waar rekening mee houden k03/k04 turbo upgrade? MKV

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
VPRgti
Type auto: Golf MK5 gti tfsi
Contacteer:

waar rekening mee houden k03/k04 turbo upgrade? MKV

Bericht door VPRgti »

Ik zit er al een tijdje mee in m'n hoofd om een turbo upgrade te doen, nu heb ik hier en daar al het een en ander doorgespit op forums enzo, maar krijg nog niet echt een duidelijk beeld van wat er allemaal moet gebeuren. Volgens mij is net namelijk niet zo dat je een setje zoals deze; http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Gol ... ES2569599/ erop knalt en dat dan alles maar simpelweg perfect gaat functioneren..

Het lijkt me logisch dat je je koppeling moet gaan aanpakken, drijfstangen, brandstofinjectie.. noem maar op

Graag tips hierover! thanx
Race Eend
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Contacteer:

Re: waar rekening mee houden k03/k04 turbo upgrade? MKV

Bericht door Race Eend »

Deze set is volledig plug and play zoals hij hier staat.

Drijfstangen gaan goed tot 340pk en 440Nm, die hoef je niet te vervangen.

Koppeling hoeft niet aangepast te worden, tenzij hij op een gegeven moment gaat slippen.

Je kunt er een setje golf 6 R20 injectoren bij doen en tijdens het installeren van de injectoren meteen de inlaatpoorten vd kop schoonmaken.

Je kunt het uitbreiden met een mooie 3 inch downpipe.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
VPRgti
Contacteer:

Bericht door VPRgti »

Race Eend schreef:Deze set is volledig plug and play zoals hij hier staat.

Drijfstangen gaan goed tot 340pk en 440Nm, die hoef je niet te vervangen.

Koppeling hoeft niet aangepast te worden, tenzij hij op een gegeven moment gaat slippen.

Je kunt er een setje golf 6 R20 injectoren bij doen en tijdens het installeren van de injectoren meteen de inlaatpoorten vd kop schoonmaken.

Je kunt het uitbreiden met een mooie 3 inch downpipe.

Thanks voor de snelle reactie! ik denk dat ik m'n koppeling alsnog ga doen aangezien hij soms al aan het slippen is in het hogere toerental..
En de downpipe zit goed want heb er nu een 3'' non-res turboback van Eurojet onder hangen. Ik neem aan met mijn setup dat ik die 340pk/440nm wel moet gaan overtreffen? mits ik nog een chiptuning ga laten uitvoeren als die k04 heb gemonteerd.
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Je MOET wel een software afstelling doen als je deze turbo geplaatst hebt.

Als je meer dan 340pk en 440Nm wil, dan moet je de drijfstangen en zuigers ook vervangen. Of een cupra/ed30/r20 motor erin hangen natuurlijk.

De turbo kan wel wat meer doen (als je naast de injectoren ook een HD pomp plaatst), maar je blok is dan de beperking, je kunt hem gewoon laten afstellen op 340pk en 430-440Nm natuurlijk.
O2RS
Type auto: Audi S4 Avant

Bericht door O2RS »

Mark, puur informatief maar wat zou je aan arbeid kwijt zijn voor deze upgrade, hoeveel sleutelwerk is dat?
En kan een K&N Typhoon blijven zitten of past deze niet meer?
Audi S4 Avant B8, JD motor en S-Tronic software (529pk/640nm)
ex: Octavia RS Combi, JD stage 2 (309pk/448nm)
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Montagetijd van zulke delen is ongeveer 1.5 dag (inclusief turbo plaatsen/inlaat demonteren, injectoren plaatsen en software afstelling.
VPRgti
Contacteer:

Bericht door VPRgti »

Denk dat ik toch maar m'n zuigers en drijfstangen ga aanpakken, en dan laten afstellen op die 340pk en 440Nm
lijkt me meer dan zat ook :lol: Heb nou niet echt zit in om m'n blok de soep in te rijden, beter het zekere voor het onzekere!
O2RS

Bericht door O2RS »

Race Eend schreef:Montagetijd van zulke delen is ongeveer 1.5 dag (inclusief turbo plaatsen/inlaat demonteren, injectoren plaatsen en software afstelling.
Oke, nog best een beetje werk dus.

@ VPR, waarom zou je zaken preventief vervangen als JD zegt dat het 440nm kan hebben, lijkt mij echt zonde geld.
Neem aan dat ze in Lochem niks bewust zullen afstellen met een reëel risico op problemen omdat de drijfstangen en zuigers het maar net aankunnen.
VPRgti
Contacteer:

Bericht door VPRgti »

O2RS schreef:
Race Eend schreef:Montagetijd van zulke delen is ongeveer 1.5 dag (inclusief turbo plaatsen/inlaat demonteren, injectoren plaatsen en software afstelling.
Oke, nog best een beetje werk dus.

@ VPR, waarom zou je zaken preventief vervangen als JD zegt dat het 440nm kan hebben, lijkt mij echt zonde geld.
Neem aan dat ze in Lochem niks bewust zullen afstellen met een reëel risico op problemen omdat de drijfstangen en zuigers het maar net aankunnen.
Oog op de toekomst.. aangezien ik nogal snel wen aan het aantal pk's en het 'normaal' ga vinden na een tijdje.
Je bent als je die turbo kit inbouwt toch al bezig met sleutelen dus dan maar gelijk alles goed aanpakken, en eventueel later de pk's en nm's opschroeven
O2RS

Bericht door O2RS »

Dat klinkt logischer, als je die aanpassingen doet is het natuurlijk zonde het potentieel van de turbo niet te benutten ;)
pietergti
Type auto: golf 5 gti

Bericht door pietergti »

is er geen verschil in het axx blok en het bwa blok voor de limiet ?
ik heb een bwa blok en heb op deze moment 321 pk en 330nm
en mij is verteld dat ik deze kon laten afstellen op 350 en 450 nm ong , is nu niet meer afgesteld en heb nog enkele upgrades gedaan , dus mijn blok zal dit niet aankunnen :oops: ? is een bwa blok ..
jeffreyracing

Bericht door jeffreyracing »

Mij is verteld dat een BWA blok 400 pk met 400 nm goed aankan.
Het vermogen maakt niet veel uit het is vaak het koppel wat het blok de nek doet omdraaien.
Daarbij werd wel verteld altijd tijdig je olie te verversen en goed warm te rijden!

Daarnaast ook nooit in de ondertoeren veel gas geven.

Heb hier toen der tijd navraag gedaan, omdat ik zelf bezig ben met een project met deze motor in een Volkswagen Corrado.
Bepaalde bedrijven ook in duitsland rijden al wedstrijden lang met hetzelfde blok en zitten nog steeds te wachten tot het kapot gaat..... :roll:
Ze ging ervanuit dat het blok snel zou opgeven aangezien ze al een R20 hadden klaar staan, alleen die staat nog steeds klaar.
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

De AXX en BWA verschillen maar weinig hoor.

Bij 370pk en 465Nm waren de drijfstangen van Jeroen Dik zijn eigen golf 5 (AXX) volledig krom, niet direct, maar wel naar een aantal maanden.

Je kunt er wel boven gaan zitten en mogelijk gaat dat wel een tijdje goed, maar 1 keer een 102 octaan tanken op een koude dag in Duitsland (en je hebt er zo weer 25 Nm bij).

Wat tuners met eigen auto's uitvreten moeten ze zelf weten, als je je eigen project sloopt, is dat niet zo erg, maar voor klanten auto's wil je dat niet hebben en moet je veiligheid houden.

Zet je hem op 340pk en max 440Nm oid, dan zit je altijd goed.
jeffreyracing schreef:
Daarnaast ook nooit in de ondertoeren veel gas geven.

Dat is toch waardeloos, een auto met zo'n gebruiksaanwijzing? Zet het koppel dan gewoon lager.
Laatst gewijzigd door Race Eend op 12 feb 2014, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Waarom zou je onderin de toeren geen gas mogen geven. Puur omdat de turbo dan kortstondig kan pieken en idd meer dan de 400 nm kan geven. 400 nm bij 7000 toeren is ook 400 pk.

Heel simpel drijfstangen gaan krom op koppel en breken door toerentallen.

voor 340 pk en 440 nm gewoon standaard stangen. Daar boven een setje stangen en eventueel zuigers. Neem iig goede stangen en eventueel zuigers aangezien anders "goedkoop" ook nog duurkoop wordt.
Golf MK1 GTI
pietergti

Bericht door pietergti »

En wa kost dat ong ? Want dan moet de hele blok open tog ? Maarja ik zal al eens beginnen met hem te laten afstellen op 340 en 440 nm, neem aan dat ik dit verschil al hard ga voelen , klopt het trouwens als ik met deze setup Geen gesperde diff steek, ik mijn cardanassen naar de haaien ga rijden ezv? Want over gesperde golfjes vind je niet veel op het net ... Grts
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Je aandrijfassen kunnen veel meer aan, de koppeling kan je een keer krijgen, maar de rest blijft wel heel.
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Wat het kost kan Race-eend je vertellen. Die handelt in die spullen.
Golf MK1 GTI
Ralphd
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door Ralphd »

Zeg ik wat stoms of kan je voor dat geld beter een ED30/R20 oid blok kopen en die erin hangen? Zit je dan niet ook een beetje rond dat bedrag?
En zo'n turbo upgrade, daar is toch nog steeds prima dagelijks mee te rijden betreffende betrouwbaarheid ed?
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Je kunt er perfect en betrouwbaar mee rijden met zo'n k04 setup. Zolang je maar niet over de grens van het vermogen gaat is er niets aan de hand en kun je er zelfs veilig mee het circuit op.

Je kunt idd ook een ED30/S3/Cupra/r20 motor kopen en erin hangen.

Kost wel ietsje meer overigens. Als je echt een jonge complete motor wilt dan ben je toch snel 2500-3000 euro kwijt voor een R20 motor met een nog gezonde turbo etc.
Je kunt ze uiteraard ook goedkoper krijgen, maar dan zijn het vaak de 'kneusjes', waarvan je minimaal weer de turbo moet vervangen etc.
Ralphd
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door Ralphd »

Race Eend schreef:Je kunt er perfect en betrouwbaar mee rijden met zo'n k04 setup. Zolang je maar niet over de grens van het vermogen gaat is er niets aan de hand en kun je er zelfs veilig mee het circuit op.

Je kunt idd ook een ED30/S3/Cupra/r20 motor kopen en erin hangen.

Kost wel ietsje meer overigens. Als je echt een jonge complete motor wilt dan ben je toch snel 2500-3000 euro kwijt voor een R20 motor met een nog gezonde turbo etc.
Je kunt ze uiteraard ook goedkoper krijgen, maar dan zijn het vaak de 'kneusjes', waarvan je minimaal weer de turbo moet vervangen etc.
Ah oke op die manier. Ja persoonlijk zou ik zoiets eerder overwegen denk ik dan alleen vervangen van de turbo, want die turbo alleen al was ook al 2600dollar, dus het verschil valt wel mee dan.
Als je een ED30 motor plaatst, dien je dan heel veel te vervangen? Ik heb bijvoorbeeld een AXX motor, en mocht dit blokje ermee ophouden denk ik dat ik zou investeren in een ED30 blok ipv revisie.

Zou opzich wel sneller willen, alleen zou daar niet op betrouwbaarheid willen inleveren. En omdat zo'n Ed30 blok origineel is en gechipt het vermogen ook makkelijk aan kan, geeft mij dan een geruster gevoel. Of is dit slechts illusie?
pietergti

Bericht door pietergti »

de blokken zijn helemaal het zelfde op de zuigers en drijfstangen na , dus ik denk dat het axx blok ook betrouwbaar is tot 340 pk en 440 nm koppel zoals ze hier zeggen , ik ga mijn golfje ook nog laten afstellen en hoop dan rond de 350 te zitten
als je niet constand ligt te trappen is dit in mijn ogen betrouwbaar , heb tog nog nooit zever gehad ...
maar ik zal maar iets vasthouden :d
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”