Mijn ramen/rubbers kraken?!
Mijn ramen/rubbers kraken?!
Beste dames/heren,
De laatste tijd merk ik dat deuren/ramen/rubbers kraken bij het rijden over bijv heuveltjes (zeg maar wanneer alles beetje 'tordeert')
Het komt van beide voordeuren van mijn 5 deurs GTI mkv.
Rubbers al ingevet, schoongemaakt en geïnspecteerd. Zijn niet uitgedroogd.
Als ik electrisch beide ramen ook maar een piepklein beetje 'open', dus zeg maar echt een fractie van een seconde het knopje om het betreffende raam te openen aanraak, zodat het raam nog niet eens op een kiertje staat maar net de eerste spanningveraf is, dan is het gewring/gekraak weg.
Alleen als ik mijn raam dan weer eens helemaal open en sluit (sluiten door een tik op het knopje te geven waardoor betreffende raam zich volledig automatisch weer helemaal sluit), dan zit het raam dus weer helemaal misschien wel 'te' strak in rubber geduwd en hoor je de kraak weer bij het nemen van bijv drempels.
Geen permanente oplossing dus...
Wat is dit en hoe op te lossen?
Mvg,
Tim
De laatste tijd merk ik dat deuren/ramen/rubbers kraken bij het rijden over bijv heuveltjes (zeg maar wanneer alles beetje 'tordeert')
Het komt van beide voordeuren van mijn 5 deurs GTI mkv.
Rubbers al ingevet, schoongemaakt en geïnspecteerd. Zijn niet uitgedroogd.
Als ik electrisch beide ramen ook maar een piepklein beetje 'open', dus zeg maar echt een fractie van een seconde het knopje om het betreffende raam te openen aanraak, zodat het raam nog niet eens op een kiertje staat maar net de eerste spanningveraf is, dan is het gewring/gekraak weg.
Alleen als ik mijn raam dan weer eens helemaal open en sluit (sluiten door een tik op het knopje te geven waardoor betreffende raam zich volledig automatisch weer helemaal sluit), dan zit het raam dus weer helemaal misschien wel 'te' strak in rubber geduwd en hoor je de kraak weer bij het nemen van bijv drempels.
Geen permanente oplossing dus...
Wat is dit en hoe op te lossen?
Mvg,
Tim
- HansR32
- Type auto: Golf mk5 R32
Re: Mijn ramen/rubbers kraken?!
Verschillende opties:
- Heeft jouw auto een keer schade gehad ?
- zijn je rubbers wellicht erg droog ?
Of... je moet gewoon de radio wat harder zetten
- Heeft jouw auto een keer schade gehad ?
- zijn je rubbers wellicht erg droog ?
Of... je moet gewoon de radio wat harder zetten

Met een 3.2 kom je vooruit in het leven !!
Auto heeft aantoonbaar nooit schade gehad.
Rubbers al eens ingevet met wd40. Maar mogelijk ander vet gebruiken?
Lijkt alsof de ramen mogelijk iets te ver in de rubbers duwen? Is dit af te stellen? Of nieuwe set raamrubbers bij dealer halen?
Rubbers al eens ingevet met wd40. Maar mogelijk ander vet gebruiken?
Lijkt alsof de ramen mogelijk iets te ver in de rubbers duwen? Is dit af te stellen? Of nieuwe set raamrubbers bij dealer halen?
- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
wd40 ?
haha serieus?
Hoelang heb je vette ramen gehad?!

haha serieus?
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Haha lachentonnie024 schreef:wd40 ?![]()
haha serieus?

Ik heb het natuurlijk wel met een doek gedaan (eerst wat op de doek, daarna met de doek over de rubbers gewreven.
WD40 is een vochtwerend/verdrijvend middel. Het is niet bedoeld om rubbers mee in te vetten. Probeer eens de originele vw siliconenspray. Rubbers zondermeer vervangen werkt niet, VW heeft daar een aparte procedure voor. Ik heb het nu niet bij de hand, maar zal het opzoeken in elsa. Zie anders het awgtiforum en zoek op raamrubber in dat topic. Daar is het al eens met plaatjes gepost. Ook een afbeelding van de VW silliconenspray.
Gr. Wehoo.

Wehoo bedankt, ik heb er niet bij stil gestaan dat WD40 in deze situatie niet het juiste 'vet' is.
Ik zal gaan voor originele VW siliconenspray.
(ramen/deuren kraken op dit moment ook niet, licht denk ik ook beetje aan het weer)
Welke rubbers zou ik met de vw siliconenspray kunnen behandelen? Je hebt nml ook een soort van 'fluwelen' zachte rand bovenaan de deur.
Verder een rubberen rand geheel rondom de deur en een rubberen rand geheel om de deurstijl.
Ik zal gaan voor originele VW siliconenspray.
(ramen/deuren kraken op dit moment ook niet, licht denk ik ook beetje aan het weer)
Welke rubbers zou ik met de vw siliconenspray kunnen behandelen? Je hebt nml ook een soort van 'fluwelen' zachte rand bovenaan de deur.
Verder een rubberen rand geheel rondom de deur en een rubberen rand geheel om de deurstijl.
- MkVI Nmgn
Deze spay heb ik zelf gebruikt voor mijn ramen enzovoort

Laatst gewijzigd door MkVI Nmgn op 27 mar 2012, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Tonnie
Top! Gelijk voor de winter.
Kost 't?
Kost 't?
- MkVI Nmgn
Had het gekregen van een monteur
zal het zo niet weten
zal het zo niet weten
Groetjes Tonnie
Ook gebruikt omdat je rubbers kraakten?
- MkVI Nmgn
Ja, maar dan met het rijden deden ze kraken,
maar ook voor de winter is het fijn dan plakken de deuren ook niet aan je rubbers vast
maar ook voor de winter is het fijn dan plakken de deuren ook niet aan je rubbers vast
Groetjes Tonnie
Mijne kraken ook tijdens het rijden. Vooral bebouwde kom/oneffenheden.
Spray zojuist besteld bij Seat dealer die om de hoek zit.
Hadden het niet op voorraad. Kwamen met spul van merk Holtz aan. Wilde ik niet, liet hun jouw foto zien en voilà! Aan de hand van zichtbare bestelnummer besteld
Waarop zal ik het spuiten? Ook op het zogenaamde 'fluwelen' deel bovenaan deuren? Als je begrijpt wat ik bedoel...
Spray zojuist besteld bij Seat dealer die om de hoek zit.
Hadden het niet op voorraad. Kwamen met spul van merk Holtz aan. Wilde ik niet, liet hun jouw foto zien en voilà! Aan de hand van zichtbare bestelnummer besteld

Waarop zal ik het spuiten? Ook op het zogenaamde 'fluwelen' deel bovenaan deuren? Als je begrijpt wat ik bedoel...
- MkVI Nmgn
Beste is even een of ander doekje gebruiken puntje ervan in spuiten en de deur rubbers goed stevig inwrijven,
die vast zitten op de auto en de rubbers en diegene die om de deur zelf zitten,
daarna had ik nergens geen last meer van.
die vast zitten op de auto en de rubbers en diegene die om de deur zelf zitten,
daarna had ik nergens geen last meer van.
Groetjes Tonnie
Dit is de originele VW silliconenspray. Dat je het niet op het stuur en op de ramen moet spuiten, is vanwege het feit dat dit "vet" is en zodoende je stuur nogal glad wordt. Beetje onhandig met de grip tijdens het rijden.
Ik zou het niet op het "fluwelen deel" van je deurafdichting spuiten. Dit fluwelen deel zorgt voor een "zachtere sluiting" i.p.v. een "metalen klik". Kwaliteitsaspect van VW, dat je bijv. bij Opel (althans de oudere) mist.
Ik zou het niet op het "fluwelen deel" van je deurafdichting spuiten. Dit fluwelen deel zorgt voor een "zachtere sluiting" i.p.v. een "metalen klik". Kwaliteitsaspect van VW, dat je bijv. bij Opel (althans de oudere) mist.
Gr. Wehoo.

Bedankt voor de duidelijke tekeningen.
Morgen ga ik met de VW siliconen aan de slag. Na alles schoon gemaakt te hebben en auto gewassen.
Ik laat jullie weten of dit het gekraak laat verdwijnen.
Morgen ga ik met de VW siliconen aan de slag. Na alles schoon gemaakt te hebben en auto gewassen.
Ik laat jullie weten of dit het gekraak laat verdwijnen.
Gisteren alle omschreven rubbers met de besproken VW Siliconenspray ingespoten/ingwreven met doek.
Het kraken/wringen is COMPLEET WEG!!!
Auto is weer geheel stil, wat een prachtig spul (stond ook specifiek op de spuitbus dat dit 'outstanding for anti-squeaks' is en voorkomt bevriezing in de winter).
Bedankt voor de tip, dit is precies wat ik nodig had.
Wat een rust in de auto...
Het kraken/wringen is COMPLEET WEG!!!
Auto is weer geheel stil, wat een prachtig spul (stond ook specifiek op de spuitbus dat dit 'outstanding for anti-squeaks' is en voorkomt bevriezing in de winter).
Bedankt voor de tip, dit is precies wat ik nodig had.
Wat een rust in de auto...

Is dit anders als "gewone" siliconenspray dan?
Ik heb iets anders dat ik niet met een spray kan oplossen. Heb een iritant rammeltje ergens achterin, maar ik KAN HET MAAR NIET vinden! Zo iritant!
Ik heb iets anders dat ik niet met een spray kan oplossen. Heb een iritant rammeltje ergens achterin, maar ik KAN HET MAAR NIET vinden! Zo iritant!

Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Al achterbank neergeklapt en zelf achterin gaan liggen terwijl iemand anders rijdt?GolfL schreef:Is dit anders als "gewone" siliconenspray dan?
Dan kan je het mogelijk beter localiseren! Kan natuurlijk van alles zijn (bankdelen niet goed vastgeklikt, lossen onderdelen in bak reservewiel, einddemperophanging, etc. etc.)
- MkVI Nmgn
GolfL schreef:Is dit anders als "gewone" siliconenspray dan?
Dit is het perfecte spul voor een Rammeltje die je niet kan vinden

Groetjes Tonnie
De silliconenspray zit nu in een ander potje.

link: http://www.volkswagen-zubehoer-shop.de/ ... 75-ml.html

Gr. Wehoo.

Niet geheel waar. de spray die ik gekocht heb en 'tonnie024' ook gebruikt en mij aanraadde, is een VW smeermiddel voor allerlei doeleinden zoals op de bus staat: Serves as a lubricant for window mechanisms, sliding roofs, seat rails, head restraint rod/guides tubes and also an aid when fitting hose connections. Outstanding when uses as a 'anti squeak' agent. It prevents seals freezing.wehoo schreef:De silliconenspray zit nu in een ander potje.
De rubberen stift die jij toont is echt alleen voor het invetten van de deurrubbers en dan voornamelijk om ze bestand tegen vorst te maken.
Pakweg 4 jaar geleden leverde VW de spuitbus met opzetslangetje voor het invetten van de deurrubbers. Inmiddels wordt deze niet meer gevoerd bij VW (o.a. Zubehör). Misschien dat enkele dealers ze nog hebben liggen. VW levert nu (voor dezelfde doeleinden) de nieuwe bus. Of de inhoud daarvan hetzelfde is.... tja.Timvgti schreef:.....
De rubberen stift die jij toont is echt alleen voor het invetten van de deurrubbers en dan voornamelijk om ze bestand tegen vorst te maken.
Om de deurrubbers bestand te maken tegen vocht (winter), moet het middel vochtverdrijvend/-werend en de rubber soepelmakend zijn. Mocht je VW dealers kennen (of "third parties") die het oude goedje (zoals afgebeeld met VW logo) leveren, laat maar weten. Een link hiernaar is welkom.
Gr. Wehoo.

De spuitbus heb ik 3 dagen geleden bij de VW/Seat dealer besteld.
Aan de hand van de foto van 'tonnie024' hebben ze het bestelnummer genoteerd en zodoende gewoon besteld.
Is dus nog actueel spul hoor!
Aan de hand van de foto van 'tonnie024' hebben ze het bestelnummer genoteerd en zodoende gewoon besteld.
Is dus nog actueel spul hoor!