Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI GTI

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI GTI

Bericht door Renekesgti »

Ik heb sinds kort een nieuwe Hazet momentsleutel. Aangezien ik binnenkort even de achterremmen wil spuiten moet ik mijn wielen demonteren en ze daarna met het juiste moment weer vastzetten.

Ik vind wisselende antwoorden op het net. 120nm schijnt prima te zijn.
Kan iemand dat bevestigen? Ik hoor graag wat jullie doen/cq de dealer.

Alvast bedankt,

René
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G

Bericht door wehoo »

Renekesgti schreef:Ik heb sinds kort een nieuwe Hazet momentsleutel. Aangezien ik binnenkort even de achterremmen wil spuiten moet ik mijn wielen demonteren en ze daarna met het juiste moment weer vastzetten.

Ik vind wisselende antwoorden op het net. 120nm schijnt prima te zijn.
Kan iemand dat bevestigen? Ik hoor graag wat jullie doen/cq de dealer.

Alvast bedankt,

René
120Nm is juist. Doet de dealer ook.
Zie je handleiding: 3.3 "Rat und Tat".

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G

Bericht door Crokko »

Als je kopervet aan je bouten doet voor je ze erin draait (dat is wel zo netjes btw), zou ik 110Nm aanhouden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G

Bericht door Chris5gti »

je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is ;)
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G

Bericht door wehoo »

Chris5gti schreef:je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is ;)
Garagisten en bandenbedrijven zijn (voortaan) verplicht (wetgeving) om de wielbouten met een momentsleutel vast te zetten.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Stoffn
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 apr 2012, 12:48
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G

Bericht door Stoffn »

Chris5gti schreef:je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is ;)
Bij ons alvast niet :)
Alles wordt op moment aangetrokken.
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G

Bericht door Chris5gti »

wehoo schreef:
Chris5gti schreef:je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is ;)
Garagisten en bandenbedrijven zijn (voortaan) verplicht (wetgeving) om de wielbouten met een momentsleutel vast te zetten.
dat zou mooi zijn ! Er zijn bedrijven waar die helemaal niet word gebruikt en ander gebruiken hem verkeerd , dus als volgt , wiel erop zetten schroeven erin en aandraaien met de luchthamer , en erna natrekken met de momentsleutel . Goed fout dus ! :lol: Het probleem is dat ze met de luchthamer al 160 nm draaien en dan zegt de momentsleutel altijd meteen KLIK :lol: Ook zie ik heel vaak mensen wat de wielbouten 1 voor 1 naast elkaar vastdraaien wat ook niet goed is omdat dit overkruis moet gebeuren .


mja zou dus wel fijn zijn als ze dit eens verplicht maken zo kunnen ook de vrouwen met minder kracht in de armen eens een lekke band vervangen zonder een arm te breken ;) En niet op de anwb moeten wachten tot ze komen helpen .
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G

Bericht door wehoo »

Zover ik weet is het al verplicht.

Afbeelding

Tijdelijke link: http://members.ziggo.nl/werner.hooger/A ... sselen.pdf
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G

Bericht door Crokko »

Chris5gti schreef:mja zou dus wel fijn zijn als ze dit eens verplicht maken zo kunnen ook de vrouwen met minder kracht in de armen eens een lekke band vervangen zonder een arm te breken ;) En niet op de anwb moeten wachten tot ze komen helpen .
En de levensduur van je bouten en draadgangen met alle (on)veiligheid erbij inberekend niet vergeten. ;)

Je aandraaimoment wijzigt ook op het moment er smeermiddelen gebruikt worden tijdens het vastdraaien van de bouten. (Met het aandraaien altijd een bout overslaan)
160Nm is erg veel.

Bij mijn huidige dealer nog nooit extra zorg gezien. Ze doen het hoognodige en laten ook daar regelmatig steken vallen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik vet me bouten altijd in,
En zet de wielen altijd op 130Nm
En heb er zo al over de 100 auto's gedaan en doen het allemaal als nieuw ;)
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten