus mocht iemand het weten hoe het zit met de houder?
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Ik heb nog eens even goed gekeken, maar ik zoek echt een oplossing voor de grondplaat denk ik?
Vind het namelijk zo zonde van de grondplaat deze niet te gebruiken bij inbouw van een premium carkit. En dan heb ik ook meteen een lader voor m'n Iphone, dat zou ideaal zijn! Wie kan mij helpen misschien? (A)
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Ik heb waarschijnlijk de oplossing! Bij de Vw dealer is een aparte grondplaat te koop waar een bluetooth houder op gezet kan worden in plaats van deze oude serie zonder bluetooth.
Hoe de aansluiting achter het dashboard precies zit weet ik niet, maar ga hier zeker nog even achteraan. Kan je met een fiscon basis + ook audio streamen vanaf de Iphone? (als een RNS510 aanwezig is) En wat zijn verder de feitelijke verschillen tussen de VW carkit premium en de fiscon basis +? Want ik heb een offerte opgevraagd bij cartronic in Den Haag en deze offreerden een premium carkit icm een RNS510.

Alvast dank voor alle hulp.
wehoo

Bericht door wehoo »

Ralphd schreef:Ik heb waarschijnlijk de oplossing! Bij de Vw dealer is een aparte grondplaat te koop waar een bluetooth houder op gezet kan worden in plaats van deze oude serie zonder bluetooth.
Hoe de aansluiting achter het dashboard precies zit weet ik niet, maar ga hier zeker nog even achteraan. Kan je met een fiscon basis + ook audio streamen vanaf de Iphone? (als een RNS510 aanwezig is) En wat zijn verder de feitelijke verschillen tussen de VW carkit premium en de fiscon basis +? Want ik heb een offerte opgevraagd bij cartronic in Den Haag en deze offreerden een premium carkit icm een RNS510.

Alvast dank voor alle hulp.
Ik heb zelf een Fiscon+ omdat ik geen Premium voorbereiding heb. Dus geen kabels etc.... Fiscon+ is plug&play en tussen de connector van de RNS510 geplaatst. Vagcom codering is wel nodig. De Fiscon+ heeft de E-MFA van Kufatec geïntegreerd (gegevens in MFA display van MKV, werkt niet bij een VI). Audiostreamen kan, maar is in praktijk niks: wordt mono geluid. Zie de site van Kufatec.de.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Ik heb neem ik aan ook geen premium voorbereiding, dus ik zal waarschijnlijk ook aan de fiscon vastzitten. Ik heb bij cartronic een offerte opgevraagd icm een RNS510, en deze gaven aan dat dit inclusief premium voorbereiding is dan. Ik zou graag audio streaming willen, maar de olie temp en dergelijke als aanvulling in m'n MFA. Maar wellicht moet ik dan maar de audio streaming vergeten... Ik weet niet of bij premium voorbereiding ook een aansluiting zit voor naar de telefoonhouder zoals ik nu heb? Kan je misschien aan screenshot plaatsen van de houder? Wellicht kan ik het dan wat beter uitleggen? Alvast dank!
wehoo

Bericht door wehoo »

Ralphd schreef:Ik heb neem ik aan ook geen premium voorbereiding, dus ik zal waarschijnlijk ook aan de fiscon vastzitten. Ik heb bij cartronic een offerte opgevraagd icm een RNS510, en deze gaven aan dat dit inclusief premium voorbereiding is dan. Ik zou graag audio streaming willen, maar de olie temp en dergelijke als aanvulling in m'n MFA. Maar wellicht moet ik dan maar de audio streaming vergeten... Ik weet niet of bij premium voorbereiding ook een aansluiting zit voor naar de telefoonhouder zoals ik nu heb? Kan je misschien aan screenshot plaatsen van de houder? Wellicht kan ik het dan wat beter uitleggen? Alvast dank!
Audiostreaming met de Fiscon is een niet werkbare oplossing. Daar heb je niets aan. Op het moment dat je A2DP aanzet en je streamt je audio, wordt er een mono geluidssignaal overgezet. (Waardeloos). Tevens gaat de Iphone in Silent Mode. Ook niet handig als je telefoontjes wilt ontvangen. Gebruik je de Fiscon echter waar hij eigenlijk voor is bedoeld: bluetooth verbinding met phone en bediening vanuit de RNS510, werkt hij perfect. Het extraatje in de vorm van de E-MFA (uitbreiding van de info in je display: alleen bij een groot, rood (MKV) display) is zeer zinvol.
Ergens heb ik nog een Brodit houder voor mijn Iphone liggen (verstelbare houder, zodat de Iphone 4 met cover past). Maar de laatste tijd gebruik ik die niet meer en ligt mijn Iphone los in de auto.
Nadeel van de Fiscon: SMS berichten of emailberichten worden niet getoond. Het geluid gaat eventjes uit, maar er komt geen melding. Zit je niet in het navigatiescherm, zie je in de andere schermen eventjes een telefoonsymbool.

Voor audio heb ik de RNS510 uitgebreid met het media-in gedeelte. Dat kan zowel in je middenconsole (andere middenconsole waarop je verschillende verbindingskabels kunt aansluiten) door een kabel te leggen in je dashboardkastje. Op die kabel zet je dan de verschillende verbindingskabels (Iphone/Ipod, USB... ). Ik heb voor die laatste oplossing gekozen en zet daar mijn Ipod op. Deze wordt herkend in de RNS510 en is volledig van daaruit te bedienen. Ook wordt hij opgeladen.
Link media interface: http://shop.udenhout.nl/media_in_interface
Link aansluitkabel (let wel dit is per aansluitkabel, dus niet de hele set): http://shop.udenhout.nl/aansluitkabel_m ... iabox_ipod
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Dank Wehoo wederom voor je uitgebreidde informatie!
De premium bluetooth geeft van Iphone ook geen sms of email weer. Wij hebben een touran 2012 thuis staan met full color MFA icm RNS 510 etc, maar deze doet dit alleen icm nokia of android denk ik. Nokia weet ik het zeker van, want mijn vader heeft dat toestel.
Ik heb volgens mij een aansluiting van Dension tussen in bij mn bekerhouder zitten. Deze heeft de vorige eigenaar erin laten zetten door vw, en dit kan ik in de onderhoudsuitdraai ook zien, is 2 jaar geleden geplaatst.
Momenteel zit ik dan te dubben om een RNS510 aan te schaffen icm een fiscon +. Een groot MFA heb ik al, dus dan kan ik alle info lezen, lijkt me erg handig!

Maar ik vroeg me alleen af hoe t dan nog precies zit met de houder. Af fabriek heb je VW golf met een bluetooth houder, daar kan je dan verschillende houders incl bluetooth op plaatsen. (op die soort moederplaat) Nu heb ik er eentje van de oude serie, dus is deze niet meer van toepassing voor de bluetooth versie lijkt me. Maar vanaf de carkit/bluetooth kast zal dan wel een voedingskabel moeten komen zoals nu naar de grondplaat loopt? Nog niet gekeken hoe dit precies zit, maar er loopt nu ook een kabel naar die grondplaat toe. Die zorgde toen voor de voeding en de aansluiting om handfree te bellen.
wehoo

Bericht door wehoo »

Ralphd schreef:Maar ik vroeg me alleen af hoe t dan nog precies zit met de houder. Af fabriek heb je VW golf met een bluetooth houder, daar kan je dan verschillende houders incl bluetooth op plaatsen. (op die soort moederplaat) Nu heb ik er eentje van de oude serie, dus is deze niet meer van toepassing voor de bluetooth versie lijkt me. Maar vanaf de carkit/bluetooth kast zal dan wel een voedingskabel moeten komen zoals nu naar de grondplaat loopt? Nog niet gekeken hoe dit precies zit, maar er loopt nu ook een kabel naar die grondplaat toe. Die zorgde toen voor de voeding en de aansluiting om handfree te bellen.
Je bedoelt de telefoonhouder naast de radio/satnav op je dashboard? Of bedoel je met de grondplaat, de ruimte onder de voorstoel. Op die laatste plaats wordt de Premiumvoorbereiding (systeem) geplaatst. Dat is ook bekabeld dan. Bedoel je de houder op het dashboard, die ken ik verder niet, maar ga ervan uit dat die op de quadlockstekker is geplaatst.

Kijk maar eens hier voor de plaatsing en aansluiting van de Fiscon: http://anleitungen.team-dezent.at/g5_kufatec_fiscon.pdf

T.a.v. de plaatsing van de microfoon op de originele VW plaats in de dakhemel: dit kan eenvoudiger, bij mij is het gedaan met een geïsoleerde stroomdraad: rechterzijkant dashboardbekleding is eenvoudig los te maken, voorzichtig met deze stroomdraad de kabel naar de zijkant halen, ditzelfde doe je via de rechter A-stijl naar boven. Je kunt er met die stroomdraad voorzichtig tussen. Vervolgens dezelfde procedure naar het middengedeelte van je dakhemel. Op die wijze hoef je geen delen los te halen (behalve zijkant dashboard) en alles blijft in de originele staat zitten.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Wehoo, kan je misschien zo'n screenshot maken van de tekening daar ter plaatse. Van de telefoonhouder in optie? Op het dashboard bedoel ik dan. (ik zag op het forum dat je deze weleens plaatste) Dan kan ik denk ik mijn verhaal iets duidelijker krijgen naar mijzelf en jou toe haha ;)

Alvast bedankt!
wehoo

Bericht door wehoo »

Ralphd schreef:Wehoo, kan je misschien zo'n screenshot maken van de tekening daar ter plaatse. Van de telefoonhouder in optie? Op het dashboard bedoel ik dan. (ik zag op het forum dat je deze weleens plaatste) Dan kan ik denk ik mijn verhaal iets duidelijker krijgen naar mijzelf en jou toe haha ;)

Alvast bedankt!
Bedoel je dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Wehoo, Hier vanaf mijn vakantieadres, alvast bedankt voor de afbeeldingen, echt top!! Zodra ik thuis ben zal ik er even op reageren. Dank!
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Nou de RNS en de bluetooth module (vw premium) zitten erin. De bluetooth module achter de radio geplaatst omdat ik dit (zie onder) onder de stoel vond en dus deze er niet op kon aansluiten helaas. Maar nu doet de bluetooth carkit het niet naar behoren. Als ik met iemand bel hoort men mij wel, alleen ik de ander niet. Steeds heel wisselend, dan weer wel en dan weer niet. Als iemand een zin zegt hoort ik slechts lettergrepen. Waar kan dit aan liggen? Ik heb er m'n hoofd over zitten breken maar kom er niet uit.
Dit zit er onder de stoel:
Afbeelding
Denk dat het een soort antenne versterker is?
wehoo

Bericht door wehoo »

Gr. Wehoo.
Afbeelding
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Ik begrijp dat dit slechts een antenne versterker is voor de radio/GPS?
Maar zou dit de oplossing kunnen zijn waardoor mijn gesprek steess wegvalt en af en toe de radio erdoorheen klinkt? Tis heel stom maar zal het proberen zo goed mogelijk te beschrijven:

Als ik bel gaat het als volgt, ik hoor tuut, tuuut, tuut, en dan een stem. Daarna is het om de seconde stil, hoor ik heel soms de radio erdoorheen en soms helemaal stil en af en toe iets van een stem van diegene waarmee ik bel. Diegene die ik bel hoort mij wel goed!

Kan het te maken hebben met de originele interface die er nog in kan zitten van de nokia carkit? En waar kan die interface zitten?
wehoo

Bericht door wehoo »

Ter informatie: antenne diversity. (bij nieuwere satnavs is dit geintegreerd):

Afbeelding

Het is geen versterker, maar het signaal wordt hierdoor gescheiden.
Of het probleem hieraan ligt is moeilijk te zeggen. Ik heb zelf een soortgelijke ervaring opgedaan toen ik de Iphone (TomTom toepassing) via A2DP verbond met de RNS510. De spraak van TomTom werd met het wegvallen van de eerste stukken van de tekst weergegeven. Het lijkt alsof het zit in het overschakelen van zender en ontvanger; hetgeen niet soepel en gelijktijdig gebeurt.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Oke ik zie het inderdaad. Wat daar staat klinkt inderdaad precies zoals ik las in het Engels. Op de RNS 510 zitten ook 2 aansluitingen voor de radio, ik begreep dat daar ook een speciale aansluiting voor is.
Maar hoe ik nou die carkit goed krijg heb ik geen idee, heb het vermoeden dat het m zit in de aansluiting van de bestaande Nokia carkit welke ik nog niet losgekoppeld heb. Ik kan de aansluiting alleen niet vinden en weet niet waar dit kastje zou kunnen zitten?
Maar de antenne diversiteit antenne kan ik dan beter doorkoppellen zoals in Engels beschreven stond?
wehoo

Bericht door wehoo »

Hoezo? Werkt je radio-ontvangst niet goed? De diversitybox staat los van de BT module. Denk inderdaad dat je carkit nog problemen veroorzaakt. (op bovenstaande tekeningen nr. 8).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Nee de radio werkt ook niet helemaal zoals zou moeten helaas. In de binnenstad ontvang ik steeds een ruis of net niet lekker de zuivere ontvangst.
Gekke vraag misschien wehoo, maar hoe kom je aan dat Elsa pro? Dat is verdomd makkelijk om bepaalde dingen uit te zoeken.

Waar kan ik de interface van de telefoon opsnorren? Ik heb zitten zoeken maar kan m zo gauw niet vinden. Iemand toevallig een handige tip waar te kijken? Bij voorbaat dank!
wehoo

Bericht door wehoo »

De interface-aansluiting zal op de quadlockstekker zijn aangesloten.
Zo te zien gebruik je beide antennes op je diversitybox. Overbruggen, zoals op my-gti wordt aangegeven heeft geen zin. Is alleen nodig als je een satnav. hebt die voorzien is van een diversity toepassing.

Elsa Pro komt van VW. 8-)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Ralphd

Bericht door Ralphd »

Kan je dat dan kopen via VW oid? Tís verdomd handig voor zo iemand als ik, die niet alles weet nog haha. Scheelt mij veel vragen aan jou :roll:
Ik heb geen idee of mijn RNS510 voorzien is van een diversity box standaard?
Ik had een MFD2 en nu een RNS.

Ik zal van het weekend eens gaan zoeken naar de interface in mijn quad lock aansluiting. Mocht ik morgen tijd hebben, maak ik nog wat foto's van enkele subtiele kleine vragen wat betreft hoe inbouwen en gesneuvelde onderdelen welke ik moet bestellen.. (Lees: iets met zwakke plastic delen, hemel en microfoon inbouwen)
wehoo

Bericht door wehoo »

Ralphd schreef:Kan je dat dan kopen via VW oid? Tís verdomd handig voor zo iemand als ik, die niet alles weet nog haha. Scheelt mij veel vragen aan jou :roll:
Ik heb geen idee of mijn RNS510 voorzien is van een diversity box standaard?
Ik had een MFD2 en nu een RNS.

Ik zal van het weekend eens gaan zoeken naar de interface in mijn quad lock aansluiting. Mocht ik morgen tijd hebben, maak ik nog wat foto's van enkele subtiele kleine vragen wat betreft hoe inbouwen en gesneuvelde onderdelen welke ik moet bestellen.. (Lees: iets met zwakke plastic delen, hemel en microfoon inbouwen)
RNS510 heeft een diversity box onboard. 2 antennestekkeraansluitingen. Dan is de ombouw zoals op my-gti vermeld wel de juiste manier. 2 diversityboxen achter elkaar werkt niet goed. Of de antennekabels zo leggen, dat ze rechtstreeks naar de RNS510 gaan.
Mic. kan op de originele VW plaats gezet worden. Hemelverlichting: roostertje, daarachter zit in de lengterichting een houder voor de mic. Hemelbekleding hoeft daarvoor niet los. Je kunt met een stroomkabel de mic.snoer achter het dashboard naar de rechterzijde "trekken", zijkapje dashboard los halen. Vervolgens via de A-stijl naar boven. Dit op dezelfde wijze. Vervolgens naar het midden (verlichting) van de hemel doortrekken (stroomdraad als geleider). Op die wijze hoef je eigenlijk niet veel te demonteren.

Elsa is garagesoftware en wordt niet door VW verkocht, is namelijk niet te koop.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”