![Afbeelding](https://dl.dropboxusercontent.com/u/10129707/golfgtiforum_restart/20-08-2013/tuning01.jpg)
![Afbeelding](https://dl.dropboxusercontent.com/u/10129707/golfgtiforum_restart/20-08-2013/tuning02.jpg)
Ik lees liever dat stellingen onderbouwd worden, dan populistische uitspraken. Deze zijn inhoudsloos en hebben geen meerwaarde. Ze maken topics kapot.Frits@Vrolijk schreef:Grappig dit te lezen en ik had de zelfde stelling en was gek volgens een paar heren hier
Ach ja denk dat deze onderzoekers ook niet sporen![]()
Voor mij geen chip wel uitlaat
Mijn reactie was op de heer Frits gericht. Maar jij voelde je schijnbaar aangesproken.wehoo schreef:Het is niet een of ander blaadje en het was niet bij een ebaytjoener. Dat staat niet in het artikel. De test zegt ook niet, dat je bij iemand met kennis gerust kunt chippen.
Ieders eigen mening is gewenst, maar interpreteer de tekst juist. Roep niet zomaar iets, maar geef inhoudelijk kritiek als je er anders over denkt.
+10wehoo schreef:Het is niet een of ander blaadje en het was niet bij een ebaytjoener. Dat staat niet in het artikel. De test zegt ook niet, dat je bij iemand met kennis gerust kunt chippen.
Ieders eigen mening is gewenst, maar interpreteer de tekst juist. Roep niet zomaar iets, maar geef inhoudelijk kritiek als je er anders over denkt.
Denk er anders over: de relatie tussen tuning en overmatige slijtage waardoor onderdelen eerder stuk gaan is (bij mijn weten) nog nooit gevoerd. Aanleiding hiertoe was een test in een autotijdschrift. Ook op dit forum (en andere fora) zijn er meldingen van overmatige slijtage. Even los van het feit of waarde-oordeel waarop dit terug te voeren is. T.a.v. dit onderdeel heeft Frits@Vrolijk wel een punt, net als Doohie en de eerste reactie in dit topic van HC1973.rabies schreef:Hier (in de nieuwe onderwerpen) voeren we steeds dezelfde discussie en dat is zonde van de tijd. Veel dingen zijn namelijk al heel lang geleden besproken. Het is vermoeiend...
Dan zou het interessant zijn om het verband te leggen tussen de regelmatige oliewissel (wellicht jaarlijks) en de chip. Een dealerprocedure kan ook jaarlijks zijn; dan stap je af van het longlife-principe. Een ander punt is de vraag of Vroem destijds ook van de longlife-procedure is afgeweken: de auto was voor zijn 130.000 km ook al gechipt.superdave schreef:Hier een chip van JD 185.000km's @ 274PK.
Maar vanaf de 130.000km, vervang ik dan wel regelmatig me olie![]()
![]()
(daarvoor volgens Dealer procedures)
Helaas is mijn duits niet al te best maar kan er wel wat van maken.wehoo schreef:Dan zou het interessant zijn om het verband te leggen tussen de regelmatige oliewissel (wellicht jaarlijks) en de chip. Een dealerprocedure kan ook jaarlijks zijn; dan stap je af van het longlife-principe. Een ander punt is de vraag of Vroem destijds ook van de longlife-procedure is afgeweken: de auto was voor zijn 130.000 km ook al gechipt.superdave schreef:Hier een chip van JD 185.000km's @ 274PK.
Maar vanaf de 130.000km, vervang ik dan wel regelmatig me olie![]()
![]()
(daarvoor volgens Dealer procedures)
Een kwestie van "samenspel" van het vermogen en de gebruikte materialen. Kan er zo 520 pk uit persen zonder overmatige slijtage. Het is dan ook geen gepimpte GTI. Hetgeen wil zeggen dat de gebruikte materialen erop aangepast zijn.Spuugemmer schreef:Volgens mij is het niet meer dan logisch dat meer vermogen meer slijtage met zich meebrengt.
En andersom?Spuugemmer schreef:Neemt niet weg dat niet software aanpassen en wel een uitlaat nemen even grote onzin is.
Spuugemmer schreef:Volgens mij is het niet meer dan logisch dat meer vermogen meer slijtage met zich meebrengt. Maar dat is dan ook een keuze die je maakt. Neemt niet weg dat zonder software de boel ik stuk kan gaan. Uit eigen ervaring polo gti en golf mk6 gti. Beide standaard beide een verse motor nodig.
Neemt niet weg dat niet software aanpassen en wel een uitlaat nemen even grote onzin is. De originele software is geschreven op een bepaalde tegendruk in de uitlaat. Hierop wordt de wastegate ook aangestuurd. Door de uitlaat te veranderen zal deze druk niet meer kloppen en zal de wastegate te laat ingrijpen. Hierbij zal de turbo dus iedere keer kortstondig overspoelen (op fabriekswaardes).
Als we dit puur mechanisch gaan bekijken. komt er heel veel materiaal belasting op de turbo de staan, versnellen, afremmen en dan toch weer versnellen.
Ben van mening dat iedereen ergens zijn eigen visie op mag hebben maar zou het fijn vinden als mensen een wat meer onderbouwen uit EIGEN ervaring en niet van heb ik ergens gehoord of ergens gelezen.
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 1 gast