Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Vandaag naar de Nordschleife gegaan in de ochtend voor een dag spelen met een paar man.
Na een korte stop reed ik stevig weg en bij schakelen van 2 naar 3 hielt het ineens ff op. Nog
eens proberen en voelde meteen minder weerstand van het koppelingspedaal en met behoorlijke kracht kreeg ik hem een versnelling verder en zo t/m de 6 toe.
Meteen de afslag gepakt en gekeken maar te zien Onder de kap natuurlijk en geen lekkage.
We waren nog onderweg naar Venlo om wat vrienden aan te laten haken en dus maar meteen besloten de gti te laten staan en in de avond terug te rijden.
Nou we zijn thuis gekomen maar het volgende is nu het probleem:
- zacht koppelingspedaal op laatste kwart
- normaal schakelen bij stilstand tot 30km/h
- erg Zwaar tot helemaal niet schakelen bij hogere snelheden
Wij zitten aan een drukgroep die kapot is te denken en dus een complete koppelingsset vervangen waarschijnlijk.
Iemand andere ideeën of een bevestiging hiervan?
En komt dit vaker voor bij de gti MkV met handbak? Ik vind dat dit met 107k op de teller toch nog niet echt mogen kunnen eigenlijk!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Na een korte stop reed ik stevig weg en bij schakelen van 2 naar 3 hielt het ineens ff op. Nog
eens proberen en voelde meteen minder weerstand van het koppelingspedaal en met behoorlijke kracht kreeg ik hem een versnelling verder en zo t/m de 6 toe.
Meteen de afslag gepakt en gekeken maar te zien Onder de kap natuurlijk en geen lekkage.
We waren nog onderweg naar Venlo om wat vrienden aan te laten haken en dus maar meteen besloten de gti te laten staan en in de avond terug te rijden.
Nou we zijn thuis gekomen maar het volgende is nu het probleem:
- zacht koppelingspedaal op laatste kwart
- normaal schakelen bij stilstand tot 30km/h
- erg Zwaar tot helemaal niet schakelen bij hogere snelheden
Wij zitten aan een drukgroep die kapot is te denken en dus een complete koppelingsset vervangen waarschijnlijk.
Iemand andere ideeën of een bevestiging hiervan?
En komt dit vaker voor bij de gti MkV met handbak? Ik vind dat dit met 107k op de teller toch nog niet echt mogen kunnen eigenlijk!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Laatst gewijzigd door JonasV op 08 aug 2011, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Klinkt inderdaad als druk groep!
En met auto's waar flink vermogen inzit en regelmatig ook gebruikt wordt gaat het ook eerder kapot.
Ik vind 107k nog niet eens erg laag hoor.
Zou wel gelijk een vertevigde druk groep doen.. Je moet nu toch vervangen,
Dan maar gelijk verbeteren toch.
En met auto's waar flink vermogen inzit en regelmatig ook gebruikt wordt gaat het ook eerder kapot.
Ik vind 107k nog niet eens erg laag hoor.
Zou wel gelijk een vertevigde druk groep doen.. Je moet nu toch vervangen,
Dan maar gelijk verbeteren toch.
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
En bij welke merken oid moet ik dan kijken? Of heeft VW dat zelf?
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Kijk hier maar ff halve wegen de pagina.
http://www.xtreme-tuning.nl/products.va ... iantid=560
Of ff jd bellen/mailen die weten wel welke jij dan zou moeten nemen.
Voorheen deden de snelle auto's vaak als vervanging een, sachs race kopeling/drukgroep.
Die kan een stuk hoger koppel aan.
Maar ik zou bij paar van de betere tuners ff navragen wat bet beste is.
Als ik jou was.
Succes
http://www.xtreme-tuning.nl/products.va ... iantid=560
Of ff jd bellen/mailen die weten wel welke jij dan zou moeten nemen.
Voorheen deden de snelle auto's vaak als vervanging een, sachs race kopeling/drukgroep.
Die kan een stuk hoger koppel aan.
Maar ik zou bij paar van de betere tuners ff navragen wat bet beste is.
Als ik jou was.
Succes
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Zal eens kijken naar het prijsverschil met origineel!
Dank je!
Dank je!
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
@JonasV: Vóórdat je jezelf op kosten laat jagen: Dit klinkt juist niet als de drukgroep!!!
Die kan je trouwens heel makkelijk testen. Zet hem in een hoge versnelling bij een toerental van ca. 2000 - 2500 tpm en geef volgas (wel met warme motor graag). Als de koppeling nu gaat slippen, dan is het de drukgroep.
Maar jouw omschrijving klinkt meer naar een lekke koppelingscilinder. Die gaat wel vaker kapot bij VW/SEAT. Is relatief makkelijk te repareren. Die cilinder zit achter het koppelingspedaal. Wel goed ontluchten.
Ik spreek uit ervaring, want precies hetzelfde gehad met mijn - nu Superdave - GTI.
Die kan je trouwens heel makkelijk testen. Zet hem in een hoge versnelling bij een toerental van ca. 2000 - 2500 tpm en geef volgas (wel met warme motor graag). Als de koppeling nu gaat slippen, dan is het de drukgroep.
Maar jouw omschrijving klinkt meer naar een lekke koppelingscilinder. Die gaat wel vaker kapot bij VW/SEAT. Is relatief makkelijk te repareren. Die cilinder zit achter het koppelingspedaal. Wel goed ontluchten.
Ik spreek uit ervaring, want precies hetzelfde gehad met mijn - nu Superdave - GTI.
Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Edition 170 pk, 20" PRG, panoramadak, MMI+, B&O, stoelverwarming, opbergpakket
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
- Dirk
- Berichten: 979
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 22:25
- Type auto: Golf MK5 GTI
- Locatie: Raamsdonksveer
- Contacteer:
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
zo dat is even balen als je zo'n leuke rit gepland hebt! hopen dat de kosten mee gaan vallen!
Audi A4 1.8 TFSI
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
@vroem
Dank voor je post!! Hij slipt niet maar dacht dat dat alleen was bij gare koppelingsplaten?
Ik ga morgen direct de garage bellen en het voorleggen. Ze zijn niet verder gekomen dan de diagnose door de drukte en willen de bak er afhalen om verder te kijken. Dat lijkt me niet nodig voor het checken van de koppeling cilinder?
Dank voor je post!! Hij slipt niet maar dacht dat dat alleen was bij gare koppelingsplaten?
Ik ga morgen direct de garage bellen en het voorleggen. Ze zijn niet verder gekomen dan de diagnose door de drukte en willen de bak er afhalen om verder te kijken. Dat lijkt me niet nodig voor het checken van de koppeling cilinder?
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
JonasV.
Ik heb Etka en Elsa geraadpleegd. Zit nogal wat info in.
Ik heb Etka en Elsa geraadpleegd. Zit nogal wat info in.
Laatst gewijzigd door wehoo op 08 aug 2011, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Wehoo.
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Klinkt inderdaad niet echt als een defecte drukgroep!
Maakt hij ook herrie?
Ik zou je koppelingscilinder even checken!
Maakt hij ook herrie?
Ik zou je koppelingscilinder even checken!
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Ben zeer nieuwsgierig.. Want ik zelf denk nog steeds drukgroep.
Uit het verhaal wat jonasv schetst..
Als ie druk groep stuk is schakelt je auto namelijk ook echt niet soepel meer.
Beetje te vergelijken met schakelen zonder koppeling.
Maar goed zo als gezecht ben benieuwt wat er uit komt.
Uit het verhaal wat jonasv schetst..
Als ie druk groep stuk is schakelt je auto namelijk ook echt niet soepel meer.
Beetje te vergelijken met schakelen zonder koppeling.
Maar goed zo als gezecht ben benieuwt wat er uit komt.
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
De drukgroep heet niet voor niets zo.
Het is de "groep" (in ons geval een veerschotel) die de koppelingsplaten aandrukt. Dus als je versleten koppelingsplaten hebt, hoef je niet eens een slippende koppeling te hebben. Geloof me, het is de koppelingswerkcilinder.
In deze tekening volgens mij dus nr. 23 (met dank aan Werner) En laat die bak alsjeblieft zitten! Juist omdat je ook zei dat er olielekkage was, kan het eigenlijk alleen maar deze zijn. Die in de bak zou geen olielekkage veroorzaken!
Het is de "groep" (in ons geval een veerschotel) die de koppelingsplaten aandrukt. Dus als je versleten koppelingsplaten hebt, hoef je niet eens een slippende koppeling te hebben. Geloof me, het is de koppelingswerkcilinder.
In deze tekening volgens mij dus nr. 23 (met dank aan Werner) En laat die bak alsjeblieft zitten! Juist omdat je ook zei dat er olielekkage was, kan het eigenlijk alleen maar deze zijn. Die in de bak zou geen olielekkage veroorzaken!
Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Edition 170 pk, 20" PRG, panoramadak, MMI+, B&O, stoelverwarming, opbergpakket
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Ik zal zo de elsa uitdraai eens bestuderen dank je wel weer voor die moeite!
Maar er is GEEN olielekkage hoor!
puur slap pedaal
Stug, zwaar of niet schakelen bij snelheden boven 60
Redelijk normaal bij stilstand en rollen
Maar er is GEEN olielekkage hoor!
puur slap pedaal
Stug, zwaar of niet schakelen bij snelheden boven 60
Redelijk normaal bij stilstand en rollen
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Ik zie net dat ik een typ fout in de openingspost gemaakt heb waardoor je zou denken dat er wel een lekkage was maar dat is dus niet zo en ik heb de post aangepast. Excusee moi!
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
OK, ik snap het. Toch geen olielekkage. Blijft de rest v.d. omschrijving v.d. klachten. En dan zeg ik nog steeds koppelingswerkcilinder. Je hebt geen slippende koppeling, dus de drukgroep is goed.
Vraag: Hoor je een zingend of rammelend geluid uit de bak als je in zijn vrij de koppeling intrapt? Mocht dit zo zijn, dan kan evt het druklager de boosdoener zijn. Dan moet de bak er - helaas - wel uit.
Maar jouw verhaal klinkt zó hetzelfde als bij mij toen de koppelingswerkcilinder de geest had gegeven. Dus ik zou vragen of ze daar eerst naar kijken. Ik weet niet war je huis woont, maar rij anders even langs bij v.d. Velden - Benthuizen. Edwin kent dit probleem ook v.d. SEAT FR en Cupra. Is redelijk snel te repareren.
Vraag: Hoor je een zingend of rammelend geluid uit de bak als je in zijn vrij de koppeling intrapt? Mocht dit zo zijn, dan kan evt het druklager de boosdoener zijn. Dan moet de bak er - helaas - wel uit.
Maar jouw verhaal klinkt zó hetzelfde als bij mij toen de koppelingswerkcilinder de geest had gegeven. Dus ik zou vragen of ze daar eerst naar kijken. Ik weet niet war je huis woont, maar rij anders even langs bij v.d. Velden - Benthuizen. Edwin kent dit probleem ook v.d. SEAT FR en Cupra. Is redelijk snel te repareren.
Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Edition 170 pk, 20" PRG, panoramadak, MMI+, B&O, stoelverwarming, opbergpakket
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Ik woon in Rosmalen bij Den Bosch en heb de dealer even gebelt en de contactpersoon daar belt me zsm terug.
Als je de koppeling intrapt hoor je het toerental van de motor iets omhoog gaan maar meer ook niet. Ik hoop dat je gelijk hebt met de koppelingwerkcilinder!
Als je de koppeling intrapt hoor je het toerental van de motor iets omhoog gaan maar meer ook niet. Ik hoop dat je gelijk hebt met de koppelingwerkcilinder!
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Ik zou inderdaad wat vroemtsi zegt eerst ff na kijken.
Maar nog steeds denk ik druk groep/druklager.
Hoe dan ook stel het is alleen de druk lager of veerschotel.
Dan nog zou ik de gehele drukgroep en platen vervangen, zeker met die km stand.
De kosten zijn namelijk niet de platen maar het werkloon en die heb je dan toch al.
Versterkte koppeling is geen must hoor zeker niet bij een standaard vermogen.
Is alleen een leuke upgrade.
Keus ligt bij jezelf.
Volgens mij bij een kapote druk groep. Heb je niet altijd het probleem dat ie doorslipt
Je kan juist ook het probleem hebben dat je niet kunt ontkoppelen.
Hoe dan ook zou ik eerst de meest simpele dingen uitsluiten en als dat het niet is pas je hele bak eraf halen.
Maar nog steeds denk ik druk groep/druklager.
Hoe dan ook stel het is alleen de druk lager of veerschotel.
Dan nog zou ik de gehele drukgroep en platen vervangen, zeker met die km stand.
De kosten zijn namelijk niet de platen maar het werkloon en die heb je dan toch al.
Versterkte koppeling is geen must hoor zeker niet bij een standaard vermogen.
Is alleen een leuke upgrade.
Keus ligt bij jezelf.
Volgens mij bij een kapote druk groep. Heb je niet altijd het probleem dat ie doorslipt
Je kan juist ook het probleem hebben dat je niet kunt ontkoppelen.
Hoe dan ook zou ik eerst de meest simpele dingen uitsluiten en als dat het niet is pas je hele bak eraf halen.
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Het is nogal een verschil in arbeid (en hieruit volgende arbeidsloon) tussen het vervanging van de koppelingswerkcilinder en de gehele drukgroep.Mackdennis schreef: (...)
Dan nog zou ik de gehele drukgroep en platen vervangen, zeker met die km stand.
De kosten zijn namelijk niet de platen maar het werkloon en die heb je dan toch al.
(...)
Gr. Wehoo.
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
@wehoo
Dan lees je het verkeert!
Ik zeg als het de druk lager of veerschotel blijkt te zijn!!!!!
Dan zou ik het hele handeltje vervangen dus komplete druk groep en platen.
Heb ook gezecht dat het me verstandig lijkt om eerst die koppelingswerkcilinder na te kijken.
Aangezien als dat het is het een stuk minder werk is!
En stel dat het wat jullie denken de koppelingswerkcilinder is.
Dan zou ik inderdaad niet meteen me komplete kopeling vervangen nee!
Moet die bak toch uitelkaar dan wel.
Hoop dat het zo duidelijker is wat ik bedoelde.
Dan lees je het verkeert!
Ik zeg als het de druk lager of veerschotel blijkt te zijn!!!!!
Dan zou ik het hele handeltje vervangen dus komplete druk groep en platen.
Heb ook gezecht dat het me verstandig lijkt om eerst die koppelingswerkcilinder na te kijken.
Aangezien als dat het is het een stuk minder werk is!
En stel dat het wat jullie denken de koppelingswerkcilinder is.
Dan zou ik inderdaad niet meteen me komplete kopeling vervangen nee!
Moet die bak toch uitelkaar dan wel.
Hoop dat het zo duidelijker is wat ik bedoelde.
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Ja. Klopt, je hebt gelijk. Niet alles goed gelezen. Als de zaak dan toch al uit elkaar ligt, kun je het beter vervangen.Mackdennis schreef:@wehoo
Dan lees je het verkeert!
Ik zeg als het de druk lager of veerschotel blijkt te zijn!!!!!
Dan zou ik het hele handeltje vervangen dus komplete druk groep en platen.
Heb ook gezecht dat het me verstandig lijkt om eerst die koppelingswerkcilinder na te kijken.
Aangezien als dat het is het een stuk minder werk is!
En stel dat het wat jullie denken de koppelingswerkcilinder is.
Dan zou ik inderdaad niet meteen me komplete kopeling vervangen nee!
Moet die bak toch uitelkaar dan wel.
Hoop dat het zo duidelijker is wat ik bedoelde.
Gr. Wehoo.
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Gesproken over de koppelingwerkcylinder vandaag en die zou het niet zijn, we wachten maar even af tot ze er tijd voor hebben en wat dan het oordeel is.
Iemand een idee wat dat bij de VW gaat kosten als het de volledige set wordt die vervangen gaat worden?
Achteraf had ik hem voor kostenbesparing met werkloon etc misschien beter naar een merkloze garage kunnen brengen die mijn buurman uit goede ervaring kent... Ik vind het zelf met dit soort dingen altijd eng om naar iets vreemds te gaan, ook al kost het maar de helft...
Standaard koppeling is voldoende denk ik, meer dan chippen en misschien uitlaat aanpassing komend jaar zal er niet gebeuren.
Iemand een idee wat dat bij de VW gaat kosten als het de volledige set wordt die vervangen gaat worden?
Achteraf had ik hem voor kostenbesparing met werkloon etc misschien beter naar een merkloze garage kunnen brengen die mijn buurman uit goede ervaring kent... Ik vind het zelf met dit soort dingen altijd eng om naar iets vreemds te gaan, ook al kost het maar de helft...
Standaard koppeling is voldoende denk ik, meer dan chippen en misschien uitlaat aanpassing komend jaar zal er niet gebeuren.
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Standaard koppeling is zeker voldoende hoor!
Want volgens mij rijd bijna iedereen met een standaard koppeling.
Vw heeft volgens mij een sachs set
Na mijn weten heb je daar ook een zwaardere van.
Maar hoeveel prijs verschil daar inzit??
De kosten voor het plaatsen blijft het zelfde.
Denk voorzichtige schatting je tussen de 500 en 750e
Kwijt bent.
Maar dat is puur een schating.
Want volgens mij rijd bijna iedereen met een standaard koppeling.
Vw heeft volgens mij een sachs set
Na mijn weten heb je daar ook een zwaardere van.
Maar hoeveel prijs verschil daar inzit??
De kosten voor het plaatsen blijft het zelfde.
Denk voorzichtige schatting je tussen de 500 en 750e
Kwijt bent.
Maar dat is puur een schating.
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Nou de uitslag is binnen.
Kopelingset en en het 2e massavliegwiel wat speling heeft moeten vervangen worden. Gaat bij de vw zon €2000 kosten.
Vinden jullie dit met 107k op de teller nou normaal? Ik vind het erg snel maar de vw vind het normaal gezien type auto km stand en leeftijd
Kopelingset en en het 2e massavliegwiel wat speling heeft moeten vervangen worden. Gaat bij de vw zon €2000 kosten.
Vinden jullie dit met 107k op de teller nou normaal? Ik vind het erg snel maar de vw vind het normaal gezien type auto km stand en leeftijd
- Verlengsnoer
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Geen idee of dit normaal is, ben benieuwd naar overige reacties.! Weet wel dat het een boel geld is...
Tijdens het volgen van deze thread kwam ik http://www.carrec.net/carrec.php?menuID ... -problemen tegen.
Misschien ook even op een paar andere adressen navraag doen wat de kosten zijn...
Succes!
Tijdens het volgen van deze thread kwam ik http://www.carrec.net/carrec.php?menuID ... -problemen tegen.
Misschien ook even op een paar andere adressen navraag doen wat de kosten zijn...
Succes!
Re: Drukgroep, Versnellingsbak kapot?
Bosch garage waar mijn vriendin voorheen kwam vraagt ongeveer hetzelfde.
Daarnaast is de bak er nu al en en die kosten zijn we sowieso kwijt. Terug monteren en ergens anders brengen haalt nu niet veel meer uit ben ik bang.
Via pon misschien nog iets te regelen vraag ik me af maar dat zal wel niet
Daarnaast is de bak er nu al en en die kosten zijn we sowieso kwijt. Terug monteren en ergens anders brengen haalt nu niet veel meer uit ben ik bang.
Via pon misschien nog iets te regelen vraag ik me af maar dat zal wel niet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten