Chiptuning (test)

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Chiptuning (test)

Bericht door wehoo »

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: Chiptuning (test)

Bericht door HC1973 »

Helder verhaal, hoewel ik het niet zo pessimistisch zie als beschreven in het artikel. Allicht als je de ingebakken veiligheids marges van het materiaal gaan inzetten voor meer vermogen gaat dat ten koste van de duurzaamheid. Belangrijk dus dat je niet de laatste pk eruit perst en dat je laat tunen door een (zo groot mogelijke) deskundige.

Eerder vervangen van onderdelen moet je dus wel incalculeren. Maar een goed gechipte auto moet ook makkelijk 200k kunnen rijden. Hij valt niet uit elkaar na 10k.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
Frits@Vrolijk
Berichten: 705
Lid geworden op: 31 jul 2013, 22:50
Type auto: golf 6 Gti

Re: Chiptuning (test)

Bericht door Frits@Vrolijk »

Grappig dit te lezen en ik had de zelfde stelling en was gek volgens een paar heren hier


Ach ja denk dat deze onderzoekers ook niet sporen :o


Voor mij geen chip wel uitlaat
Mvg Frits
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Chiptuning (test)

Bericht door Schippersss »

Dus na een zo artikeltje in een of ander blaadje is het chippen bij alle tuners gelijk slecht?

Zo te lezen bij een ebay tjoener geweest voor 200 eurie omdat het allemaal niks mag kosten. Mooie test om aan te geven dat kwaliteit geld kost, en bij iemand met kennis gerust kunt chippen.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning (test)

Bericht door wehoo »

Het is niet een of ander blaadje en het was niet bij een ebaytjoener. Dat staat niet in het artikel. De test zegt ook niet, dat je bij iemand met kennis gerust kunt chippen.

Ieders eigen mening is gewenst, maar interpreteer de tekst juist. Roep niet zomaar iets, maar geef inhoudelijk kritiek als je er anders over denkt.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning (test)

Bericht door wehoo »

Frits@Vrolijk schreef:Grappig dit te lezen en ik had de zelfde stelling en was gek volgens een paar heren hier


Ach ja denk dat deze onderzoekers ook niet sporen :o


Voor mij geen chip wel uitlaat
Ik lees liever dat stellingen onderbouwd worden, dan populistische uitspraken. Deze zijn inhoudsloos en hebben geen meerwaarde. Ze maken topics kapot.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Chiptuning (test)

Bericht door MkVI Nmgn »

Daarom moet je dus ook niet naar een of andere Zip tuner gaan maar naar één die verstand heeft van zn werk.
Ik hoor weinig verhalen over JD, DVX of andere grote namen, het is ook niet voor niets dat die geen €200 vragen.
Ik ben van mening een goede tuner daar betaal je voor en als je €200 uit wilt geven voor extra pk's dan moet je ook niet janken als je blok zo vast rammelt. Zo zie je maar weer Goedkoop is duurkoop!
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Keizer
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 apr 2013, 08:45
Type auto: Golf Mk 5 GTI
Locatie: Friesland

Re: Chiptuning (test)

Bericht door Keizer »

De tijd zal het leren ;) Nou heb ik gelukkig geen TDI Maar een GTI waar wel wat meer bij komt kijken dat de turbo druk en de brandstofpomp wat opschroeven
Golf 5 GTI- Stage 2 JD- 288.2 pk 422.9 Nm JM Downpipe+Bypass klep K&N inlegfilter Full Option + DsG stage 1 thanks to JD
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Chiptuning (test)

Bericht door Schippersss »

wehoo schreef:Het is niet een of ander blaadje en het was niet bij een ebaytjoener. Dat staat niet in het artikel. De test zegt ook niet, dat je bij iemand met kennis gerust kunt chippen.

Ieders eigen mening is gewenst, maar interpreteer de tekst juist. Roep niet zomaar iets, maar geef inhoudelijk kritiek als je er anders over denkt.
Mijn reactie was op de heer Frits gericht. Maar jij voelde je schijnbaar aangesproken.

Test geeft toch duidelijk aan dat dit goedkoop spul is geweest, een goede (maat)tuning bij een goed aangeschreven bedrijf voor 200 euro ben ik nog niet tegen gekomen.
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Chiptuning (test)

Bericht door Edition30 »

En daarom roepen we op dit forum dat je Juist naar een goeDe tuner moet gaan. Ik heb met mijn vorige auto zonder problemen (Passat 1.8T) 200.000 km gereden, waarvan 125.000 km gechipt.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning (test)

Bericht door wehoo »

Ik voel me niet aangesproken. Maar wil een inhoudelijk topic opzetten over een gewaagd onderwerp. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud van het artikel, maar kan lezen wat er staat. En dat is 'ab 200'. Het artikel heeft niet als strekking goedkope tuners, maar tuners in het algemeen.

Daar zou de inhoudelijke discussie over moeten gaan. Vandaar dat ik reageer op opmerkingen, die niet conform de inhoud van het artikel zijn en op one-liners zonder inhoud.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: Chiptuning (test)

Bericht door Doohie »

wehoo schreef:Het is niet een of ander blaadje en het was niet bij een ebaytjoener. Dat staat niet in het artikel. De test zegt ook niet, dat je bij iemand met kennis gerust kunt chippen.

Ieders eigen mening is gewenst, maar interpreteer de tekst juist. Roep niet zomaar iets, maar geef inhoudelijk kritiek als je er anders over denkt.
+10

ZO denk ik er ook over..heb niet voor niets mijn tunning ongedaan laten maken
Als iedereen een beetje eerlijk is kun je niet anders dan toegeven dat dit niet echt gezond is
voor je wagen..Als ik lees hoeveel er hieral een andere kopeling hebben gestoken zegt genoeg,
ook met meerdere Gti-rijders gesproken in real life die eerlijk zijn en zich zelf de vraag stellen om het ooit nog te doen schudden ze voorzichtig neen.
En voor dat ik weer een lading enthousiaste motortuning liefhebbers op m'n dak krijg,
Ook ik ben/was grote liefhebber voor het op kietelen van motoren.
Het is zeer verleidelijk om het extra vermogen te hebben en niet zomaar wat vermogen het is echt fenomenaal indrukwekkend wat de Gti motor presteert maar ik volg het verhaal van hierboven and keep it save.
Gebruikersavatar
Frits@Vrolijk
Berichten: 705
Lid geworden op: 31 jul 2013, 22:50
Type auto: golf 6 Gti

Re: Chiptuning (test)

Bericht door Frits@Vrolijk »

Als ik het dan moet onderbouwen zal ik me best doen


Volgens mij is een blok dat gemaakt is om 211 pk te leveren technisch niet geschikt om 290 pk te leveren .


Volgens mij omdat nokkenassen turbo.s ophanging de aandrijving niet berekend zijn op de extra krachten die ze moeten leveren en dus veel eerder overlijden of gewoon zeggen ik werk hier niet aan mee als je 300 pk wil had je een ander Golf moeten kopen .


Verder weet ik niet of intern een blok van een standaard Golf Gti het zelfde is al van bijvoorbeeld een R20 waar 270 pk uit komt .


En volgens mij spreekt het artikel voor zichzelf .


Misschien is er iemand die dan wel kan onderbouwen waarom de boel heel zou blijven en niet het artikel als larie koek afdoet en alleen roept tja met een chip van 200 euro sloop je de boel en met een van 2300 euro niet .


Verder volg ik dit topic en ga proberen me er niet verder in te mengen


Iedereen een fijne week gewenst
Mvg Frits
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Chiptuning (test)

Bericht door rabies »

Frits, dit forum heeft een zoekfunctie en een heleboel ''oude'' onderwerpen die voor vooral jouw maar ook vele andere erg nuttig kunnen zijn. Hier (in de nieuwe onderwerpen) voeren we steeds dezelfde discussie en dat is zonde van de tijd. Veel dingen zijn namelijk al heel lang geleden besproken. Het is vermoeiend..
Of een blok het vermogen aankan en welke drijfstangen tot hoeveel NM aan kunnen etc. het is allemaal te vinden.
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Chiptuning (test)

Bericht door superdave »

Hier een chip van JD 185.000km's @ 274PK.
Maar vanaf de 130.000km, vervang ik dan wel regelmatig me olie :mrgreen: ;) :lol: (daarvoor volgens Dealer procedures)
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning (test)

Bericht door wehoo »

rabies schreef:Hier (in de nieuwe onderwerpen) voeren we steeds dezelfde discussie en dat is zonde van de tijd. Veel dingen zijn namelijk al heel lang geleden besproken. Het is vermoeiend...
Denk er anders over: de relatie tussen tuning en overmatige slijtage waardoor onderdelen eerder stuk gaan is (bij mijn weten) nog nooit gevoerd. Aanleiding hiertoe was een test in een autotijdschrift. Ook op dit forum (en andere fora) zijn er meldingen van overmatige slijtage. Even los van het feit of waarde-oordeel waarop dit terug te voeren is. T.a.v. dit onderdeel heeft Frits@Vrolijk wel een punt, net als Doohie en de eerste reactie in dit topic van HC1973.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning (test)

Bericht door wehoo »

superdave schreef:Hier een chip van JD 185.000km's @ 274PK.
Maar vanaf de 130.000km, vervang ik dan wel regelmatig me olie :mrgreen: ;) :lol: (daarvoor volgens Dealer procedures)
Dan zou het interessant zijn om het verband te leggen tussen de regelmatige oliewissel (wellicht jaarlijks) en de chip. Een dealerprocedure kan ook jaarlijks zijn; dan stap je af van het longlife-principe. Een ander punt is de vraag of Vroem destijds ook van de longlife-procedure is afgeweken: de auto was voor zijn 130.000 km ook al gechipt.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
73GTI
Berichten: 584
Lid geworden op: 22 feb 2012, 16:16
Type auto: 73MKVR32
Locatie: amsterdam

Re: Chiptuning (test)

Bericht door 73GTI »

Dus een Golf V ED240 is eerder ''stuk'' dan een gewone GTI? (is dezelfde motor als een gewone GTI maar dan met chip van ABT)
En als je je ED30 laat chippen naar 260pk, dat is het vermogen wat de S3 (zelfde motor) heeft, dat moet dan toch geen probleem opleveren?

mvg lex
Mvg Lex

I'd rather push my VW than drive an Opel.
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Chiptuning (test)

Bericht door staffpride »

De golf 6 is vanuit fabriek geleverd met abt tuning met volledige garantie.
Die tuning zou ook goed zijn voor 260 pk.
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
g-loudertje
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 jun 2013, 22:51
Type auto: Porsche Boxster S
Locatie: Sommelsdijk

Re: Chiptuning (test)

Bericht door g-loudertje »

wehoo schreef:
superdave schreef:Hier een chip van JD 185.000km's @ 274PK.
Maar vanaf de 130.000km, vervang ik dan wel regelmatig me olie :mrgreen: ;) :lol: (daarvoor volgens Dealer procedures)
Dan zou het interessant zijn om het verband te leggen tussen de regelmatige oliewissel (wellicht jaarlijks) en de chip. Een dealerprocedure kan ook jaarlijks zijn; dan stap je af van het longlife-principe. Een ander punt is de vraag of Vroem destijds ook van de longlife-procedure is afgeweken: de auto was voor zijn 130.000 km ook al gechipt.
Helaas is mijn duits niet al te best maar kan er wel wat van maken.
Zelf heb ik de gti een kleine 3 maanden nu. Achteraf bleek deze al gechipt te zijn. Tuner onbekend. Bij JD is die verder afgesteld en tevens de dsg is aangepast.

Ben wel van plan om van de onderhoudsvoorschriften af te wijken. Elk jaar sowieso de olie laten verversen en om de 2 de dsg olie.
Denk dat overmatige slijtage en uiteindelijk het 'stuk' lopen niet alleen afhankelijk is van een chip. Dit zijnde; trappen, niet warm rijden, niet na laten draaien etc.

Edit: 12-15000 per jaar
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Chiptuning (test)

Bericht door Spuugemmer »

Volgens mij is het niet meer dan logisch dat meer vermogen meer slijtage met zich meebrengt. Maar dat is dan ook een keuze die je maakt. Neemt niet weg dat zonder software de boel ik stuk kan gaan. Uit eigen ervaring polo gti en golf mk6 gti. Beide standaard beide een verse motor nodig.

Neemt niet weg dat niet software aanpassen en wel een uitlaat nemen even grote onzin is. De originele software is geschreven op een bepaalde tegendruk in de uitlaat. Hierop wordt de wastegate ook aangestuurd. Door de uitlaat te veranderen zal deze druk niet meer kloppen en zal de wastegate te laat ingrijpen. Hierbij zal de turbo dus iedere keer kortstondig overspoelen (op fabriekswaardes).

Als we dit puur mechanisch gaan bekijken. komt er heel veel materiaal belasting op de turbo de staan, versnellen, afremmen en dan toch weer versnellen.

Ben van mening dat iedereen ergens zijn eigen visie op mag hebben maar zou het fijn vinden als mensen een wat meer onderbouwen uit EIGEN ervaring en niet van heb ik ergens gehoord of ergens gelezen.
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning (test)

Bericht door wehoo »

Spuugemmer schreef:Volgens mij is het niet meer dan logisch dat meer vermogen meer slijtage met zich meebrengt.
Een kwestie van "samenspel" van het vermogen en de gebruikte materialen. Kan er zo 520 pk uit persen zonder overmatige slijtage. Het is dan ook geen gepimpte GTI. Hetgeen wil zeggen dat de gebruikte materialen erop aangepast zijn.
Spuugemmer schreef:Neemt niet weg dat niet software aanpassen en wel een uitlaat nemen even grote onzin is.
En andersom?
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Chiptuning (test)

Bericht door MkVI Nmgn »

Spuugemmer schreef:Volgens mij is het niet meer dan logisch dat meer vermogen meer slijtage met zich meebrengt. Maar dat is dan ook een keuze die je maakt. Neemt niet weg dat zonder software de boel ik stuk kan gaan. Uit eigen ervaring polo gti en golf mk6 gti. Beide standaard beide een verse motor nodig.

Neemt niet weg dat niet software aanpassen en wel een uitlaat nemen even grote onzin is. De originele software is geschreven op een bepaalde tegendruk in de uitlaat. Hierop wordt de wastegate ook aangestuurd. Door de uitlaat te veranderen zal deze druk niet meer kloppen en zal de wastegate te laat ingrijpen. Hierbij zal de turbo dus iedere keer kortstondig overspoelen (op fabriekswaardes).

Als we dit puur mechanisch gaan bekijken. komt er heel veel materiaal belasting op de turbo de staan, versnellen, afremmen en dan toch weer versnellen.

Ben van mening dat iedereen ergens zijn eigen visie op mag hebben maar zou het fijn vinden als mensen een wat meer onderbouwen uit EIGEN ervaring en niet van heb ik ergens gehoord of ergens gelezen.

Dus op originele software kat eruit halen is een NoGo?
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Frits@Vrolijk
Berichten: 705
Lid geworden op: 31 jul 2013, 22:50
Type auto: golf 6 Gti

Re: Chiptuning (test)

Bericht door Frits@Vrolijk »

En volgens mij haal je met het vervangen van je uitlaat ook geen 270 of 290 pk uit je blokje .

Wat zal de winst zijn 10 pk .

En wat zou het mooi zijn als je in plaats van een hoop geld uit te geven voor een R20 buiten het rem werk en interieur voor een paar euro van je standaard Golfje Gti

ongestraft een snellere Golf kan maken die nog heel blijft ook waarom zou je dan nog een R20 kopen .Een standaard Gti heel houden kost al moeite genoeg :oops:

Het is inderdaad simpel zat iets wat harder moet werken dan waar voor het gemaakt is gaat gewoon veel eerder kapot daar hoef je geen raket geleerde voor te zijn toch .

En dat er hier een hoop mensen zitten die hun golf gechipt hebben en er anders over denken snap ik ook nog wel zou er ook van balen als ik een hoop geld had uit gegeven en geniet van me 270 pk en lees dat ik de boel aan het slopen ben .

De mensen die er aan verdienen gaan niet gouw zeggen we proppen er en chip in maar hou er rekening mee je sloopt je auto Die denken kassa u mag daar chippen of pinnen leef je uit .


Gewoon de keus maken heb ik het er voor over om voor dat extra vermogen me auto te slopen ..Zo ja enjoy the ride zo nee gewoon genieten van je 211 pk .

En die 10 pk die een andere sportpijp je gaat brengen kan je blok denk ik wel hebben een betere flow van uitlaat gassen is denk ik zowiezo beter .


Straks is kijken naar een tof uitlaatje :mrgreen:
Mvg Frits
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Chiptuning (test)

Bericht door rabies »

Frits, iedereen hier met een complete andere uitlaat heeft er slecht 10pk bij ja, en iedereen met een chip is nu bang want ze zijn hun blok aan het slopen.
Ik gok dat er mensen zijn die vannacht heel slecht geslapen hebben. Dat is niet omdat ze zich druk maakte over hun spellingsprobleem, nee over hun TFSI-blok !
Nu is er hier wel een onderwerp waarin allemaal uitdraaien van een testbank gepost worden, maar dat is gewoon onzin. 10pk want jij zegt het.
Ze balen nu enorm na het lezen van jou bijdrage, hadden ze maar nooit gechipt laat staan een uitlaat. Ze slopen hun blok. Een medewerker van de chipper zit hier ook op het forum maar die denkt maar aan 1 ding : geld. Hij geeft totaal niet om onze hobby, maar zit hier puur voor de centen.

Tevreden Frits ?
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 1 gast