Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI GTI
- Renekesgti
- Type auto: MK7 GTI CS
- Contacteer:
Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI GTI
Ik heb sinds kort een nieuwe Hazet momentsleutel. Aangezien ik binnenkort even de achterremmen wil spuiten moet ik mijn wielen demonteren en ze daarna met het juiste moment weer vastzetten.
Ik vind wisselende antwoorden op het net. 120nm schijnt prima te zijn.
Kan iemand dat bevestigen? Ik hoor graag wat jullie doen/cq de dealer.
Alvast bedankt,
René
Alvast bedankt,
René
Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G
120Nm is juist. Doet de dealer ook.Renekesgti schreef:Ik heb sinds kort een nieuwe Hazet momentsleutel. Aangezien ik binnenkort even de achterremmen wil spuiten moet ik mijn wielen demonteren en ze daarna met het juiste moment weer vastzetten.
Alvast bedankt,
René
Zie je handleiding: 3.3 "Rat und Tat".

Gr. Wehoo.

Als je kopervet aan je bouten doet voor je ze erin draait (dat is wel zo netjes btw), zou ik 110Nm aanhouden.

- Chris5gti
- Type auto: Golf 5 GTI
je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is 

Garagisten en bandenbedrijven zijn (voortaan) verplicht (wetgeving) om de wielbouten met een momentsleutel vast te zetten.Chris5gti schreef:je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is
Gr. Wehoo.

Bij ons alvast nietChris5gti schreef:je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is

Alles wordt op moment aangetrokken.
- Chris5gti
- Type auto: Golf 5 GTI
dat zou mooi zijn ! Er zijn bedrijven waar die helemaal niet word gebruikt en ander gebruiken hem verkeerd , dus als volgt , wiel erop zetten schroeven erin en aandraaien met de luchthamer , en erna natrekken met de momentsleutel . Goed fout dus !wehoo schreef:Garagisten en bandenbedrijven zijn (voortaan) verplicht (wetgeving) om de wielbouten met een momentsleutel vast te zetten.Chris5gti schreef:je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is

mja zou dus wel fijn zijn als ze dit eens verplicht maken zo kunnen ook de vrouwen met minder kracht in de armen eens een lekke band vervangen zonder een arm te breken

Zover ik weet is het al verplicht.

Tijdelijke link: http://members.ziggo.nl/werner.hooger/A ... sselen.pdf

Tijdelijke link: http://members.ziggo.nl/werner.hooger/A ... sselen.pdf
Gr. Wehoo.

En de levensduur van je bouten en draadgangen met alle (on)veiligheid erbij inberekend niet vergeten.Chris5gti schreef:mja zou dus wel fijn zijn als ze dit eens verplicht maken zo kunnen ook de vrouwen met minder kracht in de armen eens een lekke band vervangen zonder een arm te brekenEn niet op de anwb moeten wachten tot ze komen helpen .

Je aandraaimoment wijzigt ook op het moment er smeermiddelen gebruikt worden tijdens het vastdraaien van de bouten. (Met het aandraaien altijd een bout overslaan)
160Nm is erg veel.
Bij mijn huidige dealer nog nooit extra zorg gezien. Ze doen het hoognodige en laten ook daar regelmatig steken vallen.

- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
Ik vet me bouten altijd in,
En zet de wielen altijd op 130Nm
En heb er zo al over de 100 auto's gedaan en doen het allemaal als nieuw
En zet de wielen altijd op 130Nm
En heb er zo al over de 100 auto's gedaan en doen het allemaal als nieuw

Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------